Jump to content

Tips om innkjøp av Jeanneau 855 på vestlandet


gladlaks_78

Recommended Posts

Har lest meg opp på andre tråder, men ser at det er delte meninger.
Ved å kjøpe denne på østlandet så sparer jeg endel penger som jeg kan legge i en flott tur rundt sørlandet, er også en fin unnskyldning på en langtur :)
Jeg ønsker meg 1x250 helst 4 takter på grunn av det blir mest cruising på lavt turtall innover fjordene. Har ikke sett noen støymålinger på denne båten 4-takt vs 2-takt..

For meg så virker det at halvparten av 855 på vestlandet kommer fra fritidssenteret og resten fra lokale leverandører.
Er det noen som har gjort det samme og kan dele erfaringer med en slik tur?

Setter stor pris på erfaringer!

Mvh

Espen F

Redigert av gladlaks_78 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du har fått likelydene tilbud slik at prissammelingningen blir reell? Reise/frakt til vestlandet koster vel 20.000,-? Selv om turen på egen kjøl kanskje er verdt det :smiley:

Etter egen erfaring ville jeg foretrekke en annen forhandler en Fritid-senteret foruten at avstand betyr noe når reklamasjoner skal utbedres.

Etter egen erfaring er 250 hk for lite for båten. En 300 hk med stort volum (Yamaha/Suzuki) evt 300 Evinrude som kan ta stor propell er viktig for å få lavt lydnivå og lavt forbruk/slitasje.

Alternativt en dobbeltinstallasjon. Det er skrevet mye om dette tidligere her på baatplassen...

Vår erfaring er at 250 hk gir 93dB på full fart. 2x150 gir 78dB på full fart. Dette er målinger for Evinrude.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville satset på enkel installasjon på denne.

 

Jeg har 855 med 2 x 150 hk E-tec, og denne holder ca 37 med ny bunnsmøring og to i båten. Motorene virker ellers balanserte og sterke til denne båten.

 

Når det gjelder Fritidssenteret har nok Pauc og jeg litt forskjellige erfaringer der. Jeg kjøpte båten på Østlandet, men bor i Bergen.

 

Jeg har kontraktfestet at alt garantiarbeid skal utføres på Frydenbø når det motorene, og Argos Båtsenter (forhandler av Jeanneau seilbåter) tilsvarende båten.

 

Jeg har hatt mindre garantiarbeid på både motorer og båt, og dette har gått helt smertefritt (Fritidssenteret og Frydenbø/Argos kommuniserer med hverandre uten min innblanding). Jeg vet ikke om alle båter som er kjøpt hos Fritidssenteret og som brukes på Vestlandet har denne avtalen, men det var en forutsetning for meg.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...