sap_2000 Startet 25.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2013 (redigert) Har fjernet rester av rur på thrusterpropellene mine for å få stoffet de ordentlig. Brukte vanlig saltsyre og penslet på med kost. Har en Sleipner SP 80 med to propeller bak og en Lewmar thruster foran med singelpropell. Til min overraskelse virket det som om lewmarpropellen ble angrepet etter 3-4 minutter. Overflaten ble grå og litt "hårete". Sleipnerpropellene greide seg helt fint. Alle propellene var ubehandlet forut for dette og var svarte (plast) i overflaten. Noen som har erfart det samme? Redigert 25.Oktober.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Nå har jeg alltid ment at en skal unngå sterke kjemikalier på alt som har med båt å gjøre. Mange av "rådene" som kommer opp her, bør en ta med minste en klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Ikke erfaring med propell. Men en oppvaskbørste jeg brukte sammen med 30% saltsyre gikk i oppløsning. Så det et tydeligvis ikke all plast som tåler syre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sap_2000 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Ja. Tydligvis ikke all plast som tåler det. Har aldri erfart noe lignende tidligere, men "lesson learned" ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Ja, her er vel lærdommen at dersom en skal håndtere sterke kjemikalier, må en teste ut at det ikke skader på et lite kritisk område av det det skal brukes på. Aceton er et utmerket middel til mange typer rengjøring, og det har her på forumet blitt anbefalt til rengjøring av ordentlig møkkede skai/vinyl sitteputer. Men her er det tydeligvis forskjellige former for skai/vinyl ute og går. Jeg ville prøve dette på skai/vinylputer, men testet heldigvis på baksiden av en pute. Og skaien/vinylen ble myk og klissete! Men hvordan har det gått med propellen, kan du rubbe den eller noe annet slik at den ikke er ødelagt for godt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Ja, jeg tror det. Gikk over med stålbørste etter at bildet ble tatt, og den ble mye bedre. Fortsatt grå i plasten dog, så helt tydelig at den reagerte med saltsyren. Skal prøve den på akslingen. Er den ok, så stoffer jeg den. Hvis ikke, får jeg få tak i en ny propell . Man lærer så lenge man lever ;-) Redigert 25.Oktober.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
taunus Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Propellen til sleipner er av komposittmateriale. Det er tydeligvis ikke den andre. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Det er mange typer plast. Polyetylen og polypropylen tåler syer og baser helt utmerket. Dette er hydrokarbonplast der syrer ikke finner noe å angripe. Andre typer plast og komposittmateriale er noe helt annet. Noen tåler sterke syrer og baser, andre ikke. Så det er ikke usannsynlig at propellen ikke tålte sterk syre. Helst bør man undersøke om materialet tåler syrebehandling. Sterk saltsyre er ikke sukkertøy som jeg sier til folk som spør om kjemikalier. Ad Aceton så er det et vidunderløsemiddel, brukes med omhu. Dessuten er det veldig brannfarlig, med trykk på veldig. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.