Jump to content

Rubbing / Såpe


SRA

Recommended Posts

Har alltid vært skeptisk til å bruke rubbing, da jeg innbiller meg at det riper og dermed gir dritten lettere feste. Har satset på båtsåpe og er fornøyd med det. lurer jeg meg selv?, grovvask såpen til bruk på båt virker temmelig sterk, sliter det like mye som rubbing.

Erfaringer/ synspunkter??

Link to post
Share on other sites

Vi har en båt som er et år gammel, den er ennå hvit i skroget. Før vi skal vokse og polere båten før sesongen er det viktig å få fjernet gamle voksrester, fordi ellers vil de gamle voksrestene etterhvert gulne og skroget vil bli gulaktig. DERFOR ER DET VIKTIG Å få fjernet gamle voksrester før ny voks legges på.

For å få fjernet gammel voks holder det å bruke en sterk båtvask og å vaske skikkelig. Førstr når gammel voks er fjernet, er det tid for å legge på ny voks.

 

Lykke til.....................

Link to post
Share on other sites

Rubbing er et slipemiddel, men den kan trygt brukes på båt. Det man må være obs. på er at det finnes flere typer rubbinger, grove og fine. Og akurat som med sandpapir begynner du med en grovt og avslutter med en fint.

 

Eksempel: Dersom du har sparklet på overbygget begynner du gjerne med 150 papir for å pusse vekk det overflødige (bruk en treklosse), så fortsetter du med 360 papir og vannsliping, der etter 600, og for den aller beste finnishen avslutter du med 1200 papir før du rubber. Her vil 150 papirert lage ganske store riper, 360 papiret fjerner disse og lager mindre riper. Med 600 papiret ser du ikke ripene menn området er fremdeles matt, med 1200 papiret begynner du å få att glansen men det er fremdeles mikroskopiske riper.

 

Her kommer rubingen inn, denne glatter ut disse ripene og skaper en jevnere overflate.

 

Det holder vanlig vis med en fin rubbing dersom det bare er for å få liv att i gelcoaten. (Dersom du har kjøpt den på en bensinstasjon, så er den sikkert fin.) Men dersom du benytter en grov så kan denne lage bitte små riper som man glatter ut med den fine.

 

Rubbing skaper ikke bedre grobunn for skit enn det som er fra før av, etter som den glatter ut eksisterende riper, men for et varig resultat må du i midlertid hiske å vokse etterpå etter som rubbingen har slipt seg inn på "ny gellcoat".

 

(Vanlig tankrem er også et slipemiddel, denne er fin til å fjerne merker, matte områder o.l. på plexiglass)

Link to post
Share on other sites

Det holder vanlig vis med en fin rubbing dersom det bare er for å få liv att i gelcoaten.

Skikkelig bra  beskrevet ...

:eek:jeg har matt gelcoat på overbygget og noen sår i fribordet

Har tenkt å bruke Jotuns produkter : Penguin rubbing- og wax,stripene i fribordet skal jeg fylle og bruke slipemetoden som beskrives. :yesnod:

Har fått svar på dette emmnet tidligere...mange gode råd da også.Penguin rubbing går vel under 'fin' rubbing? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...