Jump to content

Hvor montere VHF-antenne på seilbåt

Stjerneglimt

Recommended Posts

Det burde i utgangspunktet være enkelt å svare på dette spørsmålet, fordi en antenne i toppen av masten sikkert vil ha mye bedre rekkevidde enn en antenne som står 3-4 meter over havoverflaten.

Men så tenker jeg litt på hva som skjer hvis masten går overbord med antennen og jeg virkelig har brukt for VHF'en. Jeg kan ha en bærbar VHF, men det er vel en kjensgjerning at den har mye dårligere rekkevidde enn en stasjonær?

Jeg har denne antennemasten bak på båten:

dsc_1226.jpg

Vil det være mer fornuftig å montere VHF-antennen her?

Bør jeg heller montere en reserveantenne her og bruke antennen i masten til vanlig bruk?

Kompenserer den korte kabelen noe for tapet i en kabel opp til toppen av masten (19 meter), slik at sluttresultatet allikevel blir bra?

I masten bak på båten har jeg en DAB-antenne og en ICE-antenne fra før.

Mange spørsmål her, men dette har jeg lite peiling på :blush:

Antennen står i masten i dag, men jeg har sannsynligvis et brudd i kabelen så jeg må enten reparere eller flytte.

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Som du sjølv skriver så bør det jo ikkje vera særleg tvil om kva som er å foretrekke, heilt til evt. masta går over bord. Omtrentleg formel for avstanden til den synlege horisont i km er lik kvadratrot av(13*høgden over havet i meter). På grunn av avbøyninga av radiosignalet i atmosfæren så kan ein rekna at radiosignalet går 25-30% lengre enn den synleg horisont. Viss den eine antenna er på 3m og den andre på 19m vil forskjellen bli at antenna i mastatoppen "ser" omtrent 2.5 gonger lengre enn antenna på hekken.

Merk at når du reknar på dette så må du også ta omsyn til antennehøgden på motstasjonen. Frisiktformelen gir berre avstanden fram til noko som duppar i havoverflata. Så viss motstasjonen sin antenne er veldig høg (t.d ein maritim VHF basestasjon) så vil ikkje din antennehøgde utgjera like stor forskjell for den totale rekkevidden.

Trur eg ville prioritere å få fiksa antenna i mastetoppen, for så å gjera ein vurdering på om det trengs reserveantenne på hekken, eller om det holder med håndradioen. Dette vil vera avhengig av kor du seglar. Viss du stort sett seglar langs kysten så vil du i dei fleste tilfeller nå landstasjonane med håndapparatet (ref overståande). Du kan jo også mekke deg ei nødantenne for å ha på lur, forhåpentlevis blir det ikkje (så ofte det blir) bruk for den :wink:

Når du skal fikse antenna, og evt montere reserveantenne, hugs å bruke koakskabel med så lavt tap som mulig. I masta ville eg ha gått for RG-213 eller evt RG8X viss du synns den andre blir for vanskelig å få fram.

Redigert av Rossicus (see edit history)

Vi hadde en lengre tråd om antennekabel, RG213 er utmerket, men tykk. Det finnes mye bedre alternativer, HFX 1336 eller RG28 begge er tynne og har svært små tap, best er HC1000 (men den er tykk). ref den nevnte BP tråden.

Jeg lærte av noen som har seilt flere runder rundt jorda og mista masta, de frarådet akterstaget som SSB antenne av samme grunn som VHF antenna i toppen. En pisk på hekken for SSB og som du foreslår er utmerket som alternativ om masta går over bord. Dette skjer vel kanskje ikke i våre nære farvann. Men klart det er best med antenne i mastetoppen samt en på pushpit er nok aller best.

Ole
S/Y Algol

Er nok en del enklere om du har masta nede. Da kommer du til på innsiden av masta. Du kan jo prøve å trekke i kabelen og se om den "glir". Bruk gjerne silikonspray så går det litt lettere. Hvorfor ikke bruke den gamle kabelen? Dette hysteriet med å velge riktig kabel har jeg liten tro på om kabelen er en vhf kabel. If it works don't fix it.

"If it works don't fix it"....well,...it doesen't. Plukket ut VHF'en etter at den sluttet å ta i mot noe som helst og fikk testet den hos Seatronic i Moss. Radioen er i orden så problemet er antennen eller kabelen. Regner med at det er kabelen, men skifter ut begge deler. Hvis antennen er i orden setter jeg den bak på båten som reserve.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...