Hulda Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Det tar Jernbåten to sekunder å feie vekk bunnstoffet. Husk at han er proff :-) Len deg tilbake å la vinteren komme... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Da får jeg vel gjøre som du sier? I dag har jeg pellet fra hverandre den manuelle RM69 lensepumpen som lakk litt. Det var kun noen gummi klaffeventiler som hang litt og noen skruer rundt selve pumpemembranen som måtte trekkes til. Med slik lekkasje jeg hadde, er det jo greit å vite at ikke bare elektrisk men også manuell lensepumpe fungerer. Disse hollandske pumpene fra Ratske van der Meijde må være av utrolig god kvalitet. Min pumpe er fra båten var ny i 1986! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Sees mars 2014 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Nå har jeg ikke helt tenkt å gå i hi med vinterdepresjonen, men kommer til jevnlig å ta en tur til båten. Det går mest på litt omkoblinger på det elektriske og andre småting. Så kanskje vi sees i havnen? Du tar vel noen turer nedom iom. at du jo også har litt planer om ting å gjøre i båten din. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Jada, dessuten ser det ut til at jeg blir pensjonist. Så fremt ingen kommer og vifter med store pengesummer fra et ungt og ekspansivt miljø. Lista ligger nokså høyt for at jeg skal ut i havet med helikopter igjen. Hulda ser jo ut som en dass, trenger masse omsorg. Sammen gjelder heimen, alt annet enn jobb har gått på sparebluss i alt for mange år. Vi snakkes. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Velkommen i klubben! Kanskje vi skal starte en tråd av typen "Vi som går i pensjon for å vedlikeholde båten"? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Lars H. Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) Når en bor 7 mil unna der en har båten, er det i hvert fall svært greit å være pensjonist. Nå er forresten anleggsflaten på kjølen mot stevnsbeslaget klargjort for montering av stevnsbeslaget. Men jeg lar det være til våren. Dess lenger systemet kan tørke ut, jo bedre. Nytt stevnsbeslag er forresten i hus! Redigert 13.November.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Du all vidaste verden..... Liten tvil om at det mangler en del godt på det gamle beslaget Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Ja, hvis det var likt i utgangspunktet så. Men nå ser det vel ikke ut til at disse er støpt i samme forma Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Nei, de er neppe støpt i samme form. men er nok dreid, frest og gjenget opp etter samme oppskrift. Og det gamle med sine små skader var nok brukbart. Men når jeg fikk et splitter nytt beslag som gave fra en god venn her på BP, kunne jeg ikke si nei takk til en slik gave. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Det nye ser veldig ut som bronse i fargen, er det det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Ja, så vidt jeg vet leverer West Mekan (som har levert dette stevnsbeslaget) beslag og hylser i bronselegeringer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Som nevnt tidligere har jeg kjøpt Locktite 577 til å tette gjengene mellom stevnsbeslasg og rør, men nå fant jeg en annen flaske Locktite jeg brukte til å tette gjengene på kranen for diesel mot tanken. Men på den flasken er mesteparten teksten på etiketten borte. Det jeg lurer på om det er Loctite 577 på den flasken også? Flaskene er helt like, 14cm høye totalt og guffen i begge flaskene er gul. Noen som vet om andre Locktite produkter leveres med samme flaske hvor innholdet er gult? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Det er nok med 99,5% sikkerhet 577 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Da har jeg gjengetetting for all tid fremover dersom ikke innholdet tørker ut! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Det er forskjellige fargekoder på produktene, men det er flere produkter med lik farge. Det er mest sansynlig 577 du har, da dette er en bestselger og mye solgt til rørleggere. Loctite 577 er et såkalt anaerobt lim. Det herder ved kontakt med metall og ute-slutting av luft. Det som kan bedre holdbarheten er lagring mørkt, kjølig og med korken avskrudd. Dette med korken avskrudd høres kanskje rart ut, men det ved rik tilgang på luft forlenges levetiden siden produktet er anaerobt herdende...