Jump to content

Hva er det beste instrument til en seiljolle?

Båt Hermann

Recommended Posts

Hva er egentlig det mest egnede jolle instrumentet?

Jeg seiler selv seiljolle, RS Feva for å være mer presis. Jeg har lenge vært frustrert over at jeg ikke har noen mulighet for hovedsakelig å se farten (fart gjennom vannet) og kursen. Jeg som kommer fra storbåt-seiling og er vant til instrumenter og se centimeter forskjellen på trimming synes det er vanskelig å trimme uten å se utslagene på fart og høyde (kurs).

Jeg har så langt ikke klart å komme opp med en løsning. Problemet er som følger:

1. Jeg kunne tenke meg å kjøpe en håndholdt GPS med sjøkart, men dette er såpass dyrt og jeg vil ikke kunne få utnyttet all teknologien før den er gammeldags.

2. Jeg har sett på løsningen og kjøpe en liten vanntett smarttelefon (f.eks. experia), men disse har dårlig batteri og dårlig GPS.

3. Seilklokker er det jo ville priser på!

4. Få av muligheten har enten stor nok skjerm eller så er det et problem at du ikke bare kan velge ut at fart og kurs skal vises på skjermen.

Tilleggsinformasjon:

Det er ikke noe problem å feste hva enn det måtte være på masten, hvor jeg og makkeren min har fri sikt. Jeg har sett på sånne sykkelcomputere med GPS, men de koster jo også skjorta.

Har noen noe kompetanse på dette området? Er det noen som vet hva jeg trenger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...