THHO Startet 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2013 Jeg ønsker å fjerne bunnstoff og evt. primer på min 29 fot motorbåt. På forrige båt leide jeg et firma som sandblåste den og det ga et veldig godt resultat. For å kunne gjøre dette selv og rimeligere har jeg undersøkt litt med bruk av våtsandblåsing. Dette er altså et kit man kobler til høytrykksvasker. Jeg har en Kärcher HDS 558 C Eco (proff) og tenker at kanskje den kan få et større bruksområde. Har også forhørt meg med havnen der båten ligger i opplag, og de er svært begeistret for denne metoden, siden det ikke støver i det hele tatt. MEN, jeg kjenner ingen som har brukt slikt utstyr eller sette resultatet av det. Før jeg evt. investerer i slikt utstyr ønsker jeg å høre om noen har erfaringer med dette. Er metoden effektiv, men samtidig skånsom nok til å ikke ødelegge båten? Hvor lang tid må man påregne på å fjerne alt bunnstoffet? Kreves det noe etterarbeid, eller gjør denne jobben 100%. Hvor mye sand forbrukes per båt? En del av dette beror selvsagt på hvor mange lag og type bunnstoff man har, men båten min er ca. 10år og ikke blant det værste der ute... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Det finnes også firmaer som blåser med is. Kan jo være greit å høre med de før du bestemmer deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Eg har enten lest eller snakka med ein som hadde gjort dette. ...klarer ikkje huske no. Han hadde kjøpt vannvaske sett på jula. Eg trur det var snakk om rundt 200kg sand på ca27 fot. Eg synest det høres lite ut.... Det var strålende resultat og gikk raskt. Allt med en klype salt, for eg husker ikkje kilde til dette på sparket. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
THHO Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Takk for svar. Jeg har også hørt mye positivt om blåsing med is, men såvidt jeg vet krever det spesialutstyr og man må påregne 10-15 000 for å få dette utført. Litt av pådriveren for evt. å gå til innkjøp av eget utstyr til høytrykkvasker er å spare penger, gjøre jobben selv og evt. ha muligheten for å gjøre dette senere for seg selv eller andre... Er vel en investering på ca. 3500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Hva er dette for sett Sæbø? fant ikkje nåke slikt på Jula eg ? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Takk for svar. Jeg har også hørt mye positivt om blåsing med is, men såvidt jeg vet krever det spesialutstyr og man må påregne 10-15 000 for å få dette utført. Litt av pådriveren for evt. å gå til innkjøp av eget utstyr til høytrykkvasker er å spare penger, gjøre jobben selv og evt. ha muligheten for å gjøre dette senere for seg selv eller andre... Er vel en investering på ca. 3500 kr. Sök på fjerning av gammal bunnstoff (eller hur det stavas) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Hva er dette for sett Sæbø? Jeg har sandblåsermunnstykke til en gammel Kächer bra til småjobber må ha en til å passe sanden Foma har her litt nede http://foma.no/media/63227/Hoeytrykk-katalog-2012-2013-LR.pdf Redigert 23.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Jeg kalkblåste båten min for en del år siden. Det var vanlig sandblåser utstyr, med et spesial munnstyke på som slapp vannet inn rett bak utgangen der kalken kom ut. det funket som en ejektor, funket veldig bra. Fikk beskjed om at sand var for tøft for glassfiberen. Gikk noen hundre kilo med kalk på en 35 fots skrog. Brukte epoxi på skroget etterpå, blir såkalt definisjons tett.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Jeg kalkblåste båten min for en del år siden. Det var vanlig sandblåser utstyr, med et spesial munnstyke på som slapp vannet inn rett bak utgangen der kalken kom ut. det funket som en ejektor, funket veldig bra. Fikk beskjed om at sand var for tøft for glassfiberen. Gikk noen hundre kilo med kalk på en 35 fots skrog. Brukte epoxi på skroget etterpå, blir såkalt definisjons tett.. Diffusjonstett er kanskje det helt korrekte begrepet? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gladlaks_78 Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 bakepulver og kalk blåsing er mye brukt i usa har jeg sett. bakepulver lager ingen skade på båten, såg en litt dyrere alu speedbåt som med bakepulver bare tok bunnstoff ikke lakk. Imponerende greier. Om en bruker silicat/sandblåsing trenger en også å bruke sealer etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Eg har ikkje sett dette fra jula sjølv. Eg har hatt karcher sin, og til min spyler var det under tusenlappen. Mulig at gelcoat blir litt ru i forhold til kalk og tørris, men det er vel ønskelig for videre behandling. Eg brukte dette på min alubåt der eg skulle skjære ut og sveise inn baugpropell. Nydelig resultat. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hansa666 Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Hei. Jeg har nettopp fjernet alt under båten med is blåsing og er veldig godt fornøyd. Kostet 20.000 på en Rodman 44 Sitér dette innlegget Link to post
Mannenigata Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Hei løfter denne tråden. er det noen som har noe erfaring med våtsandblåsing til å fjerne bunnstoff. Har lyst til å prøve dette på min Baltic når båten tas opp. Er det noen spesielle hensyn som må tas? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Løfter denne igjen. Det hadde vært artig å høre flere erfaringer. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.