Jump to content

Biltemas kabelsko vs. f.eks. Maritim..


Fjord21DC

Recommended Posts

Hei,

 

Som tittelen spør om; er Biltemas kabelsko (de komplette settene med x antall kabelsko i assortert størrelse) egnet til bruk i båt, eller må de f.eks. være kjøpt i en maritim butikk? Det jeg tenker på er om kabelskoene fra Biltema er dårligere mtp. korrosjon, holdbarhet osv - eller er det ett fett?

Elektriske kabler bør jo være flertrådet og fortinnet og det er vel ikke Biltema sine kabler, men hvordan er det med kabelskoene?

 

Norcem

Link to post
Share on other sites

har brukt begge leverandørene,og har ikke merket forskjell. MEN-når jeg bruker kabelsko i båten så fortinner jeg alltid lednings enden før jeg stapper den inn i kabelskoen og klemmer til. vet det finnes hylser også som skal holde trådene i sammen når man klemmer ledningen i kabelskoen,men syns tinning irrer mindre. deretter smører jeg vanlig vaselin på kabelskoen før montering. har ikke hatt kontaktproblemer eller irr når jeg monterer slikt. jeg monterer aldri kabelsko "tørt" i salt miljø.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt problemer med verken kabel eller kabelsko fra Biltema i båten jeg da, men kanskje andre har? Biltema har mangetrådet ledning som egner seg godt i bil og båt. Riktignok ikke fortinnet, men det er heller ikke veldig vanlig. Tror knapt jeg har vært borti en båt der det har blitt brukt kun fortinnet ledning, selv om det helt klart er bedre. Ganske sikkert et prisspørsmål. Og et spørsmål om hva som er "godt nok"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at s-e-h skriver at han fortinner kabelenden før den klemmes. Vet at en del gjør dette, men skal en kabel settes fast i en klemmforbindelse så bør den IKKE fortinnes. Grunnen til dette er at loddetinn er plastisk. Det vil si at når det utsettes for press så "siger" det. Dette gjør at klemmforbindelsen på sikt mister presset. Klemmforbindelser har vi i både kabelsko, "sukkerbiter" og stikkontakter.

 

Ellers så støttes rådet om å fylle kabelskoen med vaselin før klemming. Brukes det krympestrømåe (gjerne med biter av smeltelim inni før krymping) så bør det bli en god og holdbar forbindelse.

 

Kan også nevne at Biltema her fortinnet kabel http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-84540/.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er den elektriske ledningsevnen til Vaselin da.. ? Er den god eller opptrer den som isolator.. ?? Har vel mer tro på syrefri vaselin utenpå forbindelsen, men det er kun en tro..
Slik som jeg ser det så bør produktet en skal fylle i kabelskoen være med på å redusere motstanden og bedre ledningsevnen .. Kobberpasta er vel et bedre produkt??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vaselin har den evnen at den presses vekk i motsetning til "vanlig fett". Derfor er det helt OK å påføre vaselin FØR det klemmes.

 

Kabler som er fortinnet har et tynt lag med tinn på hver enkelt kordel. Dette laget er så tynt at det ikke lager noe problem i klemmforbindelser. Det blir noe helt annet å fortinne hele kabelenden. Da får vi et tykt lag mellom alle kordelene og det er dette som gir etter.

Link to post
Share on other sites

På utsatte plasser lodder jeg med tinn i enden av kabelen og ned til kabelskoen etter klemming, uten vaselin selvfølgelig. Men litt vaselin etter lodding skader nok ikke. Jeg har gode erfaringer med BT` s sko når jeg lodder i tillegg til å klemme. Men om BT`s kabelsko er av topp kvalitet kan vel diskuteres.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At hver enkel kordel er fortinnet (fra leverandør), er bare fint. Det er når en fortinner hele "bunten" at det blir feil. Dersom de enkelte kordelene ikke er fortinnet, kan en gjerne finne frem loddebolten og fortinne etter at kabelskoen er klemt på for å beskytte mot korrodering. Men gjør ikke dette på tynne ledninger som da blir stive ved kabelskoen og kan brekke dersom det er mye vibrasjon i området.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare positive erfaringer med biltema sine kabelsko som er i 25 stykk forpakning. Holder veldig bra, og har ikke korrodert selv om jeg måtte koble på ett strømaggregat som har stått utendørs hele tiden. Virker bedre enn Würth sine.

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Helisolert-flatstifthylse-44001/

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har også bra erfaringer med kabelsko fra Biltema. Kan ikke helt se at Maritim sine skal være noe bedre. Det er mye hos Maritim som er uspesifisert Kinakvalitet.

 

Når det gjelder kabelsko for tykke kabler, dvs. 50-kvadrat og større, så er kabelsko fra Skyllermarks bedre enn det jeg har funnet hos Maritim, Sea-Sea o.l. Skyllermarks kabelsko har tykkere gods, og en grad i åpningen som gjør det lettere å få tredd inn kabelen.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på kvaliteten på Biltema sine kabelsko. kjøpte eit sett som hadde meget dårlig holdestyrke mellom kabelskoen og ledningen.

Uansett kva tang eller kor hardt eg presset på skoa så kunne eg drage ut ledningen igjen.

