Jump to content

Slik krymper man kabelsko. (Alternativ til lodding)


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Nå har vi jo en tråd gående på hva lodding er så hva er vel mer naturlig å trekke frem en tråd for krymping og da snakker vi selfølgelig om elektriske ledninger og plugger.

 

Først er det bare å erkjenne at krymping er bedre enn lodding. Begrunnelse er rett å slett at det er mye enklere, og den menneskelige faktor elimineres i større grad. Å gjøre en god lodding krever mye kunnskap. En krymp med en god tang krever nesten ingen kunnskap.

 

Men her er noen tips:

 

SLIK SKAL DET IKKE GJØRES:

Bruk aldri tenger av den smalkjefta typen der du må klemme to ganger. De fleste klemmer først om den elektriske forbindelsen for så å klemme om strekkavlasteren i kabelskoen. Resultatet er at når du gjør den siste krympen strekkes kordellene inne i ledningen igjen med det resultat at den elektriske delen løsner.

 

SLIK SKAL DET GJØRES

Med en god tang opparbeides ett trykk i krympen slik at du akkurat oppnår materialflyt mellom f.eks ledning og kabelsko. Da blir denne gasstett. Med det forståes at det ikke er mulighet for oksygen og komme inn og korrodere. I tillegg får en med strekkavlaster gratis og det er først og frem dette som gjør krymping bedre en lodding.

Hva er så en god tang. Som det dårligste alternativ, om man gjør en og annen krymp, er Biltemas tang til 199 Kr ok. Men med denne tangen har du egentlig ingen kontroll på når du oppnår materialflyt. Persolig synes jeg alle som mekker i båt bør spandere på seg en tang som i tillegg krymper rundt hele kabelskoen.

Og kjøp kabelsko med metall i delen som krymper isolasjonen også. Det finnes mye dårlige kabelsko.

Link to post
Share on other sites

Helt fint at du begynner med den tråden.

Jeg ville begynne i kveld med denne tråden, fordi dette temaet berører meg daglig pga. forespørseler.

Men så er det jo også bra :yesnod:

Send f.eks. en IM direkte e-post hvis du trenger bilde for å dokumentere dette enda bedre.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den øvre av de to har jeg siden jeg gikk på praksisukene før studiet i 1972. Grei nok merke, men håpløs å håndtere: må innstilles manuelt etter øyemål på hver ledningstype med messingskruen, ellers klipper den av noen tråder. Og du MÅ bruke begge hender - en til å holde ledningen, den andre til å betjene tanga. Den ville jeg idag ikke investere en krone i.

 

Idag gjelder det f eks en slik en:

 

h20909.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ved noen bilder av bra og dårlige tenger og kabelsko. Jeg for mitt vedkommende er kun vant og kjent med de røde, blå og gule kabelskoene. Jeg antar at du ikke mener disse.

Altså, da begynner jeg at vi får litt liv i tråden.

Bilde fra kabelsko som er dårlige eller bra kan man neste ikke vise.

Fargene som du beskriver viser til hvilken kabeltversnitt skoene er beregnet for.

Etter DIN 46245 del 1, 2 og 3 finnes det en ordning ved hjelp av farger som viser til hvilken tversnitt

kabel-LEDERNE (uten isolering) en sko passer.

 

Ordningen (her kun disse som vi bruker flest på båt):

Rød = tversnitt 0,5 - 1 mm²

Blå = tversnitt >1,0 - 2,5 mm²

Gul = tversnitt >2,5 - 6 mm²

(Redigere: det finnes også produsenter som gi litt andre måler. F.eks. Rød med 0,5 til 1,5mm²)

 

Det er viktig at man bruker både passende sko til kablene OG en tang som presser skoene og kablene som det skal.

Bruker man en sko som er for trang så kan det hendes at både noen av de fine tråder ikke blir med inn i skoene eller at lederne ikke ligger harmonisk i skoen.

Begge deler resulterer tap av tversnitt som resulterer tap ved overføring av spenning / strøm / signaler.

 

Med sko som er for stort kan det hendes at kablene ikke blir presset som de skal.

Dette betyr ujevnet eller manglende kontakt mellom kabel og sko, med det det samme resultat som er beskrivet før men i tillegg med fare av oksidasjon og korrosjon fordi pressingen er ikke tett.

I tillegg til det kan det hendes at en slik pressing ikke holder fast kablene, slik at disse kan slippes ut av skoene.

 

Til riktig pressing kommer vi i neste innlegg, som kombineres med forklaring til pressform,

trykk og verktøy.

 

Men noen ord til materiell av skoene.

Se opp at du ikke bruker billigsko som er laget av blekk og sink,

men som er av kobber med tinn på overflaten.

Sink reagerer med kobberkabel slik at det blir både korrosjon og oksidasjon.

 

Også skal man legge merke til både isolering og lengden av skoene.

Isoleringen skulle gjerne står minst (!) 2 til 4 mm over bakerste kanten av kabelskoene,

slik at den isoleringen dekker metallkantene også når den sko ble presset.

Se opp at kabelskoene er ikke for korte også.

Pressflaten / indre lengde av skoen må ha plass for 1 eller 2 ganger pressing ved en bredde av ca. 5 mm hver.

Så ikke kjøp sko som ser "merkelig" kort ut.

