Sydkorset Startet 28.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2013 Har nå byttet ut min gamle Yanmar 3qm30 til fordel for en Craftsman Cm 4.42. Fikk av firmaet som solgte meg den nye motoren vite at ny propell måtte bli en 3blads 19x14. Bestillte meg ny propell i dag, og etter ei stund ringte de som selger propeller, om at de ikke hadde 19x14, men en 18x15 til samme pris. De mener at 18x15 gjør samme nytten som en 19x14. Ikke vet jeg, for dette har ikke jeg peiling på. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Jeg tror det er slik at en reduksjon i diameter gjør at propellen kan gå litt fortere rundt, ved samme motorstyrke og deplasement. På den annen side vil reduksjon i stigningen fra 15 til 14 gjøre at den ikke driver båten like raskt fremover i vannet ved samme antall omdreininger som før. Men med økningen i omdreingshastigheten som det blir enklere å oppnå pga mindre diameter, vil vel resulatatet bli tilnærmet det samme. Så hvis du har en litt svakere motor som arbeider ved et litt høyere turtall, er det vel omtrent samme sak. Men hvis du ikke kan kompensere med å gå litt opp i turtall på den nye motoren, vil du ikke få samme fremdriftshastighet på båten. Det er snakk om små forskjeller, og hvis du har gått litt ned i motorstyrke, ville jeg se det som en fordel med litt lavere stigning på propellen. Hvis du derimot har sterkere motor nå, vil den tenderer mer i retning av mixmaster i stedet for fremdriftspropell. -Men det er ikke veldig store forskjeller med ett trinn opp i diameter og et trinn ned i stigning. Andre i forumet kan kanskje bidra med noe mer enn slik kvalifisert "synsing" som dette er fra meg. Redigert 28.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 En ikke helt nøyaktig tommelfingeregel er ca 400 rpm ned men en tommes senking av diameteren, mens 1 tommes reduksjon av stigning gir 200rpm. Mao du vil få ca 200 rpm mere med 18". Dette er dog kun generelle formler og det er mye som virker inn på hvilken propell som er optimal for din båt. Hadde forlangt returett om propellen ikke skulle passe og du får for mye turtall ( er beregningen for 19x14 korrekt vil du få for høyt turtall) Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Selgeren har snakket med importør, og de mente dette skulle gå bra. For sikkerhets skyld, legger jeg med data om båten min her, da det er mange oppegående båtfolk her inne: Viksund Columbie. Lengde:27 fot Bredde:2,85 Deplasementskrog. Maks fart ca 6-7 knop Tidligere maskin: Yanmar 3qm30 33hk (24,3kw) v/2800 o/min Gear: Kanzaki 3:1 Propellturtall: 933 o/min. Gammel propell : H21x16 Ny motor: Craftsman 4.42 42hk v 3000o/min Gear Zf 12 1:2,63 Selger av motor reknet ut at passende propell var 19x14, og ikke vet jeg hva som blir riktig. Har hatt båten på land i 2år nå, så nå har jeg litt hastverk med å få den på sjøen. Har vært et litt for langt prosjekt, grunnet plastpest og mototbytte. Nå er jeg endelig snart i mål!! Med flunkende ny maskin, og forhåpentlig vis et skrog fritt for plastpest de nermeste 20 år ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Selger av motor reknet ut at passende propell var 19x14, og ikke vet jeg hva som blir riktig. Har hatt båten på land i 2år nå, så nå har jeg litt hastverk med å få den på sjøen. Har vært et litt for langt prosjekt, grunnet plastpest og mototbytte. Nå er jeg endelig snart i mål!! Med flunkende ny maskin, og forhåpentlig vis et skrog fritt for plastpe Du kan vel prøve den gamle propellen først? Se om den sterkere motoren klarer å ta deg opp i skrogfarten på ca 7 knop, med behold av turtall. Det er gratis å prøve. Så kan du regne deg nedover hvis dette blir for tungt. Men jeg må nok si at originalpropellen høres ut som en veldig stor propell for bare ca 30HK. -Kan den gamle propellen ha vært to-bladet? I såfall tenker jeg den foreslåtte propellen ikke er så gal hvis du går fra to-bladet til tre-bladet. Da ville jeg ikke vært så redd for å gå ned til 18x14. Men du kan vel ta forbehold om retur, mot en symbolsk verdireduksjon fra verdi som ny til brukt propell? På min Saga 24 med vekt/deplasemnt ca 3tonn og 36 HK motor, oppnår jeg skrogfarten + nesten en knop pga trimplan bak, med en 17x15 propell. Den er trebladet og jeg mangler 100 rpm for å komme opp i fullt turtall samtidig med oppnådd maksfart. Altså litt for høy stigning, angrer på at jeg ikke la meg på 16x15 eller 17x14. Hadde 14x13 propell / 20HK før (og uten trimplan: maks 6 knop). Men det går bra i skrogfart /2500 rpm uansett, da glir den jo fint i vannet, helt til det butter mer, rundt 6,5 knop. Din båt er vel tyngre enn min, men også lengre så du skulle ha god fremdrift opp til minst 7 knop, før hekken begynner å grave seg skikkelig ned. Hvis du vil prøve ut litt selv, finner du et excel-regnerk for propeller her: http://www.alberg30.org/maintenance/...r/propcalc.xls" Redigert 28.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
