Jump to content

Hva skal vi kjøpe av sjøsterk båt?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei. Vi er ute etter en båt som vi kan reise med. Er mange båter på markede, men jeg har sett en del på stålbåter. De som er i min prisklasse, er det gjerne en del å gjøre med. ( 100.000 - 170.000kr ) Nå er jeg ikke redd for å ta i ett tak. Men har ingen erfaringen med denne type båt. Jeg har også sett på Summer Family 27, Bonanza 28, Westcruiser32 og KB27 Jeg har liten erfaring med plast og stål som sagt. Har hatt en del trebåter, som har vært store og tunge.

Men når vi nå skal kjøpe plast/tre så vet jeg ikke helt. Vi liker å reise som sagt. Sverige, Danmark, Tyskland osv. Så trenger en båt som er god i sjøen.

Ser litt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43190526 Men er vel redd for at det er en del timer før den vil bli klar.

Kom gjerne med tips folkens :-)

Link to post

Dette så jo ut som et godt kjøp/mye båt for pengene, etter bildene å dømme?

Så spørsmålet blir vel hvorfor den er så billig. Alder? Motor? Skrog? Lekkasjer i overbygning/vinduer/dekk? Lukt?

Rust med tæring i tanker, skrog eller annet som er kostbart å fikse?

 

Jeg ville ikke kjøpt en slik båt uten å få den opp av vannet og sjekke skrogtykkelsen med ultralyd.

Deretter full sjekk av de andre elementene jeg nevner ovenfor.

 

-Dette sagt som høyttenkning.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Fint om du kunne utdype deg litt her Plutonium.

Tror ikke dere blir så mye klokere selvom Plutonium kommer med flere forutintatte og ubegrunnede utsagn. :cryin: Typisk for en som tror at stålbåter har flere problemer enn tilsvarende plast og trebåter. Jeg synes dette må være et godt kjøp, gitt at sandblåsingen er profft utført, og at det også ble gjort under vannlinja. :yesnod: Og at det ble påført epoxygrunning. Hva får man av plastbåter i den størrelsen for samme pris? Og hva hvis den har plastpest eller andre svakheter som gir vannintrengning i gelcoaten? :thumbsdown: Eller hva med en trebåt med skjulte råteskader og utett dekk? :diving:

Alle båttyper har sine svakheter, det er bare å gjøre de rette tingene for vedlikehold. Se nøye etter rust i kriker og kroker og rundt vinduer. Og husk at det meste kan utbedres med riktige metoder.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Billig?? hah ja det skulle man kansje tro ved første øyekast men det er tvert imot altfor dyrt for en gammel holk av en utgiftsbombe uten grenser. Slike båter burde blitt gitt bort og da er de igrunn fortsatt for dyre

Jeg går ut fra at du tittet på linken som ble lagt ut av trådstarter. Og der er det bilde av en STÅLBÅT. Hvis det ikke er den du refererer til med "slike båter" er du inne i feil tråd! :nonod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Jøje meg Figaro, ikkje rart du synes alle virker forutinntatt mht stålbåter. Det er jo bare du sjøl som er forutinntatt om at alle dømmer detter nord og ned. Eg sa jo nettopp at det har mindre med at båten er i stål å gjøre. Likedan så skreiv eg gammel holk og videre referte til det som slike båter. At du oppfatter det som stål er bare i ditt eget hode. Kan ikkje sjå eg sa ett einaste ord som hadde med stål å gjer i første innlegg. Tvert imot så skreiv eg i innlegg#2 at stål ville være å foretrekke fremfor tre. Bevares alt tull en må belemres med. Snakk om å legge egne ord og oppfatninger i andres munn.

Eg sjøl ville absolutt hatt en mye mer moderne båt av grp da desse gamle holkene er i beste fall tvilsomme i sjøen. Det eneste som gjør de oppleves 'bra' er vekten. 9 knop toppfart og 240 hk borger også for dårlig økonomi. 7 knop som sikkert blir marsjfarten da er ALT for sakte om du skal noe sted.

 

Og mht at eg er 13 år gammel og har kallesignal som Marve, hva så, skal det svekke troverdigheten liksom? Eg har da i det minste bilde av meg sjøl i avataren. Det er jaggu meir enn de fleste har.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Jeg må ha missforstått noe her. Jeg regnet med at dette var ett saklig forum der en kunne få fornuftige og utdypende svar på sine spørsmål.

 

Svar som blir svada og ubegrunnede, samt nærmest krangling. Ser jeg ikke hva har å gjøre i dette forumet. Når en henvender seg og ønsker den kompetansen som sikkert mange innehar her, så er det for å få råd slik at en kan ta den mest riktige beslutningen.

