Jump to content

Suzuki DF70, fusker og stopper, feilsøkingstips?


SveinHa

Recommended Posts

Har funnet et par slanger og en banjonippel som var svært så løse men alle var på høytrykksiden og det forundret meg at de ikke lekket mer enn veldig beskjeden drypping.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Ble bare en kort økt i dag men jeg satte i noen andre plugger og da gikk den litt bedre. Hengte på tenningslampen på de forskjellige pluggledningene og fant at en av pluggene på hver coil (2 stk 2-kanals coiler) fusket en del. Jeg antar at det er et wasted spark system på motoren slik at pluggene tenner hver gang stempelet er på topp. Da burde begge pluggene på samme coil feile like mye om det er coilen som feiler men det så ut til å være en plugg på hver coil som fusket mest så kanskje et sett med NYE plugger er på tide...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tok en kjapp tur nedom båten med nye plugger i dag men ingen forskjell i det hele tatt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Skyter litt i innsuget når den stopper og det er jo tradisjonelt et tegn på for lite bensin. Har jo verifisert konstant og riktig bensintrykk når den fusker og stopper så da må det være injektorfeil. Dyserens og kompresjonstest er neste skritt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Kommet et lite stykke videre uten å komme noe lengre :worry:

 

Måtte bite i sjøgresset og ta båten hjem i hagen igjen, alt blir så komplisert når en må henge utenfor båten, lett å miste ting og tang i det store svarte dyp...

 

Kompresjonstest:

  1. 14.0 bar
  2. 13.9 bar
  3. 14.1 bar
  4. 14.4 bar

Ser helt ok ut, i alle fall ingen dramatiske forskjeller.

 

Snudde ut bensinmanifolden med injektorer for å se dusjbildet. Der er i alle fall liv i alle injektorene men 2 og 4 kunne se ut til å spre litt mindre, litt vanskelig å se på videoen og ikke så veldig stor forskjell:

https://www.youtube.com/watch?v=CuKKDCzM4lo

 

Hvad nu :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Fikk diagnoseverktøyet i dag og så langt jeg kunne se var der en del verdier som var aldeles på tur. Disse data var logget med kald motor i dag i ca 10°C omgivelsestemperatur:


Save date 2013/11/5
Comment
Engine No. DF70-
Boat Type Askeladden 505 Excel
Description
Engine information
Power 70PS
ECM ID 33920-99E10
Spec. ---
Engine Type 4 stroke 1298cc
SERVICE DATA
Item Data Unit
ENGINE SPEED 0 rpm
IGNITION TIMING BTDC 6 °
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 731 mmHg
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 97.4 kPa
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 28.80 inHg
BAROMETRIC PRESSURE 716 mmHg
BAROMETRIC PRESSURE 95.5 kPa
BAROMETRIC PRESSURE 28.22 inHg
CYLINDER TEMPERATURE 10 °C
CYLINDER TEMPERATURE 49 °F
INTAKE AIR TEMPERATURE 9 °C
INTAKE AIR TEMPERATURE 48 °F
BATTERY VOLTAGE 12.08 V
FUEL INJ. PULSE WIDTH 0 µs
INJECTED FUEL AMOUNT 0 mcc
FUEL PUMP DUTY 0.0 %
IAC VALVE DUTY 0.0 %
NO. OF MAP SENSOR FAILURE 0 times
NO. OF CKP SENSOR FAILURE 0 times
NO. OF IAC VALVE FAILURE 172 times
NO. OF CMP SENSOR FAILURE 1 times
NO. OF CTP SWITCH FAILURE 0 times
NO. OF CYL. TEMP. SNSR FAILURE 7 times
NO. OF IAT SENSOR FAILURE 1 times
NO. OF EX. TEMP. SNSR FAILURE 255 times
NO. OF FUEL INJECTOR FAILURE 255 times
NO. OF OVER-REVOLUTION 0 times
NO. OF LOW BATTERY VOLTAGE 0 times
NO. OF LOW OIL PRESSURE 4 times
NO. OF OVERHEAT(GRADIENT) 0 times
NO. OF OVERHEAT(TEMP.) 0 times
CAUTION SYSTEM NAME (1) Low oil press
ENGINE SPEED (1) 4438 rpm
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (1) 646 mmHg
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (1) 86.1 kPa
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (1) 25.44 inHg
CYLINDER TEMPERATURE (1) 41 °C
CYLINDER TEMPERATURE (1) 105 °F
INTAKE AIR TEMPERATURE (1) 14 °C
INTAKE AIR TEMPERATURE (1) 57 °F
EX-MANI TEMPERATURE (1) 196 °C
EX-MANI TEMPERATURE (1) 385 °F
FAILURE TIME (1) 586 h
ELAPSE OF TIME (1) 0 min
CAUTION SYSTEM NAME (2) Low oil press
ENGINE SPEED (2) 7969 rpm
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (2) 753 mmHg
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (2) 100.4 kPa
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (2) 29.68 inHg
CYLINDER TEMPERATURE (2) 34 °C
CYLINDER TEMPERATURE (2) 92 °F
INTAKE AIR TEMPERATURE (2) 33 °C
INTAKE AIR TEMPERATURE (2) 91 °F
EX-MANI TEMPERATURE (2) 196 °C
EX-MANI TEMPERATURE (2) 385 °F
FAILURE TIME (2) 243 h
ELAPSE OF TIME (2) 0 min
CAUTION SYSTEM NAME (3) Low oil press
ENGINE SPEED (3) 5063 rpm
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (3) 735 mmHg
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (3) 97.9 kPa
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (3) 28.95 inHg
CYLINDER TEMPERATURE (3) 47 °C
CYLINDER TEMPERATURE (3) 116 °F
INTAKE AIR TEMPERATURE (3) 31 °C
INTAKE AIR TEMPERATURE (3) 88 °F
EX-MANI TEMPERATURE (3) 196 °C
EX-MANI TEMPERATURE (3) 385 °F
FAILURE TIME (3) 564 h
ELAPSE OF TIME (3) 0 min
TOTAL OPERATION TIME (HRS.) 2087 h
TOTAL OPERATION TIME (MIN.) 50 min
0-1000 RPM 0 min
1000-2000 RPM 2048 min
2000-3000 RPM 0 min
3000-4000 RPM 0 min
4000-5000 RPM 4 min
ABOVE 5000 RPM 123218 min
ELAPSE TIME FROM REMINDER CANCEL 65535 h
NO. OF OIL CHANGE REMINDER 255 times
COMPENSATION FACTOR (ZONE 1) 0.754
COMPENSATION FACTOR (ZONE 2) 0.762
COMPENSATION FACTOR (ZONE 3) 0.922
TIME OF LAST O2 FEEDBACK 48642 h
EMERGENCY STOP SWITCH OFF
CTP SWITCH ON
NEUTRAL SWITCH ON

