Jump to content

Hva skal vi kjøpe av sjøsterk båt?


Roger og Olina

Recommended Posts

Til trådstarter: det er mulig i innstillingene å ignorere enkelte medlemmer man ikke ønsker å se innlegg fra. Typisk brukt når "ødelegge-just-for-fun" innlegg er til stede. Det ser dessverre ut som noen forsøker å ødelegge tråden for deg. Ved å ta i brukt innstillinger ser du rett og slett ikke innlegg fra de du har markert ut.

Link to post

Jeg må ha missforstått noe her. Jeg regnet med at dette var ett saklig forum der en kunne få fornuftige og utdypende svar på sine spørsmål.

 

Etter min erfaring så er baatplassen ett av de bedre nettforumene med ganske høy grad av saklighet og relativt lav grad av svada. Desverre er det også her (som stort sett de fleste plassene på nettet) folk som er mer interesert i å skape støy enn å ha en god diskusjon. Personlig så prøver jeg så godt jeg kan å ikke bry meg særlig med den typen innlegg og heller fokusere på de som faktisk har noe å bidra med, og som faktisk kan kommunisere på ett sivilisert vis. :smiley

 

Lykke til med båtjakten! :thumbsup:

 

Redigert:

Hvilke andre krav stiller dere til båten foresten?

Jo mer info vi får jo lettere blir det å finne konkrete forslag.

F.eks:

Hvor stor bør den være?

Hvor mange permanente soveplasser bør den ha?

Marsjfart?

Ønsker dere en lukket båt som den dere linket til, eller er HT og kalesje-båter også interesante? (store snekker f.eks)

Har dere krav til utstyr? F.eks ankervinsjer, dusj, tankkapasiteter etc?

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Heisann !

Jeg har hatt Marex 770 i 7 år, før jeg byttet til arvtageren (280 Holiday)

Denne 770'en var med på ganske tøffe krysninger i Oslofjorden, eksempel Tønsberg/Moss. Mange ganger. 10-12 m/s og drøye 2-metere, var ikke noe problem. Den kastet litt sjø ut mot siden, som ofte i motsjø ville over kalesjen, men pokker hvor den pløyde seg vei ! Følte oss aldri utrygge, annet enn da vi fikke en zink i kjølekretsen som førte til sprekk i eksosvann og tilhørende maskinstopp og Mayday :-( Men etter fiksing av dette, rett ut på tur igjen ! Ting kan skje med alt ! Men skuta i seg selv, super ! Eget soverom for mor og far, der bak :-) Til 100-170'000,- ... ville ikke sett på andre :-) Ta med den i søket ditt, er mitt lille tips !

Link to post

Dummeste eg har hørt. Med slikt et tåpelig utsagn har du sikkert seilbåt. Å skulle reise noe sted i 7 knop i motorbåt er omtrent like spennende som å se maling tørke en fuktig dag. Man bruker jo heile dagen før man er ute av eget nærområde og må beregne ukesvis på en skarve tur over fjorden

Har hatt båter en rekke båter i livet, med fartsområde fra 40 knop til 10 knop. Det er de med den laveste farten jeg har reist lengst med. Min nåværende båt, til Frankrike i sør, og Bodø i nord..

Ser i havnen våres, de med høy hastighet er alltid de som reiser på de korteste ferie turene... så der hadde du skikkelig skivebom ..

Link to post

kan ikkje sjå et einaste innlegg med det du kaller galle som ikkje er svar på forespørsel. Det er vel og bra for de som trives best i sakte fart men å anbefale det og hevde sakte fart er det eneste rette her i verden og at alle som kjører fortere faktisk ikkje er ute å reiser... makan til overlegen holdning skal en lete lenge etter

Link to post

Ja bare kjør på, kom med det nå. Det er fortsatt god plass. Det viser i alle fall tydelig hvem som er usaklig og har intet å bidra med.

Eg holder fortsatt fast på mitt råd om å unngå omtalte båt som godt råd. At noen er uenig i det får stå på deres kappe. At 7 knop elr 9 som var toppfart så var heller ikkje hovedpoenget farten i seg sjøl men farten sett i forhold til motorstørrelsen. 240 hk , elr hva det nå var, og 9 knop gir dårlig økonomi var det eg sa. Og holder fortsatt fast på det. At noen greidde å stikke fram vondetåa si på den og vri det til det handlet om stål, som eg ikkje nevnte med ett einaste ord trenger eg ikkje svare videre på. Så kommer captain slow frem og sier 7ish knop er den eneste rette farten å reise i, all annen fart er mindreverdig. At noen da likevel meiner det er eg som har vært den som har glemt medisinen sin. vel.. noen mener sakte er bra mens andre vil ha mere fart. Så å karakterisere de som liker mer fart som mindreverdige skulle være unødig. Det er uansett bare meninger uten fasit. vel vel en typisk tråd på forumet det sånn sett og er greitt nok. Eg greier meg fint og det har visst trådstarter og da han fant en annen båt. Men det er visst verre med andre som ikkje vil forstå hva som menes men kryssklipper og limer andres uttalelser. Hvilken agenda som lurer der skal eg ikkje begi meg utpå å skrive om. Den enes skrot, den andres gull.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Så ikke dum ut den der. Romslig, greit utstyrt og greit vedlikeholdt. En del arbeid innvendig, ser ut til at det har vært endel vannlekkasjer. Jeg ville ha sjekket platetykkelse i bunn først og fremst, dette er et svakt punkt på stålbåter. Bortsett fra det ser det ut til å være svært mye båt for pengene. Om du trives i 7 knop da, men det er det jo mange av oss som gjør...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...