avmønstret5 Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Jeg er normalt utrustet og klarer fint å dra opp 20kg anker med 8mm kjetting for hånd når jeg vil ha morgenseilas uten å vekke unga med ankervinsjen. Forutsetning er en rull å dra det på så man ikke må lene seg utover samtidig.Tenker du må være "utrustet" i overkant, særlig når det har gått langt ned, du kjører det løst og halve havbunnen følger med. Nei det er 1000w vinsj som gjelder, eller en solid manuell om en liker å jokke eller sveive.Når det gjelder daumann bør man ha det i alle fall , men det erstatter i kjetting men hjelper selvfølgelig på. Kjettinglengden for overnatting bør generelt være noe mer 3x dybden. 4-6 ganger avh. av dybde. Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Er det så fryktelig mye gress langs de skandinaviske kyster da? Ankrer man dypere enn 6-7 meter er det jo uansett ikke noe problem. 7-12 meters dyp er ideelt har jeg lært en gang. Ikke mye sjøgress et par steder i Sverige og endel i Danmark har hvert et strev hver gang å få Brucen opp. En gang har det kommet med en rullesten og det var på Kjæringö etter at en Tysker og jeg red han av, en vindfull ettermidag/natt som 20 andre drev av og forsvant til fastlandet. Men noe avdrift hadde vi ikke, men vi tillot oss å legge ut 50m kjetting. Med bare 50 m kjetting liker jeg meg best på dybder mellom 3 til 10 m. og kan hive på mange kg dømann. Så 35 års erfaring med orginal BRUCE med 8mm kjetting er tingen, men etter det jeg har sett så er noen ikke flinke til å planlegge hvor de slipper ankret så de får mange ganger altfor lite kjetting eller tau ut. Det er Døfødt når dreggtauet nesten henger rett ned. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Tenker du må være "utrustet" i overkant, særlig når det har gått langt ned, du kjører det løst og halve havbunnen følger med. Nei det er 1000w vinsj som gjelder, eller en solid manuell om en liker å jokke eller sveive. ... Som sagt, jeg er ingen superman. 8mm kjetting er ikke tungt å dra opp med rulle så lenge man drar jevnt og rolig. Dersom ankere har satt seg, så festes det og kjøres av. Dersom halve havbunnen følger med så blir det nok tungt, men det vanlige er jo litt gjørme eller gress og da går det fint. Link to post
Kaskazi Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Båten min veier 8 tonn med bunker. Jeg har et 15 kg rustfritt Bruce i baugen med 10 meter 10 mm kjetting og 40 m synketau. Det har fungert bra i alle år. Lar alltid ankeret får litt tid til å synke ned i bunnen før jeg bakker for å dra det ned for feste i bunnen. Akter har jeg et 15 kg Bruce galvanisert med 40 m blytau som veier 26 kg. Her bruker jeg en daumann på 7 kg. Har opplevd drift ved to anledninger. Den ene gangen var i de Dødes tjern nord for Oustøya. Da hadde ankerkjeften fanget en 4 meter lang synketømmerstokk. Da var det greit at ankervakt var aktivert. Problemet var å få det tunge beiset ut av ankerkjeften. Måtte ut med lettbåten for å ordne det. Den andre gangen var i Hankøsundet. Der mistenker jeg at det var sjøgress som var synderen, kombinert med for lite ankertau ute. Det skjer stadig utvikling, også på ankerteknologien, og Rocna er et interessant anker jeg vil følge med på. Hva er prisen for et 15 kg anker? Link to post
Langs land Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Den andre gangen var i Hankøsundet. Der mistenker jeg at det var sjøgress som var synderen, kombinert med for lite ankertau ute. Hankøsundet (nordlige delen) er en av favoritthavnene. Bunnen der er stort sett blåleire der det er dypere enn 5-6 meter. Vår 12 tonn tunge båt med 20 kg original Bruce og 8mm kjetting ligger alltid trygt og godt der. Har sett båter dregge der også, men da skyldes det som regel at de har for lite kjetting/tau ute Noen ganger kan jo dette skje.... Link to post
baatsman Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 50 meter kjetting, utkjøring av 3-4 ganger dybde. Jeg har ploganker, det har aldri sluppet så lenge vi har nok kjetting ute. Kjettingen gjør at du også får en riktig vinkel på ankeret. Det skal litt til og få strekk på en tung kjetting. Vi bakker også inn slik at winch forut er glimrende. Noe og tenke på. Ellers har jeg lest mye bra om Rocna. Vi sees! Link to post
Roger jo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Hankøsundet (nordlige delen) er en av favoritthavnene. Bunnen der er stort sett blåleire der det er dypere enn 5-6 meter. Vår 12 tonn tunge båt med 20 kg original Bruce og 8mm kjetting ligger alltid trygt og godt Noen ganger kan jo dette skje.... Det er da du tar fram en 70cm kjettingstump og en sjakkel og nok tau, går i jolla legger kjettingen rundt ankerkjettingen sjakler sammen fester tauet og jobber deg ned til Brucen. Får mannskapet til å kjøre båten noen meter forover og du kan dra Brusen bakover og opp. PS.Med å tre en ståltråd i løkkene blir kjettingløkka litt rund. Redigert 1.November.2013 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Det man selv har er selvfølgelig alltid best ;-). , særlig i Hankøsundet !!. Av en eller annen mystisk grunn harikke moderne anker fått det helt store gjenomslaget her i landet, men det kommer vel av at vi har lune viker å ankre i som ikke setter så store krav til ankergodset. Da er det meste godt nok Link to post
