Jump to content

Delta VS Bruce og anbefalt tyngde til 31 fot Seilbåt

Erik

Recommended Posts

Det finnes flere uavhengige tester hvor Bruce har kommet forbausende dårlig ut - men man skal være litt obs på bias også når det kommer til uavhengige tester, særlig dersom man disse testene er linket opp fra sidene til andre ankerprodusenter - dersom det er gjort hundre helt uavhengige og helt objektive tester vil det være lett å velge ut et par hvor Rocna tilfeldigvis gjør det bra og Bruce gjør det veldig dårlig.

En annen ting er at testresultater hvor man dumper ut ankeret 3-4 ganger og måler hvor mye det tåler før det slipper taket egentlig er litt irrelevant - man må slippe ut ankeret flere hundre ganger og måle for å få statistisk signifikante resultater.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Med tanke på verdien som henger i den andre enden av ankeret (båten), ser jeg ingen grunn til å spare noen tusenlapper på å kjøpe et billiganker.

Her er enda en sammenligning av ankere. Også denne laget av en produsent (Rocna), så en må ta det med i vurderingen.

Dette er også en urettferdig test... Om du ser nøye på hvor Rocna tester sitt eget anker så er det i fuktigere bunn mens de tester andre ankre i tørr bunn. Når det kommer til massethethet så er jeg ikke overasket over at Rocna ankeret er overlegent der. P(massetetthet) = M(masse) / V(volum)

Når jord, sand eller leire er gjennomtrukket av vann så er det lettere og kjappere å få ankeret til å sitte. Du har sikkert satt fast støvelen din i gjørme før tipper jeg? Nei, den videoen jeg linket til over er den absolutt mest rettferdige jeg har sett så langt. Sett bortifra at dem prøver å trumfe igjennom sitt eget anker med å kutte på draget så det skal se ut til å sette seg fort og greit vel å merke. :yesnod: Stol ikke for blind på folk som tester sitt eget produkt. :smiley:

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

volfro: bolt on? Nei, Rocna kommer i en del, om det var det du mente.

Når det gjelder tester, bør man uansett lese/se gjennom det meste for å finne en slags fasit. De ivrigeste til å lage tester er produsentene selv, så de må en ta med en klype salt.

Jeg er uansett ikke i tvil om at 3. generasjonsanker som Rocna, Mantus, Spade og andre har store fortrinn foran 1. og 2.-generasjonsanker.

Peter Smith, mannen bak Rocna, har skrevet mye om dette. http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/new-gen-boat-anchors-explained.php

Hadde utvilsomt gått for rockna-anker. Vi hadde nytt delta-anker og 80 meter kjetting på vår båt når vi var på langtur. Totalt ubrukelig anker under omtrent alle forhold. Ankeret legger seg på bunn med kloa opp og fester seg aldri i noe som helst. Vi møtte flere som hadde samme ankeret som endte med å kjøpe nytt mens de var på tur. Vi hadde et ekstra 20 kg bruce-kopi og endte med å feste dette foran delta-ankeret med 4 meter tau i mellom, men utrolig skuffet over at det forholdsvis dyre delta-ankeret viser seg å være så elendig. Vi har forøvrig pleid å legge ut 5-10 ganger dybden, avhegig av plass og forhold.

For meg er det beste ankeret det som gjør at båten ikke flytter seg. Så langt har 20 kg Bruce (meget bra kopi) og 10 mm kjetting gjort jobben. Før jeg kjøper nytt anker så legger jeg heller ut tvillingen til Bruce. Det Hulda i første rekke trenger, er 30 m kjetting for å skjøte på de allerede 50 meter som ligger foran i baugen. Når jeg en gang i tiden skal ha nytt anker, så blir det vel Rocna. Men om jeg noen gang kommer dit er vel kanskje tvilsomt.