 

Mvh

Roger


Ville satset på en Nord West 900. En sjøsterk båt som gir deg mye gleder. Sats på en med rundt 300 hk. Har selv hatt en slik men med 220 hester. Skulle gjerne hatt noen hester mer. En båt å bli glad i. Prisene er hyggelige også.

 

Ja, Nord West er en meget god båt. Men finnes nok ikke innenfor 150-170.000kr ;-)

Link to post

Takk for det Astor. Jeg er vokst opp med båt. Har selv hatt båter i alle størrelser. Men de store jeg har hatt, har vært i tre. Den siste på 22 brt.

Jeg vet det er forskjeller på disse tre typene. Tre vet jeg at er mye arbeid, samt at en skal lete lenge etter en båt som går så behagelig i sjøen.

Stålbåt fassinerer meg, men ser vel for meg mye jobb. Skal i morgen kjøre en del mil for å se på en 1986 mod Summer Family 27. Jeg er litt betenkt ang motoren som står i. Det er en 100hk Bedford. Syntes denne virker litt liten og er også litt skeptisk til disse motorene..?

Link to post

Ombygde lastebilmotorer er jeg vanligvis skeptisk til. Men....

Trebåt er mye jobb. Plast også. Men du velger selv hvor du vil legge lista. Vår snart førti år gamle GB krever mye av oss. Men så har vi lagt lista høyt også. Kvalitetstid hver gang vi er ombord. Det siste er viktig. Uansett hvor lista måtte ligge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg må ha missforstått noe her. Jeg regnet med at dette var ett saklig forum der en kunne få fornuftige og utdypende svar på sine spørsmål.

 

Svar som blir svada og ubegrunnede, samt nærmest krangling. Ser jeg ikke hva har å gjøre i dette forumet. Når en henvender seg og ønsker den kompetansen som sikkert mange innehar her, så er det for å få råd slik at en kan ta den mest riktige beslutningen.

 

Mvh

Roger

 

Ja, Nord West er en meget god båt. Men finnes nok ikke innenfor 150-170.000kr ;-)

 

Nå må du ikke bry deg og Plutonium, han er bare sånn. Vi som har vært en tid på forumet bryr oss ikke om det.

 

Den båten du referer til her er vel en Hollandsk bygget båt. De er i og for seg OK, men sjekk følgende: Isolering av stålet over vannlinjen. Jeg synes jeg kan se skader på lakken som muligens skyldes kondens på innsiden av innredningen. Hvis det er tilfelle, vil du sikkert ha muggdannelser. Vanskelig å bli kvitt. Veldig arbeidskrevende. Disse båtene er ofte tildels kraftig undermotoriserte. Ikke vært så redd for utvendig rust. Hvis skroget har anoder, så er det sannsynligvis beskyttet. Men sjekk for rust innvendig. Det kan komme fra innvendige lekkasjer, avrenning fra kondens etc. Jeg sjekket ut en stålbåt i sommer for noen gutter som skulle til Karibien. De måtte bytte noe stål her og der. Mesteparten på grunn av innvendig avrenning. Heller ikke noe å være redd for. Jeg kan gjøre nesten hva som helst av skrogarbeider med en vinkelsiper, jernplater og sveiseapparat. Med det kan jeg bygge en hel båt. Har faktisk gjort det. Faktisk er jeg mye mer redd for kondens og mugg, enn jeg er for rust. Og kondens kan man like gjerne få i en plastbåt som ikke er isolert. Og, 'gutta til Karibien' betalte SEK 200 000 for en 42 fots ketch med utmerket rigg, fine seil, elendig innredning, flott motor og drivverk. Og er nå et sted mellom Kanariøyene og Karibien.

Link to post

Prut skikkelig på den nordanen. Så setter du inn den TAMD 60 c som var stått på mob båt i Nordsjøen med kun 40 timer på telleren på finn her for litt siden. Da er du kanskje på budsjett samlet, med motor med kun 40 timer og marsjfart på 16 knop. Motor gir mye mer, men det liker ikke skroget.

 

Personlig ville jeg nok vært like komfortabel i den som i en stålbåt når det røyner på - det er oftest mannskapet og ikke båten det står på. Med en godt motorisert Nordan kommer du frem før uværet hvis du må ta hensyn til meldinga. Hadde selv 150 hk i min, det var en flott båt som kunne hatt godt av enda noen flere hester i en tung motor. Men Sjøbåt nr 1 er det ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...