Sommerbo Startet 22.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2013 I familiens Scand Baltic 1986 modell har vi hatt stor glede av motoren, Volvo Penta TAMD 60C gjennom 11 sesonger, men i sommer oppstod det problem med lekkasje i eksosmanifoilen. Skuffelsen har vært stor når VolvoPenta ikke kan skaffe ny og heller ikke hjelpe med å finne en brukt. Vet at jeg kan bruke eksosmanifoil fra TAMD 60B. Volvo Penta sitt artikkelnummer er 875705.Har fått laget en ny manifoil, men den fungerer ikke etter flere justeringer. Er nå usikker på om jeg skal bruke mer energi på å forsøke å få den til å fungere eller finne orginal manifoil, ny eller brukt. Er liksom ikke bare-bare å prøvemontere og starte motoren for deretter å demontere igjen. Tar litt tid...Har satt i gang ett større søk etter ny eller brukt, men sitter så langt igjen med mulighet til å kjøpe en delemotor der tilstand er usikker. Vil derfor høre her også.Har dere noen råd eller tips til hvordan jeg kan finne en eksosmanifoil i god stand?Hilsen en noe frustrert båteier, Rune Halvorsen. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 http://www.ebay.com/itm/National-Marine-Exhaust-Muffler-5-Inch-Stainless-Steel-Heavy-Duty-Volvo-Tamd-60A-/300994854782?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4614b0ff7e&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Sommerbo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Takk, men dette er ikke eksosmanifoilen. Eksosmanifoilen sitter langs hele rekka av sylindere på toppen og er en avlang vannkjølt del. Den kan ses på bildet lagt ved her, mellom dysene og dieselfilterene. /Rune. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Delen du er ute etter heter eksosmanifold. Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Prøv her http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=43924080 Zipp Sitér dette innlegget Link to post
Sommerbo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Det er han som har laget den som ikke fungerer... :-( Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Hva er det som ikke fungerer med den mainfolden som du fikk laget? Dette skulle være fullt mulig og lage om man har litt erfaring. Skal du kjøpe noe brukt så sjekk for all del nøye, det er mye gammelt ræl der ute. Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Hei Har du kontaktet han om dette Han er kjent for å kunne stole på Zipp Det er han som har laget den som ikke fungerer... :-( Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Sånt som dette er noe dritt da. Er det ikke mulig å sveise den? Jeg fikk sveiset noen eksosdeler til min motor for noen år tilbake. Snakk med Autogen as i Oslo, kanskje de kan hjelpe. (Eksperter på det meste av sveis) Hva er det som ikke fungerer med den erstatningsdelen du har fått tak i? Har ikke en seriøs?? leverandør som Volvo plikt til å skaffe deler av betydning minst 30 år? Redigert 23.Oktober.2013 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sommerbo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Hanto1: Det er tettningene mot toppen som nå ikke er bra. Men det største problemet er at det er ikke bare å prøve å feile. Det er mye jobb å skru av og på. Derfor blir det nå viktig å få på en som er rett og blir tett. Kan ikke kaste bort penger på å skru av og på x antall ganger. Zipp: Jo, har snakket med han og han retter opp evt. lager en ny om det trengs. Men blir det rett da? Jeg trenger å stole på at jeg ikke må montere av og på x antall ganger til. Festina Lente IV: Det er passformen. Nå legger det som nevnt mot toppen. Tidligere var det en flens som var skjev. Og så var det flaten som måtte planes på nytt. Derfor leter jeg nå etter alternativ med en original, helst ny, men evt. brukt. Festina Lente IV: VP seriøs? Vell, oppleves ikke akkurat som å sette bilen på verksted. Jeg får problemet i retur. Og jeg er jo bare en amatør. De burde jo være best egnet til å finne løsninger... Er ikke imponert. Og her sitter jeg da, med en båt som MÅ fikses på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 hva er galt med den orginale? tæring? Sitér dette innlegget Link to post
Sommerbo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Det er lekkasje. Tror nok det har vært en sprekk som har utviklet seg over flere år. Tæring? Vet ikke. Tror egentlig ikke det, men jeg har jo dårlig grunnlag for å si hva som er den konkrete årsaken. Båten har ligget i ferskvann/brakkvann når den er i hjemmehavn i indre havn i Halden. Sitér dette innlegget Link to post
Sommerbo Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Yes! Hentet en brukt manifold i Ålesund i går etter å ha kjørt 140 tur-retur Halden. Hva gjør man ikke når båten trenger nødhjelp for å overleve til neste sesong? Testet at den var tett med å helle på vann i kjølekanalene og det forsvant ikke. Yes! Kunne grunnfestet også, men hadde ikke utstyr til dette på baklomma... Plukket med turbo og varmeveksler også. Krysser fingrene for at VolvoPenta klarer å montere manifolden på mandag. Har bare brukt tiden siden 2. september (snart 2 mnd...). /En tolmodig båteier som ikke gir opp en flott båt og motor! :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Fint at det ordnet seg for deg! Har du funnet en som slakter en delemotor? Kunne tenkt meg noen deler til "lageret" hvis det noen som splitter en brukt Sitér dette innlegget Link to post
Sommerbo Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Har sendt deg melding her på forumet med kontaktinfo. /Rune. Sitér dette innlegget Link to post
Fandrese Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hei sommerbo Har du varmeveksleren fremdeles? Lyst til å selge den? Den ene min har fått innvendig lekkasje :-( Sitér dette innlegget Link to post
basstrombo Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jag er på jakt etter deler til Tamd 60c. NOen som vet om steder å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.