(Hvordan paste regneark her så det blir leselig? Dette er pastet fra OpenOfficeCalc, fra Excel ble det helt på tur...)

 

Ellers ser det ut til å være vann i bensinen som er den store synderen. Har tappet av begge filtrene uten å finne vann men i høytrykkspumpen/luftutskilleren tappet jeg ut masse vann. Tappet flere ganger til der kom bare bensin og så etter en tid var der nytt vann. Etter flere tappinger tappet jeg ca 4 dl på en flaske og det så slik ut, ca 1 cm vann i bunnen:

bilde

 

Avtappingen var ganske så skjult og jeg har ikke lagt merke til at der står noe om den i brukerhåndboken heller:

bilde

Alt vannet jeg har tappet av i dag har ligget rundtom i motoren for jeg har bare kjørt fra en 10 liter dunk med ren bensin med dyserens innblandet.

 

Har kjørt motoren på tomgang i en times tid i dag og har bare hatt 3-4 stopper. Her går den på en liten hestekur med dyserens:

http://www.youtube.com/watch?v=WfOaDl8zdXY

 

Småfusker litt men slett ikke så ille. Skal i alle fall ta en tanksjau før båten går på sjøen igjen...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det kan godt være at der har vært vann i filtrene når jeg har tappet av men jeg har bare ikke sett det. Jeg så ikke vannet i flasken på bildet over mens jeg tappet men da den hadde stått i ro i noen få sekund ble det ganske så tydelig. Da jeg tappet filtrene tappet jeg bare rett ned på hvitt underlag og da er vannet ikke så lett å se... Der er jo ikke noen nevneverdig fargeforskjell, en må se etter om det som tappes ut flyter lett ut (bensin) eller perler seg (vann)...

 

Har kjørt en tid med bensin med dyserens og ser at den ikke går helt som den skal på tomgang og ved >2000 rpm fusker den kraftig. Altså fremdeles noe rusk i systemet men jeg vurderer om det er på tide å ta en tur på sjøen for å se om det går seg til når litt større mengder bensin har lurt seg gjennom motoren...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Kommet litt videre fremdeles uten å komme noe lengre :worry:

 

https://www.youtube.com/watch?v=4HWol1tljGs

 

Alle dysene ser ok ut de første sekundene og så begynner de å feile i tilfeldig rekkefølge. Bensintrykk ligger stabilt på 2.55 bar hele tiden. Det samme skjer med dysene i motoren: Går glimrende på tomgang i noen sekund men så begynner den å fuske og til slutt stoppe. Har kjørt noen økter med Colortune plugg i en og en sylinder og det er ganske tydelig at noen ganger er der gnist men ikke eksplosjon i alle sylindre.

