Jump to content

Marked for brukte regattaseil(X-40/North Sails)?

rigx

Recommended Posts

Kjøpte meg en brukt X-40 tidligere i høst, og fikk med et lass av seil jeg egentlig ikke har bruk for(forrige eier har brukt båten til både tur og regatta, mens jeg vil bruke den kun til turseiling). Seilene er North Sails 3DL genoaer(3+1stk) samt North spinnakere(2 stk). Det spesielle er at alle seilene er '06-modell, men da jeg pakket alle seilene opp nå i helgen for å se over de fikk jeg meg en (positiv) overraskelse: De ser praktisk talt nye ut alle sammen - det går knapt å se at de er blitt brukt. Grunnen er nok at forrige eier har brukt båten og seilene svært lite til regatta sett i forhold til investeringen som ble gjort i seil.

Ettersom jeg synes det er bortkastet å la seilene ligge å støve ned på loftet - er det noen som vet om/hvor det finnes et bruktmarked for slike seil, enten gjennom klubber/seilmakere eller noen andre steder? Ny pris på seilene er fra 25000 til over 50000 per stk, så å gi seilene bort er vel neppe aktuelt...

På forhånd takk!

Du kan jo være heldig å få solgt dem. Men hvorfor? Du vil ikke få så mye penger for dem at det er verd det. Du kan jo prøve å selge dem gjennom North sails.

Hvorfor ikke bare bruke dem. Det er jo helt topp seil til turseiling også. Den båten er jo dyr å kjøpe seil til i utgangspungtet. Nå har du jo seil i lang tid.

Takk for svar ravddo, det er imidlertid ikke aktuelt å dra så mye seil med seg på tur med kone og tre jentunger - de vil forlange plassen det opptar til andre ting og jeg må nok klare meg med storseil og genua på rull ;) Jeg tror nok allikevel at tipset ditt ikke er så dumt - bare materialet er sikkert mer verdt enn jeg kan få for seilene i dag, så om ikke noen er villige til å betale en noenlunde akseptabel pris blir det nok å lagre og få tilpasset/sydd om til mitt bruksområde etterhvert som genoaen jeg har på båten nå blir utslitt.

Legg dem inn på utkik.dk

Der er det forøvrig mulig å legge inn annet båtrelatert også.

Takk for tipset finnarne - jeg var ikke klar over den siden så får prøve der også.

Finn.no er verdt et forsøk, disse seilene passer forøvrig min båt, så jeg vil lese annonsen med interesse :-)

...

Takk Framtida - interessen din bør kunne tilfredstilles etterssom jeg allerede har lagt inn en annonse på Finn Torget ;)

Da er det vel "Stormy Monday" du har kjøpt. Iverlfall kryssfokken hadde jeg ikke kvittet meg med. Den hadde jeg brukt på feritur til den var utslitt. Rullegenoaen hadde jeg latt bli hjemme! Du har vel også en hardvindsfokk laget for å rulle inn. Med storseil, Membran kryssfokk og en spinnaker har du seil til alle vindforhold!

Men å selge 7-8 år gamle regattaseil til regattaseilere forde de ser bra ut gir i utgangspungtet ikke en høy pris. Du må ivertfall få seilene vurdert. skal du få ok pris hadde jeg solgt de gjennom Northsails.

Ravddo - du har rett med tanke på hvilken båt. Når du mener vurdert så antar jeg at du mener vurdert av seilmaker - har papirer på det som gjør at forsikringsselskapet etter fremvisning godtar seilene "som nye" med dertilhørende erstatning hvis de skulle revne. At de seiler bra har jeg ikke selv erfaring med, men etter forrige eiers behandling av båt og utstyr kan jeg vanskelig tenke meg at det kan være noe å utsette på dem.

Tanken var faktisk å bruke 3-eren på rullen fremme, men den har positivt akterlik og 3 spiler som gjør at fjerning av litt av akterliket må til før den egner seg på rull. Tilpasning og bruk på rull blir nok likefullt svaret hvis jeg ikke får solgt den til en ok pris. Får ringe North dersom responsen utenom er dårlig.

Hardvindsfokken ser bra ut den, men i så mye vind som den brukes i foretrekker jeg å rulle inn litt istedet for å kave på fremdekket med å bytte seil mens kona står og kaver med rattet og 3 unger;)

Tanken var faktisk å bruke 3-eren på rullen fremme, men den har positivt akterlik og 3 spiler som gjør at fjerning av litt av akterliket må til før den egner seg på rull. Tilpasning og bruk på rull blir nok likefullt svaret hvis jeg ikke får solgt den til en ok pris.

Hardvindsfokken ser bra ut den, men i så mye vind som den brukes i foretrekker jeg å rulle inn litt istedet for å kave på fremdekket med å bytte seil mens kona står og kaver med rattet og 3 unger;)

Du legger bare inn rullespiler i den så fungerer det bra!

På tur vil du bli overasket hvor bra båten går med hardvind fokken selv i de litt lavere vindstyrker! Spesielt når du ofrer litt fart/høyde for komfort.

Men pengene du tjener på å selge alle seilene kan du jo bruke til å kjøpe et nytt seil i god cruisingkvalitet etter noen få år når genoan din begynner å miste formen! Ikke for å være frekk...

Rullespiler hadde jeg aldri hørt om før jeg leste svaret ditt ravddo, men i søken på mer informasjon kom jeg over et bilde av en fokk med både stående og liggende spilelommer på samme seil - tenker at det kanskje hadde vært en bedre løsning enn både kutting av seil og rullespiler(som jeg finner en del negative kritikker om rundt på nettet) takk uansett for et tips som satte meg på et nytt spor!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...