Sidestick Startet 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2013 Hei alle! I sammenheng med en større oppgradering på utstyrsfronten skal jeg nå oppgradere plotteren. Jeg har sett på plotter fra alle de store og blir egentlig ikke enig med meg selv. Punkter som jeg gjerne vil ha: Bøylemontering av plotter, både pga dashbord og tyverisikring av plotter. Fremtidsrettet. Mao. jeg håper at det er lang tid til neste gang plotter skal byttes. Gjerne muligheter for trådløs overføring til/fra ipad. Touchscreen eller en kominasjon(Jeg vet flere her inne er negative til dette - hvorfor?) Størrelse 10-12" Støtte for NMEA 2000 (Dette har vel de fleste i dag..?) Vil koble VHF mot systemet (Har håndholdt i dag, vil sette inn fast VHF sammtidig med plotter) Senere vil det nok komme radar, kjenner jeg meg selv rett.. I denne sammenheng lurer jeg på hvilken produsent som har det beste teknologien/løsningen(for bruk i fritidsbåt). Kartløsninger, hvilken levrandør? Pris: max ca 30000,- pluss og helst minus :-) MVH Sidestick Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Hei! Jeg fornyet navigasjonsutstyret i år og landet på Lowrance plotter som jeg fått erfaring med i løpet av sesongen. Den har det meste: berøringsskjerm, kun et minimum av betjeningsknapper. Displayet er i breddeformat, med 1400 nits lysstyrke, det er vel best på markedet i dag. Vanntetthetsgraden er IPX7. HDS-12 har innebygd både Kartplotter - GPS - Bredbåndsekkolodd – og StructureScan. Og man kan selvsagt utvide med flere utstyrsmoduler som Bredbåndsradar, Digital radar, SonicHub musikk og radioanlegg, AIS mm. Jeg har knyttet opp bredbåndsradar, kamera og autopilot samt en wifienhet for Ipad. (Sannsynligvis kommer julenissen med en AIS-modul som kompletterer det hele.) Var selv litt skeptisk til berøringsskjerm, men det fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Jeg opgraderede for to år siden til Simrad NSS 12, der opfylder dine ønsker. Min tråd om byttet kan du se her: https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/page-4 Jeg har været meget tilfreds i de to sæsoner, jeg har brugt det. Eneste ulempe jeg kan få øje på med touchscreen er at hvis du sejler i meget urolig sø og det bumper meget op og ned, så kan det være svært at ramme de rigtige steder på skærmen, men der er derfor fuld mulighed for at betjene plotteren med skrueknappen og menuerne. Så det bør ikke være et problem, og det har ikke været noget, jeg har haft nogen ulemper med, men jeg sejler nu også mest i stille vejr. I øvrigt var det også svært at betjene mine tidligere plottere i hårdt vejr. Ellers gør touch screen det utrolig nemt at betjene plotteren. Hvis du er som mig, der ikke sejler hundrede af timer hvert år, så betyder logikken i menuopbygningen at du ikke har problemer med at finde de funktioner, du har brug for. Systemet er baseret på NMEA 2000 og ethernet (almindeligt datanetværk-protokol) så der er fuld fleksibilitet med hensyn til udvidelser. Jeg har et fuldt system med radar, AIS-transponder mm og det har fungeret sømløst. Desuden har du mulighed for mange spændende add-ons som musiksystem, StructureScan ekkolod mm. Simrad er et brand under Navico, der også laver Lowrance og B&G. Derfor deles mange af funktionerne. Men som jeg forstår det, så er Lowrance rettet mod lidt mindre både og fritidsfiskere, Simrad er lidt mere premium brand mod yachts og B&G er designet og rettet mod sejlbådssegmentet. Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Flott! Takk til begge to! Nå blir det å finne ut hva av det som allerede er i båten, støtter det nye.. Det er nemlig en gammel Simrad plotter i den i dag. Igen, takk for hjelpen! Mvh Sidestick Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 http://www.ebay.com/itm/Garmin-GPSmap-5212-touchscreen-chartplotter-/271298807358?