Jump to content

Oljelekkasje i gjennomføring til aksling? (Nidelv 24)

Pequod

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men du sier vann/olje. I en plastbåt så har du vel ikke mange muligheter dette kan komme fra (vannet evt) ? Lekkasje i pakkboks? Slik at olje blander seg med vann og drypper ned i kjølen? Hos meg kommer det noen dråper jevnt og trutt i alle fall :-)

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Nå har jeg vært i båten i rundt halvannen time, og det siger inn vann hele tiden. Det kan jo være regnvann som blander seg og siger ned i kjølen på en eller annen måte, så ligger det litt oljerester der og blander seg? Men hvor kommer i så fall oljen fra? Har brukt lensepumpa en gang til mens jeg har vært her, og det kommer endel inn.

Har også startet motoren og latt den gå litt på tomgang. Vet ikke om det er nok til å lekke noe olje, men som sagt virker den helt fin, kom ikke noe olje ut fra den mens den surret og gikk i noen minutter, så det er svært sannsynlig ikke olje fra motoren.

Hei:) Er det fra propell/aksling det kommer vann?

Når jeg tok av smørepatronen, så piplet det ut vann fra hullet hvor den satt. Ellers kan jeg ikke se om det kommer vann noe annet sted.

Jeg hadde med meg feil skrutrekkere, så jeg fikk ikke åpnet og fjernet treplate som ligger under midterste pute i sofaen bak for å se nærmere på hvordan det så ut der. Selve rorgjennomføringen ser ut til å være potte tett.

Skal ta med meg riktig verktøy i morgen og ta en ny titt etter jobb.

Tok en tur innom båten på vei til jobb i dag, og ble både lettet og forvirret...

Det har ikke kommet særlig mer vann inn i kjølen i løpet av natta.

Tok meg bare et par minutter med lensepumpa for å tømme det som var der.

Er litt i tvil om hva dette er. Er det jeg som har ropt ulvulv?

Det regnet kraftig i går, men jeg trodde at regnvann og slikt dreneres vekk. Men kanskje noe havner i kjølen likevel?

Noe olje er det også der, men veldig lite sammenlignet med for et par dager siden. I tillegg ble vannet fort grått når jeg rørte i det i går, slik at det ikke dreier seg om mye olje.

Jeg vet null om motorer, har ikke bil eller billappen, så jeg vet ikke så mye mer om motoren enn det jeg har begynt å lese meg til.

Jeg startet den på tomgang noen minutter i går kveld, og da skal det vel brukes olje selv om det ikke er noe framdrift som når båten er i bevegelse?

Det lakk i alle fall ikke noe olje fra motoren, og alle nivåer var normale.

Kan det være at det vil lekke litt olje fra akslingen når jeg beveger roret?

Skal en liten hentetur etter jobb i ettermiddag, og skal da sjekke veldig nøye før og etter for å se om det blir noe mer oljelekkasje.

Akkuart nå er jeg bare litt forvirret... :confused:

Redigert av Pequod (see edit history)

Det er nok lurt slik som du har gjort, å lese seg opp på forskjellige systemer på en (båt)motor og det som

hører til. Kan være meget greit å vite litt dersom man får problemer underveis når man er der ute på sjøen.

Her er eksempel på oljesmøresystem på en motor (vel og merke en litt mer moderne sak, men prinsippa er de sammme)

Her et propellaksel system og eksempel på et kjølevannsystem.

bilde

Foreslår at du tørker helt rent nedi kjølen. En brukt, gammel svamp er fin til å suge opp rester. Generelt, oljevann bør samles opp i en bøtte og ikke lenses ut. tørk så helt tørt med tørkepapir. Tørk pakkboks og aksling helt ren. Surr et par runder med papir rundt pakkboks. Til neste gang du kommer i båten, så vil du se på papiret om det er der det lekker. - ikke ha papir surret rundt når motor går. :) Da kan du jo eventuelt brette til en avis nedi bunnen av kjølen og du vil se drypp på den.

For å finne ut om det er regnvann eller saltvann, vask så utav kjølen med rent vann, tørk tørt. Smak på en dråpe vann fra kjølen neste gang.

