Banarne Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 (redigert) Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men du sier vann/olje. I en plastbåt så har du vel ikke mange muligheter dette kan komme fra (vannet evt) ? Lekkasje i pakkboks? Slik at olje blander seg med vann og drypper ned i kjølen? Hos meg kommer det noen dråper jevnt og trutt i alle fall :-) Redigert 22.Oktober.2013 av Banarne (see edit history) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Pequod Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Nå har jeg vært i båten i rundt halvannen time, og det siger inn vann hele tiden. Det kan jo være regnvann som blander seg og siger ned i kjølen på en eller annen måte, så ligger det litt oljerester der og blander seg? Men hvor kommer i så fall oljen fra? Har brukt lensepumpa en gang til mens jeg har vært her, og det kommer endel inn. Har også startet motoren og latt den gå litt på tomgang. Vet ikke om det er nok til å lekke noe olje, men som sagt virker den helt fin, kom ikke noe olje ut fra den mens den surret og gikk i noen minutter, så det er svært sannsynlig ikke olje fra motoren. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gew77 Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Hei:) Er det fra propell/aksling det kommer vann? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Pequod Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Hei:) Er det fra propell/aksling det kommer vann? Når jeg tok av smørepatronen, så piplet det ut vann fra hullet hvor den satt. Ellers kan jeg ikke se om det kommer vann noe annet sted. Jeg hadde med meg feil skrutrekkere, så jeg fikk ikke åpnet og fjernet treplate som ligger under midterste pute i sofaen bak for å se nærmere på hvordan det så ut der. Selve rorgjennomføringen ser ut til å være potte tett. Skal ta med meg riktig verktøy i morgen og ta en ny titt etter jobb. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Det virker som det klassiske problemet. Sprengte tetninger i pakkboks pga, alfor mye fett bruk i pakkboks. Det er ikke fett/grease som skal holde dette tett. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Det er automatisk smøring, så den skal jo være avpasset riktig? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 (redigert) Her er en liten video av hvordan det ser ut etter at jeg fjernet smørepatronen. Jeg har prøvd å lese meg opp litt og har forstått det slik at det er mulig å skru til pakkboksen for å se om det hjelper? http://wp.me/a3Zd9b-aY Redigert 22.Oktober.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Tok en tur innom båten på vei til jobb i dag, og ble både lettet og forvirret... Det har ikke kommet særlig mer vann inn i kjølen i løpet av natta. Tok meg bare et par minutter med lensepumpa for å tømme det som var der. Er litt i tvil om hva dette er. Er det jeg som har ropt ulvulv? Det regnet kraftig i går, men jeg trodde at regnvann og slikt dreneres vekk. Men kanskje noe havner i kjølen likevel? Noe olje er det også der, men veldig lite sammenlignet med for et par dager siden. I tillegg ble vannet fort grått når jeg rørte i det i går, slik at det ikke dreier seg om mye olje. Jeg vet null om motorer, har ikke bil eller billappen, så jeg vet ikke så mye mer om motoren enn det jeg har begynt å lese meg til. Jeg startet den på tomgang noen minutter i går kveld, og da skal det vel brukes olje selv om det ikke er noe framdrift som når båten er i bevegelse? Det lakk i alle fall ikke noe olje fra motoren, og alle nivåer var normale. Kan det være at det vil lekke litt olje fra akslingen når jeg beveger roret? Skal en liten hentetur etter jobb i ettermiddag, og skal da sjekke veldig nøye før og etter for å se om det blir noe mer oljelekkasje. Akkuart nå er jeg bare litt forvirret... Redigert 23.Oktober.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
cosmic Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Du må først og fremst finne ut om det er saltvann,eller regnvann som kommer inn. Videre sa du at nivået steg når du var ombord.Da burde det være mulig å se om det drypper fra akseltettingen eller ikke.Begynn med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Kan det hende at smørepatronen satt litt for løst? I dag morges kunne jeg ikke se at det piplet noe ut fra akslingen der patronen sitter. Det skal jo komme vann fra pakkboksen på grunn av smøringen, men jeg vet ikke om det som pipler ut på videoen er mer enn normalt eller helt vanlig? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SoBo Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Det er nok lurt slik som du har gjort, å lese seg opp på forskjellige systemer på en (båt)motor og det som hører til. Kan være meget greit å vite litt dersom man får problemer underveis når man er der ute på sjøen. Her er eksempel på oljesmøresystem på en motor (vel og merke en litt mer moderne sak, men prinsippa er de sammme) Her et propellaksel system og eksempel på et kjølevannsystem. