Jump to content

VP TAMD60C, eksosmanifold def. Er utgått, finnes det alternativer?

Sommerbo

Recommended Posts

I familiens Scand Baltic 1986 modell har vi hatt stor glede av motoren, Volvo Penta TAMD 60C gjennom 11 sesonger, men i sommer oppstod det problem med lekkasje i eksosmanifoilen. Skuffelsen har vært stor når VolvoPenta ikke kan skaffe ny og heller ikke hjelpe med å finne en brukt. Vet at jeg kan bruke eksosmanifoil fra TAMD 60B. Volvo Penta sitt artikkelnummer er 875705.

Har fått laget en ny manifoil, men den fungerer ikke etter flere justeringer. Er nå usikker på om jeg skal bruke mer energi på å forsøke å få den til å fungere eller finne orginal manifoil, ny eller brukt. Er liksom ikke bare-bare å prøvemontere og starte motoren for deretter å demontere igjen. Tar litt tid...

Har satt i gang ett større søk etter ny eller brukt, men sitter så langt igjen med mulighet til å kjøpe en delemotor der tilstand er usikker. Vil derfor høre her også.

Har dere noen råd eller tips til hvordan jeg kan finne en eksosmanifoil i god stand?

Hilsen en noe frustrert båteier, Rune Halvorsen.

Sånt som dette er noe dritt da. Er det ikke mulig å sveise den? Jeg fikk sveiset noen eksosdeler til min motor for noen år tilbake. Snakk med Autogen as i Oslo, kanskje de kan hjelpe. (Eksperter på det meste av sveis)

Hva er det som ikke fungerer med den erstatningsdelen du har fått tak i?

Har ikke en seriøs?? leverandør som Volvo plikt til å skaffe deler av betydning minst 30 år?

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hanto1: Det er tettningene mot toppen som nå ikke er bra. Men det største problemet er at det er ikke bare å prøve å feile. Det er mye jobb å skru av og på. Derfor blir det nå viktig å få på en som er rett og blir tett. Kan ikke kaste bort penger på å skru av og på x antall ganger.

Zipp: Jo, har snakket med han og han retter opp evt. lager en ny om det trengs. Men blir det rett da? Jeg trenger å stole på at jeg ikke må montere av og på x antall ganger til.

Festina Lente IV: Det er passformen. Nå legger det som nevnt mot toppen. Tidligere var det en flens som var skjev. Og så var det flaten som måtte planes på nytt.

Derfor leter jeg nå etter alternativ med en original, helst ny, men evt. brukt.

Festina Lente IV: VP seriøs? Vell, oppleves ikke akkurat som å sette bilen på verksted. Jeg får problemet i retur. Og jeg er jo bare en amatør. De burde jo være best egnet til å finne løsninger... Er ikke imponert. Og her sitter jeg da, med en båt som MÅ fikses på en eller annen måte.

Yes!

Hentet en brukt manifold i Ålesund i går etter å ha kjørt 140 tur-retur Halden. Hva gjør man ikke når båten trenger nødhjelp for å overleve til neste sesong?

Testet at den var tett med å helle på vann i kjølekanalene og det forsvant ikke. Yes! Kunne grunnfestet også, men hadde ikke utstyr til dette på baklomma...

Plukket med turbo og varmeveksler også.

Krysser fingrene for at VolvoPenta klarer å montere manifolden på mandag. Har bare brukt tiden siden 2. september (snart 2 mnd...).

/En tolmodig båteier som ikke gir opp en flott båt og motor! :-)

• 10 måneder senere...
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...