Etter og ha undersøkt litt viste det seg at desse hadde kun metall i skjølve skoen med det plastikk overtrekk der ein skulle klemme.

Dei gode kabelskoa har først metall i skoen for så eit metallrør over klemdelen saman med plastovertrekk. Desse holder mykje betre.

Dei beste skoa er dei med krympestrømpe med lim på.

Saman med kabelskoa med krympestrømpe liker eg meget godt og bruke noko spesial skøytesko som er laga av krympestrømpe med lim inkludert ein liten ring med loddetinn i senter av røret.

Ein stikker ledningsenden inn i kvar ende av røret og varmer opp strømpa med gassbrenner eller varmluftpistol. Da smelter tinnet samen ledningane og krympestrømpen krymper så ein får ein 100% tett forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Etter og ha undersøkt litt viste det seg at desse hadde kun metall i skjølve skoen med det plastikk overtrekk der ein skulle klemme.

 

Nå har jeg brukt kabelsko fra ganske så mange leverandører, men det du beskriver må være en feilproduksjon. Riktignok er lengden på selve metallhylsen som kabelen skal klemmes fast i forskjellig på de enkelte fabrikatene, men hylse er det alltid vært. På bildet fra kontakten fra BT skal det ene klemmepunktet til tangen klemme rundt der det er metallhylse inni, og det andre skal klemme den bakerste delen rundt kabelen der isolasjonen på kabelen ikke er fjernet. Prøver du å klemme kun der, blir det ikke rare elektriske kontakten.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her er et par gamle tråder som er like aktuell i dag med både lodding og krymping. Ser at det anbefales vaselin eller fett. I proffesjonell produskjon brukes aldri slikt. Forklaringen er enkel. Om krympen eller loddingen er gasstett, slipper ikke oksygen til i det området det går strøm igjen og følgelig ingen korrosjon. Om vaselin eller fett hjelper, er det faktisk et tegn på at man har dårlige krymper i utgangspunktet

https://baatplassen.no/i/topic/25932-riktig-lodding-og-elektriske-kontakter/

https://baatplassen.no/i/topic/25941-slik-krymper-man-kabelsko-alternativ-til-lodding/

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen vitenskapelig dokumentasjon underbygger påstanden om at vaselin forbedrer ledningsevne gjennom forbindelsen..Det er mange som tror og sysner, men gammel overtro er ikke nødvendigvis vitenskapelig forankret noen steder.. Dermed kunne det jo være greit med noe vitenskapelig dokumentasjon, og ikke bare at far og bestefar alltid gjorde det slik. Det at vaselin utenpå en polsko/kabelsko reduserer korrosjon er en annen sak..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

for min del så bruker jeg vaselin for å unngå at kontaktene blir grønne av irr. har avogtil også sprøytet tynn tectyl der det allerede er koblet ferdig. vaselinen er renere å jobbe med enn tectylen,derfor foretrekker jeg den. bedre ledingsevne i kontakter/kabelso etc pga vaselin har jeg personlig aldri hørt noen har nevnt. kan vel være at hvis en "tørr" kabelsko montering ikke er perfekt utført og den da begynner å korrodere så blir ledings evnen dårligere. med fett etc som beskytter mot dette slik at korrosjon ikke oppstår så kan man vel si at den til en viss grad er med på å opprettholde ledings evnen.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen vitenskapelig dokumentasjon underbygger påstanden om at vaselin forbedrer ledningsevne gjennom forbindelsen..Det er mange som tror og sysner, men gammel overtro er ikke nødvendigvis vitenskapelig forankret noen steder.. Dermed kunne det jo være greit med noe vitenskapelig dokumentasjon, og ikke bare at far og bestefar alltid gjorde det slik. Det at vaselin utenpå en polsko/kabelsko reduserer korrosjon er en annen sak..

 

Hei,

Ja denne dokumentasjonen skulle jeg gjerne sett. Hva er egentlig en krymp. Den elektriske biten består av at to mettalliske materialer presses sammen til flytegrensen og disse flyter inn i hverandre. Hvorfor vaselin som er et ikke ledende matriale skulle hjelpe, høres merkelig ut. Hele poenget med at de flyter inn i hverandre. Det er dette som gjør den gasstett (Oksygenet kommer ikke til der det går strøm og det korroderer ikke). Den andre halvdelen av krympen er strekkavlasteren. Og som flere her har antydet, fortinner du ledningen så mye at tinnet trekker under denne delen av krympen, blir ledningen bli stiv og knekke ved mye vibrasjoner. Bruk heller fortinnet kabel i båt så unngår man korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen vitenskapelig dokumentasjon underbygger påstanden om at vaselin forbedrer ledningsevne gjennom forbindelsen

Det er vel ingen i denne tråden som har påstått det. Grunnen til å bruke vaselin er kun å beskytte mot fuktighet og oksygen og dermed korrosjon. Fordelen med vaselin er at den "skvises" vekk når det presses. Derfor fungerer det å sette delene inn med vaselin før pressing. Ellers er det fullt mulig å smøre på vaselin (eller tectyl) etter pressing, men da er det stor mulighet for at ikke alt dekkes og dermed at fuktighet kommer til noen plasser. Tectyl er nok bedre enn vaselin når det gjelder å komme til overalt, men vaselin er vel litt rensligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...