 

Isoleringen av en slik sko skal ikke kjennes "beinhart", men kan gjerne være litt elastisk slik at den ikke sprekker.

Dette kan man ikke beskrive men forskjellen må føles/læres selv.

 

:seeya:

Jørg

 

"Del 2 til X" av eventyret følger.

På denne tråden skal vi også gå gjennom

-uisolerte kabelsko

-ringsko

-forskjellige rund- og andre stikkontakter som krympes

-skjøting

-riktig pressing

-riktige verktøy og bruk.

...og noe mer hvis jeg kommer i "dårlig humør" :smiley:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Idag gjelder det f eks en slik en:

 

h20909.jpg

 

Joda..hvert år spør elevene mine om de skal kjøpe denne, og jeg sier at det er et greit

avmantlingsvertøy, siden de er ganske så ferske med elektrikerfaget. Jeg bruke denne selv

på tavle-verkstedet, der du skal avmantle mange like ledninger, og må ha niter i endene, men

som ferdig fagmann vil de fleste ha mest nytte av den jeg anbefaler. Den er bare helt topp når

du har lært å bruke den, og selvfølgelig fjernet sperre-skruen. Ettersom kunnskapen øker, sitter

"feelingen" i hendene, så avmantlingene blir perfekte hver gang. Pluss at den kan brukes som en

god avbiter opp til ca. 2,5mm2. mm.

Link to post
Share on other sites

Her hadde det vært fint med noen illustrasjoner!

 

Jan Erik

Kommer også, men i forbindelse med pressing.

Jeg vil gjerne svare i riktig rekkefølge.

Men det går ikke så rask hos meg, fordi jeg må jobbe inni mellom også :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med denne avisoleringstanga:

 

12-1016_l.jpg

 

Koster kr 98 hos Biltema. Fungerer fra 0,13 til 6mm2

 

Tanga Sinus_nor anbefaler er ingen god ide for de som ikke er øvet. En slik tang brukes heller ikke i elektronikkindustrien. Faren for å skade en av de tynne kordellene er alt for stor, for instalasjonskabel som har færre og tykkere kordeller er det sikkert helt greit.

Link to post
Share on other sites

Til skjøting av kabler ville jeg selv (som elektriker/ skipselektriker) brukt uisolerte kabelsko og krympestrømpe med lim. En vanlig kabelsko er ikke tett nok i fuktig miljø. Det at vanlige kabelsko skal "smelte sammen med"leder/ isolasjon er kanskje noe overdrevet. Det er snakk om kontaktflate, ikke sammensmeltning. Skal du ha sammensmeltning må du lodde. Vi hadde for noen år siden noen skjøtehylser som ble varmet opp, som inneholdt både krympestrømpe, lim og loddetinn. Greie nok, men måtte være nøye med varmen :smiley:

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Den er bare helt topp når

du har lært å bruke den, og selvfølgelig fjernet sperre-skruen. Ettersom kunnskapen øker, sitter

"feelingen" i hendene, så avmantlingene blir perfekte hver gang.

Ser en del elektrikere i jobbsammenheng, og nettopp dette er felles for dem. For oss amatører derimot er det fort gjort å skade ledningene med dette verktøyet. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er også glad, og ubeskjeden nok til å kalle meg proff. Har fagbrev i produksjonselektronikk og var tidligere sertifsert for å lodde og krympe på både sivilt og militært utstyr, deriblant F-16 produksjon, samt å foreta kontroll på andres arbeid.

 

Om du behersker den tanga så skal du selfølgelig bruke den, men begge de andre tengene som er vist i tråden, er jo mye enklere og sikrere å bruke for amatører.

 

Om noen synes jeg er kjepphøy og minner litt om havgapet her, så beklager jeg dette. :wink:

 

Nordan skriver:

Til skjøting av kabler ville jeg selv (som elektriker/ skipselektriker) brukt uisolerte kabelsko og krympestrømpe med lim. En vanlig kabelsko er ikke tett nok i fuktig miljø

 

Dette er faktisk feil. Om krympen er korrekt utført er den gasstett.

Link to post
Share on other sites

men

som ferdig fagmann vil de fleste ha mest nytte av den jeg anbefaler. Den er bare helt topp når

du har lært å bruke den, og selvfølgelig fjernet sperre-skruen.

Også med feeling i hendene ser jeg ikke hvordan det går an å bruke denne tanga bare med en hånd. Og 'min' tang har også avbiter integrert. (koster vel kr 154 hos Elfa, tror jeg)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Joda Andreas det går, Om du er litt langfingret og putter pekefingeren immellom håndtakene og klemmer håntakene med langfinger og tommeltott og bremser/feeler med pekefingeren. Men som sagt dette er for viderkomne. Men jeg er helt enig med deg. Da er det faktisk lettere å ha feeling på samme måte med en vanlig sideavbiter

Link to post
Share on other sites

Tror vi misforstår hverandre.

 

Når du skal fjerne isolasjonen må du holde fast i ledningen og trekke tanga med den avkuttede isolasjonen bort fra ledningen. Det er der jeg mener at man trenger 2 hender: en til tanga, den andre til ledningen. Tanga alene betjenes med bare en hånd, ja. 'Min' tang både klipper og trekker isolasjonen fra kobberet.

 

Selvfølgelig er ledningen av og til festet et sted; men det er nok normalt dårlig gjort å utnytte dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...