rogeri Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Tror ikke du vil merke særlig forskjell på " topp"farten med de to alternativene, men mulig 19 tommeren vil fungere bedre ved manøvrering. Den har større overflate og vil ta "bedre tak" i vannet ved reversering. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Propell1: nei det er nok en 3blads som står på i dag ja. Mulig det var såpass stor propell pga utvekslinga på gearet. Så vidt jeg vet, ser det ut som denne utvekslinga for det meste er til yrkesbåter. Ja det går jo selvfølgelig an å prøve propellen jeg har i dag, for å se hvordan det går. Plages uansett med å få den av så ;) Men uansett var det noen som mente det var litt for mye "tak" i den propellen jeg nå har..... Takk for gode svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Hvis den gamle propellen er trebladet og med slike dimensjoner, trekker jeg tilbake forslaget om å prøve om den funker (det eneste måtte være hvis den gamle propellen har svært lite areal på hvert av bladene). Det er antagelig lite lurt å kjøre inn en helt ny motor med så tung propellbelastning. Du har mindre nedgiring av motoren enn før også: med turtall 3000 på den nye motoren, skal du med gir 1:2,6 kunne dra propellen opp i 1140 rpm uten at det "sperrer" (i tilfelle skrogfarten blir oppnådd på lavere motorturtall, "sperringen" blir som å kjøre inn en ny bilmotor på for høyt gir, i motbakke og dessuten gi ekstra gass hele tiden, uten at farten øker). Tror du blir fornøyd med en 18x15 propell, jeg. Lykke til! Redigert 28.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sydkorset Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Ja håper jeg blir fornøyd. Har hatt båten så lenge på land nå, at det klør i fingrene etter å få den sjøsatt. Ser frem til å kjøre inn nymaskina nå, og det skal bli gøy å få se om alt er tett ;) De som selger propellen, sa no iallefall at de hadde tatt kontakt med fabrikant av propellen (Mikado) og de mente dette skulle gå bra. Så får jeg bare håpe de ikke sa dette bare for ikke å få en avbestilling av meg...... Om jeg skulle ha hatt 19x14, har jeg måtte ventet til ut i Januar, så jeg får bare satse på at det går bra med denne dimensjonen. Har selvfølgelig kunne kjøpt denne propellen andre plasser, med da til nesten 1000lappen dyrere..... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Hadde en Radice 18 - 14 3-blads propell på ei snekke ( Sunny 600 m/ Yanmar 3GMF-27hk) sm ga 3700 o/m på max pådrag. Byttet til en Mikado 17-15 4 blads propell. Den ga akurat samme turtall på full guffe som Radicen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Synes fartsanslaget ditt virker litt i underkant. Jeg har samme båt, men med flaps og 70hk. Klarer å presse den opp i 11 knop, mne da rir den fælt på kjølen. Passe marsjfart er 7,5-8 knop. Men uten flaps graver den seg sikkert godt ned, det er ikke så mye bæring akter i dette skroget.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydkorset Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Ja fartsanslaget mitt er pr. øyemål, da jeg ikke har gps og slike duppedingser enda ;) Har heller ikke gått ei fartsstrekning. 11,5 hørtes mye ut. Har googlet en god del for å finne mal til flaps, men har enda ikke funnet noe. Kunne godt ha tenkt meg noe større bæreevne akter ja. Blir spennende å se hvor mange mil jeg klarer å få den opp i nå. Har en gammel pc, og gps nå, så jeg får målt farta. Men ut ifra Viksund sine opplysninger, skal vel farta ligge rundt 7 knop på maks..... Blir uansett deilig med en god 4sylindret motor jeg nå kan stole 100prosent på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.