Men, for en 31 fot seilbåt, så ville jeg vel gått ned 5 kg i vekt. Hadde en gang i tiden en original 7 kg Bruce. Min kone kjøpte det etter at jeg hadde hatt prolaps, og trengte et lett anker. Den Bruc'en var totalt ubrukelig, for lett, festet ikke til noe som helst.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg tror jeg skrev i en eller annen tråd at jeg skulle kjøpe Rocna til våren?Det blir Mantus, nesten sikkert.Jeg har fulgt med på http://www.watski.no/Rocna-anker-11Mlc i et par måneder nå, og dato for "kommer på lager" (mouseover tooltip på lagerstatus) skyves stadig frem i tid. Ikke er det mulig å forhåndsbestille heller. Man kan visstnok kontakte alle butikkene som er med i Watskikjeden og høre med hver enkelt butikk om de tilfeldigvis har Rocna på lager - i.

Samme erfaring her. Sitter klar til å bestille, og har gjort det siden jul. Dato skyves stadig for når de skal få inn. Har trålet alle de lokale Watski butikker også, med null resultat ....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

volfro: bolt on? Nei, Rocna kommer i en del, om det var det du mente.

Satt med en liten mobilskjerm.

Stussa i om du måtte gjøre noe med baugrulle / ankerluke, du har vel også en stor Lofran vinsj?

Er det forøvrig mye opplagsbåter på gjestebryggene nå hos dere?

Satt med en liten mobilskjerm.

Stussa i om du måtte gjøre noe med baugrulle / ankerluke, du har vel også en stor Lofran vinsj?

Er det forøvrig mye opplagsbåter på gjestebryggene nå hos dere?

Nope, det passet som fot i hose i baugen. Bare å sjakle det på. Det er "self-launching" også.

Vinsjen er den originale Leroy Somers-vinsjen (800 watt).

Skal forøvrig teste noe interessant snart. Skal få regalvanisert kjettingen, og da også pulverlakkere den i sjokkgul Combicoat. Tanken er at kjettingen skal bli veldig synlig når den ligger på bunnen.

Når det gjelder gjestebryggene, er det noen plasser ledige på den vanlige brygga. Det er ingen båter på betongbrygga.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da har jeg noen helger erfaring med mitt nye Rocna anker.

Vi er meget fornøyd så langt.

Merker forskjell allerede når vi setter det. Det tar umiddelbart.

I 'bruksanvisningen' stod det at man måtte være litt forsiktig når man kjører det fast, og ikke bruke så mye gass som man kanskje var vandt med fra før, for bråstoppen kan bli litt voldsom fordi Rokna tar momentant og fullstendig.

Det viser seg at det faktisk ikke var skryt :clap:

Ankeret setter seg som en drøm, der jeg slipper det, og sitter bom fast. Det er mao lettere å sette anker enn før, og vi tørr dregge på trangere steder enn før fordi vi slipper å slepe så langt før vi sitter skikkelig fast.

Har ligget i trange bukter i 10 m/s uten å flytte så mye som en meter til neste dag :saint:

Det jeg dog var mest usikker på, var hvordan det skulle være å få opp igjen med håndmakt.

Det har også gått bra.

Å få det løs går greit. Kjører frem mens jeg tar inn ankertauet, til vi er rett over ankeret. Da gjør jeg fast, kjører litt til frem, og vips er vi løs.

Da er det bare å dra 15Kg anker + 5 meter kjetting opp. Det er litt tungt, merker god forskjell på å hale fra 5 og 12 meters dyp for å si det sånn, men det er ikke mer enn en helt grei trim.

Jeg bruker i tillegg til 15 Kg anker og litt kjetting også 10Kg daumann.

Vi har kun ligget på svai siden Rocna'en kom ombord, og har nå nesten sluttet å gå i land i det hele tatt :sailing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vi har kun ligget på svai siden Rocna'en kom ombord, og har nå nesten sluttet å gå i land i det hele tatt :sailing:

Ikke så dumt, da er dere helt sikre på å unngå å bli tatt av flått :lol:

Høres ut som gode erfaringer, må nesten vurdere et slikt anker selv. Har kun et (sannsynligvis) originalt CQR/ploganker og en brucekopi, føler meg ikke helt trygg på disse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...