Jump to content

Hvor mye belastning tåler en I-bjelke?

Medusa

Recommended Posts

På oppsettsvogna mi har jeg to støtter av type H-bjelke på den ene siden av vogna. Dette fungerer ikke optimalt og jeg vil derfor montere to bjelker på den andre siden også. Disse to nye bjelkene ønsker jeg å lage av I-bjelke type IPE-100. Denne bjelken er 100x55 mm.

Det er mange år siden jeg gikk på teknisk fagskole og lærte å beregne bjelker, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette.

Spørsmålet blir som følger: En I-bjelke 100X55 som er 4m lang, som ligger horisontalt og er understøttet i begge ender, hvor stor belastning tåler den midt på?

Fint om noen tar seg tid til å svare meg på dette...

Tid er nå en ting, kunnskap noe annet.

Lærte vi ikke noe slikt som

moment = bøyspenning ganger (hva jeg kaller) motstandsmoment

dvs, momentet = f eks 150 00 N/cm2 ganger (avlest tekn tabell for IPE 100) 34,2cm3 = 513000 Ncm

Moment = Kraft ganger halve bjelkelengden

5130 Nm = F gange 2 m / 2

F = 5130 N

Det er en mannsalder og to siden jeg gikk på fagskolen så i beste fall se på det jeg har skrevet som villedende :smiley:

Det er folk på forumet som kan dette som kan gi deg ordentlig svar. Stålkvalitet vil det nok bli spurt etter.

...Det kommer vel an på krav til nedbøying... Det skal jo enorme krefter for å brette eller knekke en slik bjelke...

Men om du har en 4m IPE 100 og setter en punktlast på 60Kn (6 tonn) på midten, får du en nedbøyning på 15mm og har en momentutnyttelse på 96,7%

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

UEÆÆÆÆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta var flaut... Og TAKK for at det er noen våkene der ute!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det ligger igjen et parameter i progrogrammet mitt etter en oppdatering som jeg overså på morgen!!! (Syntes vel egentlig at det hørtes litt veikt ut når jeg skrev det....)

Skal gå over dette og komme til bake med RIKTIG beregning snart!!!

:blush: Forbasket.... burde vite bedre enn å skrive noe slikt på nett uten å ha dobbeltsjekket... men ingen skade skjedd takket være Sæbø... :thumbsup:

injk har jo så klart rett i sine kalkulasjoner :thumbsup: ... og du legger en punktlast på ca 5,2Kn (520kg!!!) på midten får du en nedbøyning på 15mm og en momentutnyttelse på 48,9% ( stålkvalitet S355)

Dette er vel litt harde krav til dette bruket?

Så for å spørre på en annen måte: Hvor mye punktlast er det snakk om???

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ok, Majali...520kg skulle vel holde. Som jeg sier innledningsvis så skal dette være et par ekstra sidestøtter for båten på båtvogna. Fenderliste ligger ca. midt på bjelken, og med to støtter vil de tilsammen takle 1040kg som skulle være rikelig på en 5 tonns båt. Bjelken vil være festet både oppe og nede, derav en punktlast midt på.

Da velger jeg IPE100...tusen takk for hjelpa...

Jeg skal ikke spore av tråden. Men jeg har behov for hjelp til å beregne en jernbjelke til en veranda med to betongsøyler, 8 m lang og 1,5 m utstikk i hver ende utenfor søylene (største spenn 5 m) . Verandaen er på 30 kvm og solid festet/understøttet innerst mot husveggen. Den må tåle 1m snøvekt før måking.

Hvis noen av dere som kan dette, kunne tenke seg å hjelpe meg med beregningen, vennligst send meg en IM.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 år senere...

Jeg tar opp denne tråden, da jeg håper på litt hjelp til å beregne en stålbjelke. Jeg vurderer å bygge meg en kran for å løfte ut en motor. Tenkte å bygge noe sånt som på bildet under. Luka i gulvet er 170 lang, så kranen må ha minst 180 cm mellom bena. Motoren er en Detroit Diesel 8v71ti, som visstnok veier 1500 kg komplett med girkasse. Kan vel ved å ribbe den få den ned i rundt 800 kg, men det hadde også vært deilig å slippe og splitte motor og kasse i båten. Hvor høy og bred må en i-bjelke på 180 cm være får å kunne tåle f.eks 1000 eller 1500 kg på midten? Den på bildet skal tåle 2000 pund.  Det står at høyden på bjelken er 6" og at lengden er 10 fot, men det står ikke bredden på den. De har også en som tar 4000 pund.

PS. Hvis noen vet om noen på østlandet som leier ut slike så ville jeg satt pris på info om det også.

https://www.amazon.com/Vestil-FHS-2-10-Height-Gantry-Capacity/dp/B0052PCDXA/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1496229660&sr=8-4&keywords=gantry+crane

gantry.jpg.fe58b8af3fb554c9501f73471169f4a7.jpg

Redigert av Bertramsen (see edit history)

Det hjelper visst å se litt nøyere. :smiley: Det står bredden på bjelken også, og den er 4". Det står også at En 6"x4" tåler 2000 pund opptil 15 fot, som vel er 4,5 meter. Betyr ikke dette at den vil kunne klare 4000 pund hvis "Overall beam length" er bare 2 m? Jeg vil gjerne bygge dette så lett som mulig, da det må bæres ombord i deler.

gantry2.PNG.466721717a181b5dc352a1f0d68e2396.PNG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...