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3f2aab463e&vxp=mtr Jeg har en sånn, ikke noe trådløst grensesnitt men ellers fyller den kravene dine. Nettverksplotter med uante utbyggingsmuligheter, lettbetjent og med garmins eget G2vision kartsystem. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 (redigert) Säkert inga fel på andra förslag och erfarenheter, men själv har jag under åren byggt upp ett ganska stort förtroende för Garmin. Dom vet för det mesta vad som skepparen behöver och brukar ha intuitiva och begripliga användargränssnitt. Har för egen del sedan nästan 10 år 2 x Garmin 2010 GPSmap ombord och dom fungerar fortfarande så bra att jag trots idoga försök knappt kan övertyga mig själv att plocka fram ett större antal båtpengar för att byta upp mig. Och det får man nog anse vara ett gott betyg! Redigert 22.Oktober.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Sjekk MjøsService , www.mjosservice.no rimelig på nett. Ellers har jeg Raymarine E serie med HD radar. Godt fornøyd, enkel i bruk og godt lys i skjerm. Lyssterk skjerm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Medusa Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Be Høcom om pris. Jeg har kjøpt all min båtelektronikk (Simrad) gjennom dem og er veldig fornøyd. Hyggelig forhandler, utrolig hjelpsom i nøden og veldig hyggelige priser... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Skal du ha en 10-12" i en uttern d55 ? Og radar etterhvert? :) det må en si er sprekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Eh... La meg fikse litt på profilen... :-) Sitér dette innlegget Link to post
lbsjanerik Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Har selv garmin 6012 som jeg er kjempe godt fornøyd med. Har kjøpt trådløs sender fra Garmin som jeg bruker mot IPad slik at jeg kan importer / eksportere ruter. I tillegg bruker jeg båtens GPS på IPaden slik at garmin Bluechart blir veldig nøyaktig som sekundær plottet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Nå har jeg ikke umiddelbare planer om å bytte ut min Interphase Chart Master 11CVS+ plotter, men skulle jeg bytte den i noe "tilsvarende", måtte det være en plotter som bruker C-map kart. Noen som har en oversikt over hvilke plottere i denne størrelsen som bruker C-map? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) De fleste af Navicos nyere plottere er kompatible med både Navionics og C-map. Der er frit valg og man kan også have begge kort installerede. http://www.simrad-yachting.com/en-US/Products/Cartography/ http://www.simrad-yachting.com/en-US/Pressreleases/2012/JEPPESEN-AND-NAVICO-ANNOUNCE-COMPATIBLE-MAPPING-PRODUCTS/ Redigert 23.Oktober.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Jeg har også NSS12 og er kjempefornøyd. Det kombinerte touch, rotasjonskontroller og knappaserte brukerinterfacet på NSS er etter min mening dett beste innenfor marinelektronikk (og jeg har prøvd alt av interesse) Jeg har et forholdsvis stort system til å være på en 21 foter Jeg har en NSS7 og en Lowrance HDS-7 Touch koblet til via Ethernet. Alle enhetene deler en kartbrikke (eller som i mitt system der de tre enhetenealle har hver sin forskjellige kartbrikke som deles med de to andre). Jag har AP24 autopilot som har veldig tett integrasjon med NSS. Alt inkludert kalibrering og igangkjøring kan gjøres fra NSS, Jeg har uansett OP10 kontrollpanel ved styreposisjon og AP24 kontrollpanel for autopiloten på bakdekket. Via Ethernet har jeg også tilkoblet 4G bredbåndsradar, BSM-2 CHIRP ekkolodd, LSS-2 StructureScan (side og nedskannende ekkolodd) samt WiFi trådløst akksesspunkt (for å kunne speile skjermene på smarttelefon og nettbrett). NSS12 og LSS-1 har 3 Ethernetkontakter hever og fungerer som Ethernet huber så jeg trenger ikke NEP-2 huben. På NMEA 2000 har jeg i tillegg til autopiloten( autopiloten bruker NMEA 2000 til kabling mellom de forskjellige