Jump to content

Delta VS Bruce og anbefalt tyngde til 31 fot Seilbåt


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Etter en sommerferie i kulingens tegn og derfor alt for mange brygge netter ønsker jeg å oppgradere anker løsningen min, slik at jeg kan svaie under litt røffere forhold.

 

Dagens oppsett er ett delta anker på i underkant av 10 Kg (er ikke merket), 4-5 meter kjetting og resten synke tau. Jeg har ikke vinsj, så her er det ryggen som må til pers når dette skal opp :worry:

 

Til dags dato har vi (bank i bordet) aldri løsnet, men vi svaier alltid i god le og moderate forhold.

Vi kjører alltid skikkelig fast før vi gir oss, og dette ankeret holder jo båten på full revers, men hvor mye vind tilsvarer det tro ? Båten er 31 fot , 3500-4000 Kg seilbåt.

 

Det første tiltaket jeg har gjort er å grave frem en gammel dregg fra boden. Denne tenker jeg å bruke sammenslått som Daumann. Tror den er 15 Kg.

 

Men jeg tror også at jeg vil oppgradere selve ankeret. Men så er det å finne en mellomting mellom størst mulig feste evne, og fortsatt håndterbart med håndmakt.

Dagens anker må også ofte kjøres løs, men er det først løst så er det jo lett å hale det. Men hvor går smertegrensen tro, og hva er anbefalt ?

 

Og er det ett større delta jeg bør gå for, eller bør jeg skifte til det sagnomsuste Bruce (har ett 10 Kg Bruce i ankor lina akter allerede).

 

Svai ankeret mitt skal også passe inn i baug/rulle, med feste bolt. Er dette standard mål, eller må jeg til og bore etc der, og vil det vesentlig svekke ankeret i så fall ?

 

Ps : Jeg er klar over at dette med valg av anker nesten er å regne for religion, og derfor bryter med forumreglene, men jeg forsøker likevel :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av hvem som utfører testen, viser det seg at det er ganske stor forskjell mellom ankertyper. Bruce er uansett langt fra det beste. Selv skal jeg bytte ut min bruce-kopi med et 25 kg Rocna-anker snart. En bør ikke ta lett på valg av anker, for det kan fort få katastrofale følger om det dregger en vindfull natt.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er helt sant!

Forskjellige anker har forskjellige bruksområder. Det lureste er nok å kjøpe et allround-anker. Uansett viser det seg at Spade og Rocna stort sett kommer best ut i de fleste tester.

Det jeg liker med Rocna og en del liknende anker er at de har en "veltebøyle" som gjør det selvrettende.

Link to post
Share on other sites

Jeg har leste meg litt opp på Rocna allerede, og det ser jo lovende ut på alt fra myk mud til sjøgress.

 

Spørsmålet da er om det vil passe inn i baugrullen min, for det stod det ett sted at kunne være ett problem.

 

Finner i tabellen at 15 Kg Rocna bør holde med godt mon på min båt da..

 

Anbefalt ankervekt i tabellen under er gjennomsnitts vekt på båttyper og beregnet på 25m/s og myk bunn.

http://www.watski.no/archives/dokument/rocnaguideNO.pdf

 

Med 15 Kg Daumann i tillegg bør vi mao trygt kunne svaie i kuling med slikt oppsett :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg gått for Bruce (greit nok allround) på 15 kg og kjøpt 6mm kjetting isteden for tauet, og et par gode hansker og en liten rulle på dekskanten. Har selv dratt opp min 20 kg Bruce med kjetting for hånd noen ganger, og det går helt greit for en voksen mann. Legger ut mer kjetting hvis det blåser mer. Minst 3 ganger dybden, mer om det blåser. Dette ankeret har aldri sviktet meg på svai selv med kuling i nesa på en 10 tonns båt

Alternativt kan jo også forkatting benyttes (to ankere i serie gir mye holdekraft da det ene ankeret dras langs bunnen og ikke oppover)

Link to post
Share on other sites

og kjøpt 6mm kjetting isteden for tauet,

 

 

Når du har anledning, skaff deg kjetting

Vil ikke en daumann på ca 15 Kg ihvertfall langt på vei kompensere for manglende kjetting ?

Vinsj (selv ikke manuell) tror jeg det er lenge til jeg kan ta meg råd til, men ett 15 kg anker bør da vel være overkommelig selv for en sedat kontorrotte som meg?

 

Er det sannsynlig at ett Rocna vil passe inn i rull/ankerbrønn i baugen der Deltaankeret nå bor uten for store ombygninger ?

 

Jeg har Bruce bak fra før og tenkte egentlig å gå for dette fremme også, men må jo si at det er oftere jeg må prøve på ny for å få skikkelig feste enn med Deltaet. Tror ikke Bruce graver like godt på alle bunnforhold, den er tross alt litt buttere.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og om det føles for tungt å trekke opp ankertauet med håndmakt har du jo andre muligheter med seilbåt:

 

Jeg lå på svai ved siden av en skikkelig "hot" regattabåt i sommer. Den var på 45 fot+ og anker og kjetting hadde dimensjoner deretter. En ankervinsj er vel helt feil i en sånn båt, men de savnet den neppe:

 

De knyttet enden på spinnaker- eller fokkefallet sammen med ankertauet og trakk det hele opp med håndmakt/ evt. med fallvinsjen. På denne båten kom genoafallet ut et stykke opp på masta og dermed ble det jo en mye mer behagelig arbeidsstilling når man kan stå oppreist og trekke nedover med hjelp av sin egen tyngde. Jeg har aldri sett et anker komme opp med slik fart før.....

