Jump to content

Kan saltsyre angripe plast (thrusterpropeller)?

sap_2000

Recommended Posts

Har fjernet rester av rur på thrusterpropellene mine for å få stoffet de ordentlig. Brukte vanlig saltsyre og penslet på med kost.

Har en Sleipner SP 80 med to propeller bak og en Lewmar thruster foran med singelpropell.

Til min overraskelse virket det som om lewmarpropellen ble angrepet etter 3-4 minutter. Overflaten ble grå og litt "hårete".

Sleipnerpropellene greide seg helt fint.

Alle propellene var ubehandlet forut for dette og var svarte (plast) i overflaten.

Noen som har erfart det samme?

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ja, her er vel lærdommen at dersom en skal håndtere sterke kjemikalier, må en teste ut at det ikke skader på et lite kritisk område av det det skal brukes på. Aceton er et utmerket middel til mange typer rengjøring, og det har her på forumet blitt anbefalt til rengjøring av ordentlig møkkede skai/vinyl sitteputer. Men her er det tydeligvis forskjellige former for skai/vinyl ute og går. Jeg ville prøve dette på skai/vinylputer, men testet heldigvis på baksiden av en pute. Og skaien/vinylen ble myk og klissete!

Men hvordan har det gått med propellen, kan du rubbe den eller noe annet slik at den ikke er ødelagt for godt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, jeg tror det.

Gikk over med stålbørste etter at bildet ble tatt, og den ble mye bedre. Fortsatt grå i plasten dog, så helt tydelig at den reagerte med saltsyren.

Skal prøve den på akslingen. Er den ok, så stoffer jeg den. Hvis ikke, får jeg få tak i en ny propell .

Man lærer så lenge man lever ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er mange typer plast. Polyetylen og polypropylen tåler syer og baser helt utmerket. Dette er hydrokarbonplast der syrer ikke finner noe å angripe. Andre typer plast og komposittmateriale er noe helt annet. Noen tåler sterke syrer og baser, andre ikke. Så det er ikke usannsynlig at propellen ikke tålte sterk syre. Helst bør man undersøke om materialet tåler syrebehandling. Sterk saltsyre er ikke sukkertøy som jeg sier til folk som spør om kjemikalier.

Ad Aceton så er det et vidunderløsemiddel, brukes med omhu. Dessuten er det veldig brannfarlig, med trykk på veldig.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...