Jump to content

Hvor stor motor tåler 45 mm akslinger?


nordan family 27

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier lurer jeg på hvor stor motor 45 mm akslinger tåler. De er ganske nye og i god stand. Det er standard akslinger fra Fairline sin UK leverandør hvor jeg ikke betalte noe spesielt ekstra for spesiell styrke.

 

Skal ikke bytte motorer, altså. Men kjekt å vite dersom de rette likevel dukker opp. Har siklet på 370 hk 63p motorer, men ser at 440 hk yammar også kunne vært morsomt.

Link to post

Komodo: Det kommer jo an på kvaliteten i stålet og hvor lange de er da.

 

Ja och på driftsvarvtalet (och hur många lagringar det är, dvs axellängd mellan lagerpunkterna).

Ref kritiska varvtal.

 

Om jag inte kommer ihåg skolboken fel.

 

Om jag förstår Dig rätt funderar Du på möjligheten att byta från 370 till 440 hkr med bibehållna 45 mm axlar.

Kolla först och främst att det är 45 mm och inte 44,45 mm (1 3/4") så att Du inte baserar dina funderingar på fel dimension.

Min P40 har TAMD63 med 370 hkr och där sitter 1 3/4" axlar. Men det kan ju vara något annat på Din båt.

Men detta är givetvis bara en detalj i sammanhanget.

 

Visst är det kanske trevligt med mer hkr, men det verkar vara ett dyrt och arbetskrävande projekt.

 

Är det inte förnuftigare att byta hela båten till någon med sådana motorer Du vill ha?

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Du må skille mellom hva motoren kan yte og hvordan den faktisk yter i båt. Eg kan sei så mykje som du har aldri noen gang 1450 nm på annet enn ved absolutt full pinne og full motstand så motoren ikkje greier øke turtallet mer.

Ellers må man ikkje glemme giret. Propellakslingen går ikkje så fort som motoren når man ser på akselturtall

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

. Eg kan sei så mykje som du har aldri noen gang 1450 nm på annet enn ved absolutt full pinne og full motstand så motoren ikkje greier øke turtallet mer.

 

 

Mange som har det sånn kvar tur. Og når båten ikkje orker meir så slakker man av i henhold til manual.

 

Eg klarte ikkje finne det igjenn i farten, men eg trur Vaagen42 har 560hk og 45mm aksling. Mulig den var 50mm. Eg hadde samme dillemma, og ringte Sleipner i tilleg til å sjekke kalkulatoren deira.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Takker for svar.

Jeg har 255 hk i dag. Det ligger nok lite fornuft i å bytte. Men det hadde vært moro, og noen må man jo bruke tid og prosjekter på.... Er veldig fornøyd med båten og har lagt ned mye tid og kr i den allerede. Det meste av farten foregår jo på lav fart uansett.

 

Om akslingene er lange eller ikke kommer jo an på hva man sammenligner med. Skal kikke på kvitteringene - der ser jeg også om det er mm eller tommer

 

Å gå fra dagens tamd 60'c til 63p tror jeg er rimelig enkelt og at de passer rett på plass. Tror, men vet ikke. Det er dog populære motorer som omsettes fort. Evt cummins eller yanmar vil nok kreve mer jobb.. Nå ligger det et par 440 hk som hadde vært morsomt å få inn. Kommer jo også litt an på hva det går an å få for de jeg har. Akkurat nå har jeg en girkasse ute for reparasjon.

 

Oppsummert forstår jeg svarene slik at å gå til 370 hk nok er uproblematisk, kanskje også høyere.

 

Tror derfor jeg fortsetter å drømme... Kan også stille spørsmålet til leverandøren av akslingene som konkret sitter i båten - det tenkte jeg ikke på før nå.

Link to post

Kan også stille spørsmålet til leverandøren av akslingene som konkret sitter i båten

 

Det kan du selvsagt gjøre. Men som ebonita er inne på trenger nok han også informasjon om opplagringen. Handlet du akslingene i Norge?

 

Men nå sier jo REM at han har 45 mm aklsinger på 480 hk, og den har kanskje ikke så ulik opplagring i forhold til det du har? Men jeg ville allikevel sjekket kvaliteten. Kanskje Fairline er et greit sted å søke informasjon?

Link to post

En kan nok fint ha det meste på Ø45 akslinger.. men utvekslingen avgjør (les utgående akselturtall og dermed utgående akseleffekt).. Dess lavere utveksling dess høyere effekt og moment tåler de.. samme motor med en gearboks med 2,5:1 krever større akseldiameter enn en med 1,5:1.. Er dette en gammel båt og en ikke med sikkerhet vet materiale, så velger/antar en det "dårligste" hvite på markedet som er 316

 

Motoren effekt er dermed ikke den drivende faktoren, men propellakseleffekten.. Om en har 400hk med 1,5:1 og 3000rpm som maks inngående turtall og en motor på 200hk med 3,0:1 og 3000rpm, så krever disse samme akseldiameter i samme båt

 

Denne grafen fra Sleipner gir en indikasjon på deres high line aksler..

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...