modulene), GS25 GPS og headingkompass (bruker ikke kompassdelen siden jeg har autopilot), IS40 display, em-trak B100 AIS mottager (samme innmat som Simrad NAIS 400), RS35 VHF med AIS mottager (har disablet AIS mottagerne siden jeg har AIS transponder og Suzuki motorinterface. Har også et HS35 trådløst håndsett for RS35. Hele systemet har god integrasjon og fungerer godt i sammen. De få gangene jeg har hatt behov for assistanse har jeg fått svært god hjelp både av Mjøsservice og importøren Pronav. Siden du planlegger å gå for rader på et senere tidspunkt så har Simrad og Lowrance de absolutt beste navigasjonsradarer i domeutgave. Jeg har som jeg skrev over 4G utagven, tidligere hadde jeg en av de to beste HD pulsradarene, det er ingen tvil om at 4G bredbånd er et stort steg framover. 3G bredbåndsradaren er også betraktelig bedre enn HD pulsradar på korte til mellomlange ranger. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Av en eller annen grunn fikk jeg vann i munnen når jeg leste ditt innlegg, abbor. Men, en ting fanget spesielt min interesse, nemlig det å speile skjermen på telefon og brett. Er dette mulig på alle plotterne til Simrad? Har selv en NX-45, men skulle gjerne hatt en enkel mulighet til å lese skjermen på fly'en... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Imponerande utrustning Abbor! En bild skulle nästan vara på plats! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Av Simrad modellene er det bare NSS som støtter speiling pr i dag, den støtter også kontroll av alt unntatt autopilot fra nettbrett. Lowrance HDS Touch har også speiling og konroll, HDS Gen2 støtter speiling, men ikke kontroll. Jeg har både NSS og HDS Touch, siden jeg bruker Samsung nettbrett foretrekker jeg å speile HDS Touch skjermen som også har widescreen. For de med iPAD vil NSS med 4:3 skjermformat utnytte skjermen bedre. Skal se om jeg får tatt et bilde av installasjonen til helga, hvis vinteren ikke kommer til Mjøsdistriktet har jeg tenkt meg på en fisketur til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 24.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Abbor: Innlegget ditt kjente jeg langt inn i lommeboken.. :-) Takk for all info, spesielt det at du har lagt inn navn på alle komponentene i systemet ditt. Det gjør det lett for meg å sette opp regnskap! Hva bruker du av givere/svingere til ekkolodd og structurescan? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Jeg har en B60 tilkoblet NSS7, både B75H og TM265LH CHIRP svingere er tilkoblet BSM-2. For StructeScan bruker jeg en LSS-1 svinger, har en LSS-2 liggende, men har ikke tatt meg bryet med bytte. Til grunt vann har jeg en en HST-WSBL koblet til HDS-7 Touch. Alle ekkolodda/svingere er tilgjengelig fra alle tre skjermene. I tillegg til Simrad systemet har jeg også en Garmin 527xs med TM150M svinger. Dette er en kombimaskin, men jeg bruker bare ekkoloddet. Dette ekkoloddet er det som av noen betegnes som "baby" CHIRP. Betegnelsen brukes om 1 kanal lavkost CHIRP ekkolodd. Grunnen til at jeg har 527xs er bare at jeg har lyst til å teste "baby" CHIRP mot et dyrt 2-kanal CHIRP system (BSM-2). Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 På forige båten min (Skibsplast 675 HT 22-foter) som jeg solgte for litt siden, så hadde jeg den nye e-serien til Raymarine. En stk Raymarine e7, en e7d (med innebygd ekkolodd). Den ene av dem var koblet til NMEA-2000-nettet sammen med tankmåler og motor slik at jeg kunne bruke den ene skjermen som blant annet motorinstrument. Plotterene og HD-radaren koblet jeg sammen via en nettverkssvitsj slik at al data (motordata, radar, kart og ekkolodd) kunne deles mellom begge plotterene.Plotterene har touchskjerm samt full mulighet for å betjene dem via knapper, en liten joystick og zoom/kontroll-hjul.Jeg er svært fornøuyd med dette oppsettet og med potterene. De er enkle å