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 ... lagring mørkt, kjølig og med korken avskrudd. Dette med korken avskrudd høres kanskje rart ut, men det ved rik tilgang på luft forlenges levetiden siden produktet er anaerobt herdende...... Ja, det rådet sitter det nok litt langt inn å følge... Sikker på at det ikke tørker ut selv om det ikke nødvendigvis herder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gabi Svart 23.November.2013 Link til dette innlegget Svart 23.November.2013 Står det "best før dato 11/14" på baksiden??? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.November.2013 Link til dette innlegget Svart 23.November.2013 Måtte ned og sjekke jammen står det 08.06 på den 577 flaska med korken på, brukte den for 14 dager siden var muligens litt tykker i konsistensen. En må ikke somle for den herder fort når den blir gammel har jeg erfart et par ganger som jeg ikke har rokket å få delene helt sammen før herding var et faktum. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 23.November.2013 Link til dette innlegget Svart 23.November.2013 (redigert) Ja, det rådet sitter det nok litt langt inn å følge... Sikker på at det ikke tørker ut selv om det ikke nødvendigvis herder Det er derfor den skal stø kjølig(hindre uttørring). Du kan godt sette den i kjeller eller kjøleskap. I samme slengen kan jeg nevne at cyanoacrylat-lim (superlim) gjerne kan legges i fryseren(Loctite 577 er IKKE superlim, men anaerobt lim, så ikke forveksle disse). Redigert 23.November.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tallisman Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Da ser det ut for att jeg også må ta jobben med og løse stevnbeslag på grunn av vannintrengning. Lurer på hvordan dette gjekk med Lars H ? . Finner ikke noen tråd om montering av det nye stevnbeslaget og om det ble tett når båten ble sjøsatt. Lurer også på om det er noen som har gjort en slik jobb og som kan fortelle litt om hvordan det hvar og løse bolter på stevnbeslag og ikke minst skru stevnbeslaget fra Hylserør Det jeg tenker mest på er hvor fast kan jeg regne med att Stevnbeslaget sitter eller om det sitter relativt løst slik att det ikke byr på så store utfordringer og rotere stevnbeslaget fra gjengene på Hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Alt gikk helt fint, og det er helt tett fremdeles. jeg brukte Sika 291i mellom flens og kjøl og Locktite på gjengene mot hylserøret. Det var greit å løsne boltene og å skru løs selve beslaget. Litt kraft måtte til med en stor rørtang. Og husk at det er fingjenger mot hylserøret, så det blir maaaange tørn før det er av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tallisman Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Javel da ser jeg for meg og bruke samme fremgangsmåte og er jeg heldig så er det såpass god plass mellom propell og enden på Stevnbeslag att att det er plass nok til og skru hele stevnbeslaget av hylserøret. Blir det for liten plass så har jeg vel 2 alternativer det ene er og åpne klemflensen og dra propell med aksling så langt bak att den stopper i Roret. Alternativ 2 er og demontere roret og ta av propell slik at en kan trekke stevnbeslaget rett av akslingen. Får se hva det blir til når jeg får båten på land Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Var gennem samme proces i 2009. Fik løsnet de to bolte og roteret stævnrøret for at skille det, - men hele røret roterede inden i cementblokken, og vi kunne ikke skille det i de to dele, som Lars viste. Fjernede ror og propel med aksel. Skiftede cutlaslejet og tætnede så med sikaflex mellem beslag og skrog. Beslaget viste ikke tegn på tæring, og anlægsfladen var også helt intakt. Båden har været tæt siden! Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Lurer på om det hvar slik da Uffe att du da har dratt stevnbeslag med hylserør ett stykke fra annleggsflaten på båten og påført sika i mellom og deretter trykket stevnbeslag og hylserør tilbake. Spør om dette for jeg også er jo inne på tanken om att Hylserør kan løsne fra innstøpingen når en prøver og skru stevnbeslag fra hylserør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.