Langs land Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 ... mystisk grunn harikke moderne anker fått det helt store gjenomslaget her i landet.... Det er ikke mer mystisk enn at det man har utstyrt seg med av ankergods, er godt nok for de forhold man ankrer under! Link to post
Euklid Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Spørsmålet da er om det vil passe inn i baugrullen min, for det stod det ett sted at kunne være ett problem. Har et 15kg Rocna liggende om du vil prøve. (Holder på å tenke ut hvordan jeg skal få montert det samt baugvinsj, så hadde vært interessant også for min egen del å se hvordan det passer.) Link to post
Roger jo Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 (redigert) Det man selv har er selvfølgelig alltid best ;-). , særlig i Hankøsundet !!. Av en eller annen mystisk grunn harikke moderne anker fått det helt store gjenomslaget her i landet, men det kommer vel av at vi har lune viker å ankre i som ikke setter så store krav til ankergodset. Da er det meste godt nok I dag har du stått opp for tidig Det fins sikkert bedre anker enn original Bruce, men den og kjetting og 17 tonn båt med to master har ridd han av mang en gang i vind og bølger fra Tyskegrensa til Mandal så for meg har det vært et meget bra anker under alle de bunnforhold jeg har møtt. Er ikke trygg på Engbo som jeg har akter da det hender at den slipper. Redigert 2.November.2013 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Ok RJ , det handler også om kompetanse på sikker ankring, og jeg vet du har det, men slett ikke alle her. Link to post
Erik Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Har et 15kg Rocna liggende om du vil prøve. (Holder på å tenke ut hvordan jeg skal få montert det samt baugvinsj, så hadde vært interessant også for min egen del å se hvordan det passer.) Så ikke denne før nå, men svaret er : Ja takk, gjerne Jeg tenker uansett å printe ut malen som det er linket til lenger opp her og teste med den først (var den jeg lette etter nå og derfor jeg så det var kommet flere svar her), det har bare ikke blitt tid til det enda, og akkurat nå er dynamo problemet mitt øverst på to do listen. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Pris er vel hovedargumentet mot Rocna. Jeg tror konklusjonen jeg har skrevet på båtwiki-artikkelen om valg av anker fortsatt holder: Hvis du har råd og behov, kjøp et Rocna-anker. Hvis ikke, kjøp et billig galvanisert M-anker (aka Bruce-kopi), f.eks. fra Biltema. Hvis det er for utfordrende å få plass til et M-anker, kjøp et ploganker eller noe annet som er lettstuelig. Dersom du bare ankrer opp på sand- eller leirebunn kan skålanker være et alternativ. Uansett hva du velger bør du ha en dregg liggende som sekundæranker, gjerne en paraplydregg. http://www.baatwiki.no/wiki/Valg_av_anker Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Da har jeg fått låne ett Rocna anker for test (Takk til Euklid ), og det passer veldig bra inn i rulla mi. Det eneste som ikke treffer er låsesplinten inn i hullet i ankeret. Der mangler en Cm eller to. Vil det skade ankerets bruddstyrke vesentlig om jeg borer ett nytt ekstra hull til denne i nærheten av det første ? Kan selvfølgelig binde det opp i stedet, men føler at splint er sikrere i stor sjøgang, så det ikke begynner å gnage eller slå på baugen plutselig. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Siden totalvekten skal dras opp for hånd og må begrenses ... er det ikke bedre å legge vekta i mer kjetting? Selv når det brukes daumann? Har 8m tjukk kjetting, og selv med både dregg og søndagskaffebruce som daumann tar det ikke alltid av for rykk når båten jager fra side til side på svai. Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Rocna er i overkant dyre, men hvorfor ikke prøve den forenklede "rocna" og mye billigere tyske bûgelankret? De flest tyske båter vi har truffet brukte det. Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Manson Supreme er også en billig-variant / kopi av Rocna'en. Finnes det norske forhandlere av Bügel og Manson? