Jump to content

Hvordan fikse lekkasje via stevnsbeslag på Saga27?

Lars H.

Recommended Posts

Da får jeg vel gjøre som du sier? I dag har jeg pellet fra hverandre den manuelle RM69 lensepumpen som lakk litt. Det var kun noen gummi klaffeventiler som hang litt og noen skruer rundt selve pumpemembranen som måtte trekkes til. Med slik lekkasje jeg hadde, er det jo greit å vite at ikke bare elektrisk men også manuell lensepumpe fungerer. Disse hollandske pumpene fra Ratske van der Meijde må være av utrolig god kvalitet. Min pumpe er fra båten var ny i 1986!

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg ikke helt tenkt å gå i hi med vinterdepresjonen, men kommer til jevnlig å ta en tur til båten. Det går mest på litt omkoblinger på det elektriske og andre småting. Så kanskje vi sees i havnen? Du tar vel noen turer nedom iom. at du jo også har litt planer om ting å gjøre i båten din.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jada, dessuten ser det ut til at jeg blir pensjonist. Så fremt ingen kommer og vifter med store pengesummer fra et ungt og ekspansivt miljø. Lista ligger nokså høyt for at jeg skal ut i havet med helikopter igjen. Hulda ser jo ut som en dass, trenger masse omsorg. Sammen gjelder heimen, alt annet enn jobb har gått på sparebluss i alt for mange år. Vi snakkes.

• 2 uker senere...

Når en bor 7 mil unna der en har båten, er det i hvert fall svært greit å være pensjonist.

Nå er forresten anleggsflaten på kjølen mot stevnsbeslaget klargjort for montering av stevnsbeslaget. Men jeg lar det være til våren.

Dess lenger systemet kan tørke ut, jo bedre. Nytt stevnsbeslag er forresten i hus!

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Du all vidaste verden.....

Liten tvil om at det mangler en del godt på det gamle beslaget :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei, de er neppe støpt i samme form. men er nok dreid, frest og gjenget opp etter samme oppskrift. Og det gamle med sine små skader var nok brukbart.

Men når jeg fikk et splitter nytt beslag som gave fra en god venn her på BP, kunne jeg ikke si nei takk til en slik gave.

bilde

Lars H.

Som nevnt tidligere har jeg kjøpt Locktite 577 til å tette gjengene mellom stevnsbeslasg og rør, men nå fant jeg en annen flaske Locktite jeg brukte til å tette gjengene på kranen for diesel mot tanken. Men på den flasken er mesteparten teksten på etiketten borte. Det jeg lurer på om det er Loctite 577 på den flasken også? Flaskene er helt like, 14cm høye totalt og guffen i begge flaskene er gul.

Noen som vet om andre Locktite produkter leveres med samme flaske hvor innholdet er gult?

bilde

Det er forskjellige fargekoder på produktene, men det er flere produkter med lik farge. Det er mest sansynlig 577 du har, da dette er en bestselger og mye solgt til rørleggere.

Loctite 577 er et såkalt anaerobt lim. Det herder ved kontakt med metall og ute-slutting av luft. Det som kan bedre holdbarheten er lagring mørkt, kjølig og med korken avskrudd.

Dette med korken avskrudd høres kanskje rart ut, men det ved rik tilgang på luft forlenges levetiden siden produktet er anaerobt herdende......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

... lagring mørkt, kjølig og med korken avskrudd.

Dette med korken avskrudd høres kanskje rart ut, men det ved rik tilgang på luft forlenges levetiden siden produktet er anaerobt herdende......

Ja, det rådet sitter det nok litt langt inn å følge...

Sikker på at det ikke tørker ut selv om det ikke nødvendigvis herder :confused:

Måtte ned og sjekke jammen står det 08.06 på den 577 flaska med korken på, brukte den for 14 dager siden var muligens

litt tykker i konsistensen.

En må ikke somle for den herder fort når den blir gammel har jeg erfart et par ganger som jeg ikke har rokket å få delene

helt sammen før herding var et faktum.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, det rådet sitter det nok litt langt inn å følge...

Sikker på at det ikke tørker ut selv om det ikke nødvendigvis herder :confused:

Det er derfor den skal stø kjølig(hindre uttørring). Du kan godt sette den i kjeller eller kjøleskap.

I samme slengen kan jeg nevne at cyanoacrylat-lim (superlim) gjerne kan legges i fryseren(Loctite 577 er IKKE superlim, men anaerobt lim, så ikke forveksle disse).

Redigert av VannTro (see edit history)

• 1 år senere...

Da ser det ut for att jeg også må ta jobben med og løse stevnbeslag på grunn av vannintrengning. Lurer på hvordan dette gjekk med Lars H ? . Finner ikke noen tråd om montering av det nye stevnbeslaget og om det ble tett når båten ble sjøsatt. Lurer også på om det er noen som har gjort en slik jobb og som kan fortelle litt om hvordan det hvar og løse bolter på stevnbeslag og ikke minst skru stevnbeslaget fra Hylserør Det jeg tenker mest på er hvor fast kan jeg regne med att Stevnbeslaget sitter eller om det sitter relativt løst slik att det ikke byr på så store utfordringer og rotere stevnbeslaget fra gjengene på Hylserøret.

Alt gikk helt fint, og det er helt tett fremdeles. jeg brukte Sika 291i mellom flens og kjøl og Locktite på gjengene mot hylserøret. Det var greit å løsne boltene og å skru løs selve beslaget. Litt kraft måtte til med en stor rørtang. Og husk at det er fingjenger mot hylserøret, så det blir maaaange tørn før det er av.

Javel da ser jeg for meg og bruke samme fremgangsmåte og er jeg heldig så er det såpass god plass mellom propell og enden på Stevnbeslag att att det er plass nok til og skru hele stevnbeslaget av hylserøret. Blir det for liten plass så har jeg vel 2 alternativer det ene er og åpne klemflensen og dra propell med aksling så langt bak att den stopper i Roret. Alternativ 2 er og demontere roret og ta av propell slik at en kan trekke stevnbeslaget rett av akslingen. Får se hva det blir til når jeg får båten på land

Var gennem samme proces i 2009.

Fik løsnet de to bolte og roteret stævnrøret for at skille det, - men hele røret roterede inden i cementblokken, og vi kunne ikke skille det i de to dele, som Lars viste.

Fjernede ror og propel med aksel. Skiftede cutlaslejet og tætnede så med sikaflex mellem beslag og skrog. Beslaget viste ikke tegn på tæring, og anlægsfladen var også helt intakt.

Båden har været tæt siden!bilde

Lurer på om det hvar slik da Uffe att du da har dratt stevnbeslag med hylserør ett stykke fra annleggsflaten på båten og påført sika i mellom og deretter trykket stevnbeslag og hylserør tilbake. Spør om dette for jeg også er jo inne på tanken om att Hylserør kan løsne fra innstøpingen når en prøver og skru stevnbeslag fra hylserør.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...