På filmklippet så det nesten ut som akslingen var litt svartfarget den den går inn i pakkboksen? - er det bare synsbedrag?

Forøvrig, har du en ren og pen motor, eller er den litt tilsmusset? Det er lettest å oppdage lekk og svetting om den er ren.

Vannmengden som pippler ut på filmen er sikkert fint. Håper du har satt på plass igjen smørepatronen? :)

Redigert av Eureka (see edit history)

På filmklippet så det nesten ut som akslingen var litt svartfarget den den går inn i pakkboksen? - er det bare synsbedrag?

Forøvrig, har du en ren og pen motor, eller er den litt tilsmusset? Det er lettest å oppdage lekk og svetting om den er ren.

Vannmengden som pippler ut på filmen er sikkert fint. Håper du har satt på plass igjen smørepatronen? :)

Takk for gode råd, skal følge dem til punkt og prikke! Når det gjelder akslingen er jeg litt usikker på hva du mener, skal se nærmere på den.

Kan bekrefte at smørepatronen er satt på plass igjen, ja! :-)

Så vidt jeg kan forstå er motoren ren og fin!

bilde

Du trenger ikke følge til punkt og prikke, men det er en metode for å utelukke og lokalisere :)

Motoren ser jo pen ut, slik skal det være. Fortsett med det. Tørk over jevnlig med en klut. Du har sikkert noe svart støv fra dynamoreima etter turene dine også :) jo mindre støv på motor og isolasjon, j mindre støv havner i luftfilteret. Kommer du til hele motor, visuelt, også fra fremsiden? Gå over hele motor med tørkepapir. Om det er motorolje, så skal du finne rester av olje på motor en eller annen plass. Det der kan ikke være svetting, for det er det for mye til å være. Svetting legger seg for det meste på motor og størkner til over tid.

Ferdig med en tur i dag. Ikke noe særlig søl i det hele tatt i kjølen. Tørket grundig vekk det som var før turen. Har ikke fått vasket ordentlig da jeg manglet noe utstyr, men har tørket så godt det lar seg gjøre. Skal sjekke igjen etter jobb i morgen, så får vi se hvordan det går. Så lite i kjølen etter turen på rundt halvannen time at lensepumpa ikke fikk ut noe.

Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ferskvann har egenvekt 1,00 og sjøvann ca. 1,20. Det er sikkert mange av oss som legger- eller har lagt vin selv, og da har man gjerne en slik måler for spesifikk vekt som på bildet under. Den har et måleområde helt utmerket for å sjekke om en har sjøvann eller ferskvann.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tipset med å teste med grønnsåpe, måtte jeg jo selvfølgelig forsøke. Så jeg rørte ut litt salt i et glass (ar ikke sjøvann her hjemme), og her er resultatet, ganske så overbevisende!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært innom på denne tråden, men kan i alle fall oppdatere med at det er sjøvann det dreier seg om, og at jeg har lokalisert lekkasjen til selve pakkboksen, ikke motoren (ikke veldig mye fra motoren i alle fall). Etter å ha vasket kjølen grundig var det bare litt søl under der pakkboksen og fettboksen sitter.

Kommer ikke veldig mye heller, har skrudd fettboksen litt tettere, men det kommer fortsatt litt spill derfra. Har lest at det skal være en skrue eller noe slikt som kan strammes litt til for å regulere hvor mye vann som kommer, og kan jo sjekke den. Må uansett snart bytt fettboks etetrsom jeg har brukt båten så mye, ser at det begynner å bli lite igjen, men utover nå kan det vel hende at det ikke blir så mange turer...

For det første , dette er ikke en roraksling dette er propellaksllingen. Tviler på

Det er motorolje , enig med han over som sier det kan være fett , som har gått varmt , den automatiske smøreren setter trykk på å fettet tyter ut her og kastes ut i skrogsiden. Jeg hadde fjerna hele autosmøre greiene og satt i en vanlig smørekopp , det skal IKKE smøres mye her , gjerne en kvart runde i ny og ne . Noen har sikker ett Timeantall dette bør gjøres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...