Link to post
Share on other sites

 

Er det sannsynlig at ett Rocna vil passe inn i rull/ankerbrønn i baugen der Deltaankeret nå bor uten for store ombygninger ?

 

 

Jeg vurderte et Rocna anker på bakgrunn av testen det henvises til i posten fra Steinsvik. Så printet jeg ut en papirkopi i full størrelse herfra: http://www.rocna.com/product-range/dimensions/ limte printet på en papplate og skar ut. Da fant jeg for ut at et 15kg Rocna anker ikke passet i min baugrulle uten store ombygginger. Så jeg har fremdeles en dårlig Bruce-kopi i baugrullen. Skal bruke vinteren til å finne et annet alternativ.

Link to post
Share on other sites

Haraune : du har jo så bra drivanker at du knapt trenger noe mer du :-)

Det drivankret viste seg å være ubrukelig når jeg virkelig trengte det i stiv kuling i vår.klarte ikke snu båten mot vinden. drev avgårde med 3-4kts. Heldigvis fikk jeg start på motoren igjen.

Har nå investert i diger "seabrake"

Link to post
Share on other sites

Det er helt sant!

Forskjellige anker har forskjellige bruksområder. Det lureste er nok å kjøpe et allround-anker. Uansett viser det seg at Spade og Rocna stort sett kommer best ut i de fleste tester.

 

Jeg mener at Bruce er et allrond-anker i særklasse.

Har i 25 år hatt org Bruce og kjetting testet fra Mandal til Lolland på Dansk sjøgress, sand, fjell, leire og tre ganger med seilbåt longside.

20 kg Bruce og 8 mm kjetting på 17 tonn båt. blåser det mer enn 12-15 m/s og det blir noe sjø, hender det at jeg henger på en dømann.

Inntil nå har Beuce`n har ikke sviktet selv om vinden har snudd.

 

Og etter at jeg begynte å ha oppe ankerseilet ved ankring, er det slutt på pendlingen og de kraftige rykka.

 

I sommer måtte en gammel mann trekke opp ankret et par ganger da vinsjen ikke ville samarbeide.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bruce er et bra anker, men har noen svakheter. Vanskelig å få ned i hard gressbunn. Fisker stein og da duger det ikke. Noen uoriginale er dårlige og kan brekke. noe jeg har opplevd det selv. Min erfaring med Rocna skulle vel tilsvar noe rundt 20 års vanlig ferieseiling, og kun to ganger har det løsnet på den tiden, da under helt spesielle forhold. Derfor kan jeg trygt anbefale det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett båter med bruce gi opp å få feste og reise videre et par ggr der vi selv bare droppet rocnaen og lot båten drive med vinden til kjettingen strakk seg og vi satt bom fast i sandbunn.

 

Har sett en malø 39 dregge så fort på gressbunn med bruce at jeg trodde de ikke hadde anker i enden av kjettingen.

 

Ja når man får det til å sitte etter å ha dratt det unøding langt langs bunnen sammenlignet med Rocna så sitter det gjerne greit men på gress så skal man ikke dra et anker mer enn ytterst nødvendig før det er fullt av gressbunn og du er "moret" i en ball istedet for ankret.

 

Jeg har seilt sammen med en Brucebåt i noen måneder og vi dykket på ankrene til hverandre og uten unntak så var slepesporet etter brucen lang i bunnen mens rocnaen stortsett bare snudde seg og var gravd ned etter et par ankerlengder

Link to post
Share on other sites

Har i dag Force (Claw) 10 Kg bak og ploganker foran. Plogankeret er det som følger med mange standardinstallasjoner fra Bavaria - er det noen som vet hvem som har produsert dette? Det er uansett helt elendig og dregger ofte 20 meter før det setter seg - hvis det setter seg i det hele tatt. Force ankeret bak, som likner veldig på Bruce, har aldri sluppet og setter seg med en gang. Jeg har 8 mm kjetting foran og 6 mm bak. Jeg vurderer å bytte ut ankeret foran til Rocna - hvem forhandler dette?

Link to post
Share on other sites

Er ikke Rocna enda mer følsomt for trekk retning? Med tau som trådstarter vil benytte er jeg usikker på Rocna. Men med tung kjetting hele veien er det nok å foretrekke.

 

Trådstarter spør også om tau med daumann vs kjetting. Jeg ville fremdeles gått for kjetting. Men etter boka skal det vel være 3-5 ganger dybden med kjetting og 5-7 ganger dybden med tau, så det hjelper jo med å kompensere for drag retningen på ankeret når man legger ut mer tau. Men man kommer jo nærmere naboen.

 

Mange av de som sliter med feste: når man ser de trekker opp ankeret er det ofte slik at de såvidt har ute nok til at ankeret når bunnen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...