betjene både med og uten touch-skjermen (de finnes nå i utgaver enten med bare knapper (c-serien) eller bare touch (a-serien) i tillegg til e-serien med begge deler).Utbyggingsmulighetene er veldig gode med ytterligere 2 ledige plasser på nettverkssvitsjen, tilnærmet uendelig utbyggingsmulighet på NMEA2000, 2 NMEA0183 tilkoblinger og videoinngang.I tillegg så kan plotterene speiles på nettbrett via en gratis app. Det finnes også en betal-app som lar deg fjernstyre plotteren nesten 100% via nettbrettet. Jeg har ikke nettbrett selv så fikk ikke testet disse funksjonene selv.Etter de siste programvareoppdateringene så mener jeg å huske at plotterene skal støtte IP-kameraer, flere forskjellige eksterne ekkoloddmoduler og FLIR nattkamera.Strengt tatt så får du nok en plotter du vil bli svært fornøyd med enten du velger Simrad, Raymarine, Garmin eller Lowrance Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Strengt tatt så får du nok en plotter du vil bli svært fornøyd med enten du velger Simrad, Raymarine, Garmin eller Lowrance Meget enig i dette synspunkt! Prøv de forskellige mærker på fx en messe og vælg det, du bedst synes om. Personligt var det medvirkende til mit valg at mine øvrige instrumenter fra Simrad og koblet til Simnet (NMEA2000). Det betød, at den nye plotter lige efter første opstart gik ind på nettet og genkendte bl.a. autopiloten og VHF'en. Men som Kenneth skriver, så er det tæt mellem de førende på markedet, så det er marginaler der taler til fordel for det ene eller det andet. Jeg vil nok også tilføje Furuno til listen over de "store" (selv om jeg ikke har personligt kendskab til det) Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Takk for svar fra alle som har bidratt! Jeg hadde en nyere Garmin på gamlebåten og var godt fornøyd med både kartverk og touchløsningen på denne. Jeg har lest mye om de forskjellige fabrikantene og deres løsninger de siste dagene, og sett de fleste youtube videoer som viser de forskjellige typene.. Jeg må nok si meg enig med Kenneth, alle nye plottere i dag gjør en "framifrå" jobb med det de er satt til å gjøre. Jeg skal bare prøve å finne den som gjør det best ifht. mine behov slik som MajorAndy skriver over. I øyeblikket heller jeg nok litt mot Simrad... :-) Når systemet er valgt og installert, skal jeg nok oppdatere denne tråden med hva det ble og hvorfor. Sidestick Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Glemte det tidligere, men her er ett par bilder av mitt oppsett: I utgangspunktet så ønsket jeg meg egentlig en 12-tommer. men da det ble for trangt i høyden, så gikk jeg for to 7-tommere i stedet. Lykke til med plottervalget! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
sailorboy Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Sidestick: Fremtidsrettet. Mao. jeg håper at det er lang tid til neste gang plotter skal byttes. Fremtidsrettet ? Hva som vil være fremtidsrettet når det gjelder kartplotter er ikke en enkel greie. Dette er mine prioriteringer... A) a1) Har kartplotteren muligheter til å dele sine interne kart informasjoner med andre enheter ? (a) a2) Kan kartplotteren styres fra andre enheter ? a3) Kan du laste ned kart fra internet tjenester ? B) a) Galileo + Glonas støtte. (er allerede oppe og går for de spesiellt interesserte, men om noen år så vil nøyaktigheten være i desimeter nivå, selv for oss amatører.) C) Fortell meg mer om hva du vil. Alt går mot at selv den minste enhet skal kunne se og gjøre alt, men det er ikke blårussen helt med på. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 De fleste plottere har vel Glonas-støtte i dag. Galilleo er det værre med. Kommer ikke på noen som har støtte for Gallileo i farten. Men med ekstern mottaker og en programvareoppdatering så bør det være fullt mulig å legge til slik støtte i fremtiden. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.