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Foreslår at du tørker helt rent nedi kjølen. En brukt, gammel svamp er fin til å suge opp rester. Generelt, oljevann bør samles opp i en bøtte og ikke lenses ut. tørk så helt tørt med tørkepapir. Tørk pakkboks og aksling helt ren. Surr et par runder med papir rundt pakkboks. Til neste gang du kommer i båten, så vil du se på papiret om det er der det lekker. - ikke ha papir surret rundt når motor går. :) Da kan du jo eventuelt brette til en avis nedi bunnen av kjølen og du vil se drypp på den. For å finne ut om det er regnvann eller saltvann, vask så utav kjølen med rent vann, tørk tørt. Smak på en dråpe vann fra kjølen neste gang. På filmklippet så det nesten ut som akslingen var litt svartfarget den den går inn i pakkboksen? - er det bare synsbedrag? Forøvrig, har du en ren og pen motor, eller er den litt tilsmusset? Det er lettest å oppdage lekk og svetting om den er ren. Vannmengden som pippler ut på filmen er sikkert fint. Håper du har satt på plass igjen smørepatronen? :) Redigert 23.Oktober.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 På filmklippet så det nesten ut som akslingen var litt svartfarget den den går inn i pakkboksen? - er det bare synsbedrag? Forøvrig, har du en ren og pen motor, eller er den litt tilsmusset? Det er lettest å oppdage lekk og svetting om den er ren. Vannmengden som pippler ut på filmen er sikkert fint. Håper du har satt på plass igjen smørepatronen? :) Takk for gode råd, skal følge dem til punkt og prikke! Når det gjelder akslingen er jeg litt usikker på hva du mener, skal se nærmere på den. Kan bekrefte at smørepatronen er satt på plass igjen, ja! :-) Så vidt jeg kan forstå er motoren ren og fin! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Du trenger ikke følge til punkt og prikke, men det er en metode for å utelukke og lokalisere :) Motoren ser jo pen ut, slik skal det være. Fortsett med det. Tørk over jevnlig med en klut. Du har sikkert noe svart støv fra dynamoreima etter turene dine også :) jo mindre støv på motor og isolasjon, j mindre støv havner i luftfilteret. Kommer du til hele motor, visuelt, også fra fremsiden? Gå over hele motor med tørkepapir. Om det er motorolje, så skal du finne rester av olje på motor en eller annen plass. Det der kan ikke være svetting, for det er det for mye til å være. Svetting legger seg for det meste på motor og størkner til over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Ferdig med en tur i dag. Ikke noe særlig søl i det hele tatt i kjølen. Tørket grundig vekk det som var før turen. Har ikke fått vasket ordentlig da jeg manglet noe utstyr, men har tørket så godt det lar seg gjøre. Skal sjekke igjen etter jobb i morgen, så får vi se hvordan det går. Så lite i kjølen etter turen på rundt halvannen time at lensepumpa ikke fikk ut noe. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gabi Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 For å sjekke om det er saltvann eller ferskvann du har med å gjøre så ts litt oppi en kopp og ha oppi en liten klunk grønnsåpe. Blir det hvitt er det saltvann. Skjer det ikke noen endring er det ferskvann. Se tråden: https://baatplassen.no/i/topic/104041-nyttige-tips-og-triks-til-baat-og-motor/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ferskvann har egenvekt 1,00 og sjøvann ca. 1,20. Det er sikkert mange av oss som legger- eller har lagt vin selv, og da har man gjerne en slik måler for spesifikk vekt som på bildet under. Den har et måleområde helt utmerket for å sjekke om en har sjøvann eller ferskvann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Tipset med å teste med grønnsåpe, måtte jeg jo selvfølgelig forsøke. Så jeg rørte ut litt salt i et glass (ar ikke sjøvann her hjemme), og her er resultatet, ganske så overbevisende! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Lenge siden jeg har vært innom på denne tråden, men kan i alle fall oppdatere med at det er sjøvann det dreier seg om, og at jeg har lokalisert lekkasjen til selve pakkboksen, ikke motoren (ikke veldig mye fra motoren i alle fall). Etter å ha vasket kjølen grundig var det bare litt søl under der pakkboksen og fettboksen sitter. Kommer ikke veldig mye heller, har skrudd fettboksen litt tettere, men det kommer fortsatt litt spill derfra. Har lest at det skal være en skrue eller noe slikt som kan strammes litt til for å regulere hvor mye vann som kommer, og kan jo sjekke den. Må uansett snart bytt fettboks etetrsom jeg har brukt båten så mye, ser at det begynner å bli lite igjen, men utover nå kan det vel hende at det ikke blir så mange turer... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sleipner93 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 For det første , dette er ikke en roraksling dette er propellaksllingen. Tviler på Det er motorolje , enig med han over som sier det kan være fett , som har gått varmt , den automatiske smøreren setter trykk på å fettet tyter ut her og kastes ut i skrogsiden. Jeg hadde fjerna hele autosmøre greiene og satt i en vanlig smørekopp , det skal IKKE smøres mye her , gjerne en kvart runde i ny og ne . Noen har sikker ett Timeantall dette bør gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.