 

Før jeg evt. handler meg 4 nye dyser til ca NOK 1.850.-/stk. må jeg i alle fall være HELT sikker på at det er årsaken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Du har skrevet at du skal ta en tanksjau før båten skal på vannet igjen. Når du har så mye vann i systemet som du beskriver, forstår jeg ikke helt hvorfor du ikke gjør dette nå. I stedet for å styre med diagnoser, vurderer kjøp av nye dyser etc...

 

Tøm tank helt, rengjør, og kjør på med litt kondensfjerner i ny bensin. Når du er 100 % sikker på at dette er OK, og ikke finner mer vann i drivstoffsystemet, kan du fortsette med feilsøking. Men så lenge det er vann i systemet, blir jo alt annet bortkastet? Bare et godt råd...

Link to post

Jeg har allerede demontert og rengjort hele bensinsystemet men venter på et par nye filter for å kunne ferdigstille den jobben. Alle videoer/feilsøking her er med rengjort system og bensin fra en separat 10 liter dunk. Tanken er tatt ut men ikke ferdig rengjort enda, har ikke så bråhast så lenge motoren ikke går...

 

Skal ta enda en dyserens en av dagene, så langt har jeg bare blåst ut av de uten bruk av rensevæske.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har du sjekket om map-sensor er ren og fin? Kan være en følgefeil du har fått som konsekvens av at motoren tidligere har åndet inn mye eksos da du hadde feil på eksosdekselet. Demonter og rengjør kanaler forbindelser som kan påvirke map-sensorens funksjon.

 

 

► 6:05► 6:05

www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5Yqw

15. mars 2009 - Lastet opp av richpin06a

Map Sensor Testing manifold absolute pressure. ... MAP or Manifold Air Pressure Sensorby ...

Redigert av motor (see edit history)
Link to post

Grei video det der motor. MAP sensor med slange/kanal sjekket og funnet i orden. 4.00V ved atmosfæretrykk og ca 0.5V ved ca 0.85% vakuum.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

I boka står der:

  • 0% vakuum: 4V
  • 40% vakuum: 2.42V
  • 80% vakuum: 0.84V

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Siden jeg holder på å skru så skifta jeg registerreim og strammer i samme slengen. Aner ikke hvor gammel den gamle var men den så ganske bra ut. Noen som kan tyde denne merkingen for å finne alder på den gamle:

bilde

 

Den store synderen mht. driftsproblemene viser seg å være høytrykks bensinfilteret. Nå skal der jo ikke være vann i bensinen men det er jo slikt som kan skje og da ruster filteret innvendig og slipper ut rustpartikler rett i injektorene og det garanterer problemer. At siste filter før injektorene ruster er såpass alvorlig at det kan være fristende å kalle det en konstruksjonsfeil. Er sett med overhalte og flowmatchede injektorer er på vei over dammen så forhåpentligvis blir det prøvetur på sjøen i helgen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg ble anbefalt, av en insider i Suzuki systemet, å skifte reim. Den gamle så så bra ut at det kunne være interessant å datere den.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 4 uker senere...

Fikk meg omsider en prøvetur på sjøen i dag. Litt småfusking og stopper av og til på tomgang. Når jeg gir på går den helt klokkerent opp til 3400 rpm, da får den en fusking som om der er en turtallssperre som slår inn. Noen ganger går den rent opp til ca 4500 og det er litt i snaueste laget, ingen fusking men bare litt lite krefter til å oppnå fullt turtall. Må nok ta en tur med PC tilkoblet og se om der er noen verdier som ser ufornuftige ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Har ikke funnet ut av det. Motoren er svært lite i bruk for tiden og fungerer noenlunde greit nok, best når den er kald. Mistenker en eller annen sensor som har tatt kveld men nå har jeg mistet kontakten med diagnoseprogammet så da er det ikke så lett å lete. Kommer til å ta opp tråden igjen til høsten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Omsider i mål!

Suzuki DF70 problem solved!:

 

Det ble et langt lerret å bleke, både i egne timer med feilsøking og måneder på det lokale Suzuki verkstedet men det ble jeg som fant feilen til slutt.

 

ECU har, i alle årene jeg har eid motoren hatt en feilkoden som ikke en gang Suzuki selv har ant hva betydde så jeg har vært på jakt etter ny ECU i lang tid. Det går av å gå tak i fabrikkny til drøye kr 13000 men jeg synes det er litt mye pææng å legge i en 16 år gammel motor selv om den ellers er i god stand. Litt av problemet med å skaffe brukt ECU er at den varianten jeg trenger kun passer til 2 årsmodeller. Dumpet plutselig over en av riktig sort på ebay til godt under 1/4 av nypris så jeg impulshandlet den og endelig er motoren "back in business". Har nå stått å putret på tomgang i en god halvtime i motsetning til tidligere da den stoppet etter et snaut minutt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...