Jump to content

Hjelp til valg av ny plotter (12") ønskes

Sidestick

Recommended Posts

Imponerande utrustning Abbor!

En bild skulle nästan vara på plats!

:yesnod:

tu01.jpg

Det av utstyret som vises her er NSS12 som jeg bruker til radar og ekkolodd. NSS7 som brukes til kart. HDS-7 Touch som brukes til StructureScan. Numerisk info vises på IS40 slik at databar på NSS kan slås av, noe som gir større skjermflate til vinduene. Til Høyre for NSS12 har jeg et HS35 VHF håndsett, årsaken til det er at jeg ikke har plass til RS35 VHF'en foran førerposisjonen. Rett til venstre for rattet er det en OP10 autopilotkontroll. Denne kompletterer den integrerte kontrollen i NSS med å ha dedikerte knapper for 1 og 10 graders svinger, samt at det er raskere å deaktivere autopiloten med en slik kontroller så nær rattet. Dette er hvordan jeg normalt bruker skjermene under trolling (dorgefiske), ved andre aktiviteter har jeg andre skjermkonfigurasjonen. På bildet vises også kontrollpanel for Eberspächer D4 varmer og Go Light Stryker lyskaster.

Forstår ikke att noen gidder og kjøpe dyre plottere . Jeg var innpå Tanken om og kjøpe meg ny plotter men det jeg endte opp med hvar en IPad med Navionics kart og med det valget har jeg i ettertid sett og forstått att er mer en godnok som kartplotter i fritidsbåt. Så til de som har båt som er tett med tak over førerplass så kan jeg ut fra egen erfaring anbefale en slik løsning.

Forstår ikke att noen gidder og kjøpe dyre plottere . Jeg var innpå Tanken om og kjøpe meg ny plotter men det jeg endte opp med hvar en IPad med Navionics kart og med det valget har jeg i ettertid sett og forstått att er mer en godnok som kartplotter i fritidsbåt. Så til de som har båt som er tett med tak over førerplass så kan jeg ut fra egen erfaring anbefale en slik løsning.

Hvordan kobler du radar og ekkolodd opp mot en iPad, da?

Øivind

Jeg burde virkelig ikke se for mye på denne tråden. Jeg har lovet meg selv at når neste båt er på plass, så skal jeg ikke ta like av på navigasjonselektronikk-siden som jeg gjorde på forige båt. Men nå begynner det å friste veldig med å prøve bredbåndsradar.... :sweat:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Her er et plotterbilleder fra NSS12, der kombinerer 3D kortvisning (min båd nederst i midten af billedet) med radaroverlay (3G bredbåndsradar).

Denne kombi er utraditionel men giver efter min mening et aldeles fint overblik i snævre omgivelser. Her er det en havn, men det kunne jo lige så godt være et snævert sund mm. Bemærk også et AIS-mål, der ligger ret foran min båd som en sort trekant. Dette er noget en ipad ikke kan levere: Total integration mellem AIS, radar og kort - i 3D.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...