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Hvis noen har en Norsk forhandler av alternativer som er like gode og billigere en Rocna så kom gjerne med det. Hvis ikke spanderer jeg gjerne de litt over 3000,- de skal ha for 15 Kg Rocna i Watski katalogen. Hvis det utgjør forskjellen på å ligge trygt på svai, og man deler det på prisen for en hotell overnatting, så er det jo spart inn på en helg Men enten det blir Rocna eller ett liknende alternativ : Hullet til låsesplinten på "halsen" av ankeret vil sannsynligvis være feil plassert på det nye ankeret uansett hvilket det blir. Medfører det noe som helst problem å borre opp et ekstra hull i ankeret slik at dette vil treffe ? Vil det kunne svekke ankerets brudd styrke særlig å borre ett slikt hull ? Her er forskjellen mellom mitt gamle Delta anker og ett 15 Kg Rocna. Bør ha bedre hold med det...? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 (redigert) Hvis noen har en Norsk forhandler av alternativer som er like gode og billigere en Rocna så kom gjerne med det. Skal man tro Peter Smith, så finnes det ingen ved siden av og ingen over - Rocna er best. Nå kan man sikkert ta det med en stor klype salt, ettersom Peter Smith også er mannen som har designet Rocna. Jeg har antageligvis blitt noe farget, ettersom Peter Smith tilfeldigvis var det jeg fant da jeg søkte etter online-litteratur på oppankring etter å ha skaffet meg min første båt :-) Jeg heller i allefall til den troen at dersom man velger noe annet enn Rocna, så er det for å spare penger. Jeg undres på om prisene på Rocna fra Watski har falt siden sist jeg sjekket - for jeg er enig i at prisen ikke ser så skrekkelig gal ut nå. Jeg blir nok å erstatte dagens 15 kg biltema-bruce-kopi med en 10 kg Rocna til neste sesong :-) Redigert 2.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Haraune Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 (redigert) Du ødelegger galvaniseringa vist du borrer i ankeret. styrken er nok mer en god nok. Bor heller i den syrefaste krybba. Redigert 2.Desember.2013 av Haraune (see edit history) Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 (redigert) Hei, vent nå litt. watski.no var nede for litt siden. Ihht google cache kostet et 10 kg Rocna-anker under 3 båtlapper - men går jeg inn på http://www.watski.no/Rocna-ankare-rostfritt-1136d nå, så er prisen over 11 lapper. Det er åpenbart mer enn hva jeg er villig til å betale, da får jeg heller greie meg med en overdimensjonert bruce-kopi inntil videre. Eller er det noe jeg har oversett? (edit ...) Ja, er visst noe jeg har oversett - http://www.watski.no/Rocna-anker-11Mlc - galvanisert er godt nok for meg. For de fleste ankerbrukere har jeg inntrykk av at det stort sett ikke er praktiske forskjeller på galvanisert og syrefast, bortsett fra at sistnevnte ser mye bedre ut :-) Redigert 2.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 For de fleste ankerbrukere har jeg inntrykk av at det stort sett ikke er praktiske forskjeller på galvanisert og syrefast, bortsett fra at sistnevnte ser mye bedre ut :-) Det slår meg at uttalelsen over kanskje ikke var helt klar og tydelig ;-) Rett meg gjerne om jeg tar feil - jeg har ikke så veldig mye peiling på metaller - men jeg har et inntrykk av at gitt lang nok tid vil både galvanisert og syrefast stål forvitre når det er nedsenket i saltvann - men galvanisert vil forvitre raskere enn syrefast. Dersom galvanisert og syrefast kommer i kontakt med hverandre, vil det galvaniserte forvitre ganske raskt. Brekkasje av selve ankeret er en sjeldenhet (det er stort sett mye annet som ryker før ankeret knekker) - og etter hva jeg har lest i andre tråder kan det like godt skje med syrefast som med galvanisert? De fleste båteiere som benytter seg av anker, dypper ankeret ned i saltvann nå og da, og foretar en kjapp inspeksjon av ankeret nå og da. Det er de færreste som ligger for anker omtrent hver natt, eller har båten tilnærmet permanent fortøyd med anker. Ut fra dette konkluderer jeg med at de fleste ikke har behov for syrefast anker (og dersom de har syrefast anker må de sørge for å også ha syrefri kjetting, etc). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Det er Galvanisert jeg vurderer ja. 11000 er alt for stiv pris for meg også Du ødelegger galvaniseringa vist du borrer i ankeret. styrken er nok mer en god nok. Bor heller i den syrefaste krybba. Godt jeg spurte og ikke bare boret i det galvaniserte da da.. Tror ikke det er så mye plass å gå på å bore i krybba, kommer farlig nær kanten da, men jeg kan skru på ett skjøte stykke på hver side via det gamle hullet i krybba, og så bore i skjøtestykkene. Da kan jeg forlenge både frem og opp så jeg er sikker på at ikke ankeret tar i baugen i tungsjø. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 (redigert) Tror ikke det er så mye plass å gå på å bore i krybba, kommer farlig nær kanten da, men jeg kan skru på ett skjøte stykke på hver side via det gamle hullet i krybba, og så bore i skjøtestykkene. Da kan jeg forlenge både frem og opp så jeg er sikker på at ikke ankeret tar i baugen i tungsjø. Eventuelt, du burde vel også kunne greie deg med 10kg rocna? I ekstreme situasjoner kan jo dagens anker brukes som tandemanker :-) Redigert 2.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn