nordan family 27 Startet 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2013 Ja, som tittelen sier lurer jeg på hvor stor motor 45 mm akslinger tåler. De er ganske nye og i god stand. Det er standard akslinger fra Fairline sin UK leverandør hvor jeg ikke betalte noe spesielt ekstra for spesiell styrke. Skal ikke bytte motorer, altså. Men kjekt å vite dersom de rette likevel dukker opp. Har siklet på 370 hk 63p motorer, men ser at 440 hk yammar også kunne vært morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Det kommer jo an på kvaliteten i stålet og hvor lange de er da. Tipper det er SS2387 som er et martensittisk rustfritt akselstål. Den er bøs, men det er vel ganske lange akslinger på turboen? Hvor mange gamp er det i de du har nå, 250? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stella Ulefoss Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Hei Vi har 45mmm aksling og volvo d6 360 hk Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Det blir et spørsmål om turtall. Du finner en liten eksempeltabell her under 'beregning av propellakslinger' http://sleipner.no/kategori/1705/propellaksler/ Redigert 29.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Komodo: Det kommer jo an på kvaliteten i stålet og hvor lange de er da. Ja och på driftsvarvtalet (och hur många lagringar det är, dvs axellängd mellan lagerpunkterna). Ref kritiska varvtal. Om jag inte kommer ihåg skolboken fel. Om jag förstår Dig rätt funderar Du på möjligheten att byta från 370 till 440 hkr med bibehållna 45 mm axlar. Kolla först och främst att det är 45 mm och inte 44,45 mm (1 3/4") så att Du inte baserar dina funderingar på fel dimension. Min P40 har TAMD63 med 370 hkr och där sitter 1 3/4" axlar. Men det kan ju vara något annat på Din båt. Men detta är givetvis bara en detalj i sammanhanget. Visst är det kanske trevligt med mer hkr, men det verkar vara ett dyrt och arbetskrävande projekt. Är det inte förnuftigare att byta hela båten till någon med sådana motorer Du vill ha? Redigert 29.Oktober.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 45mm aksler på min som gir 1450Nm@1600RPM og 480Hk@2600RPM Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bearded Beast Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Du må skille mellom hva motoren kan yte og hvordan den faktisk yter i båt. Eg kan sei så mykje som du har aldri noen gang 1450 nm på annet enn ved absolutt full pinne og full motstand så motoren ikkje greier øke turtallet mer. Ellers må man ikkje glemme giret. Propellakslingen går ikkje så fort som motoren når man ser på akselturtall Redigert 29.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Det betyr at REM hvis han har 2:1 i utveksling på sine girkasser har 2900Nm ut på akslingene. Ikke hele tiden men med fulle hendler på midlere turtall. Jeg aner ikke hva som er maks motorer i denne båten men den er vel ikke levert med forskjellige akseldimensjoner ved forskjellig motorisering? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 . Eg kan sei så mykje som du har aldri noen gang 1450 nm på annet enn ved absolutt full pinne og full motstand så motoren ikkje greier øke turtallet mer. Mange som har det sånn kvar tur. Og når båten ikkje orker meir så slakker man av i henhold til manual. Eg klarte ikkje finne det igjenn i farten, men eg trur Vaagen42 har 560hk og 45mm aksling. Mulig den var 50mm. Eg hadde samme dillemma, og ringte Sleipner i tilleg til å sjekke kalkulatoren deira. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Takker for svar. Jeg har 255 hk i dag. Det ligger nok lite fornuft i å bytte. Men det hadde vært moro, og noen må man jo bruke tid og prosjekter på.... Er veldig fornøyd med båten og har lagt ned mye tid og kr i den allerede. Det meste av farten foregår jo på lav fart uansett. Om akslingene er lange eller ikke kommer jo an på hva man sammenligner med. Skal kikke på kvitteringene - der ser jeg også om det er mm eller tommer Å gå fra dagens tamd 60'c til 63p tror jeg er rimelig enkelt og at de passer rett på plass. Tror, men vet ikke. Det er dog populære motorer som omsettes fort. Evt cummins eller yanmar vil nok kreve mer jobb.. Nå ligger det et par 440 hk som hadde vært morsomt å få inn. Kommer jo også litt an på hva det går an å få for de jeg har. Akkurat nå har jeg en girkasse ute for reparasjon. Oppsummert forstår jeg svarene slik at å gå til 370 hk nok er uproblematisk, kanskje også høyere. Tror derfor jeg fortsetter å drømme... Kan også stille spørsmålet til leverandøren av akslingene som konkret sitter i båten - det tenkte jeg ikke på før nå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Kan også stille spørsmålet til leverandøren av akslingene som konkret sitter i båten Det kan du selvsagt gjøre. Men som ebonita er inne på trenger nok han også informasjon om opplagringen. Handlet du akslingene i Norge? Men nå sier jo REM at han har 45 mm aklsinger på 480 hk, og den har kanskje ikke så ulik opplagring i forhold til det du har? Men jeg ville allikevel sjekket kvaliteten. Kanskje Fairline er et greit sted å søke informasjon? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 (redigert) En kan nok fint ha det meste på Ø45 akslinger.. men utvekslingen avgjør (les utgående akselturtall og dermed utgående akseleffekt).. Dess lavere utveksling dess høyere effekt og moment tåler de.. samme motor med en gearboks med 2,5:1 krever større akseldiameter enn en med 1,5:1.. Er dette en gammel båt og en ikke med sikkerhet vet materiale, så velger/antar en det "dårligste" hvite på markedet som er 316 Motoren effekt er dermed ikke den drivende faktoren, men propellakseleffekten.. Om en har 400hk med 1,5:1 og 3000rpm som maks inngående turtall og en motor på 200hk med 3,0:1 og 3000rpm, så krever disse samme akseldiameter i samme båt Denne grafen fra Sleipner gir en indikasjon på deres high line aksler.. Redigert 30.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.