Jump to content

Topp 5 båtmerker med flybridge 40-50 fot - din rangering?

Vedvards

Recommended Posts

Det er jo forskjellig behov og ønsker det er jo derfor det er forskjellig layout på de forskjellige båtene.. men på en så stor båt som 50-60 fot hadde jeg forventet minimum 3 stk sikkelige stoler i fartsrettningen på FB ihvertfal for min del hadde nok solseng blitt nedprioritert, men elegant tilskomst veldig prioritert..

Jeg må si at drømmen min i det segmentet er en GB43!! Det er et vakkert eksempel på klassiske linjer med modernisert materialvalg og konstruksjon. For prisen av denne får man vel kansje 3stk. eldre GB! Og hadde jeg hatt pengene hadde jeg syntes det var verd det hehe

http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/43eu/gallery.cfm Ikke for alle, men etter min mening skjønnhet og sikkelige maritime tradisjoner forent med kvalitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Men hva har denne båten å gjøre i en tråd hvor det er båter mellom 40-50 fot??

Er det ikke lov og drømme heller nå selv om den er litt større................

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Vaagen 42 er en båt som frister veldig (selv om den nok er en "liten" 42-foter. Men det er jo mye flott å velge i mellom 40 og 50 fot. Synd økonomien begrenser neste båten til ca halvparten :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

• 2 år senere...

Hvis sjøegenskaper betyr mest for deg; hva ville dere valgt da?

Ser at bare veldig få her nevner Azimut.

Det har seilt opp som min favoritt over Princess.

Vi leter med lys og lykter etter en FB 42-45 fot.

Falt for en Azimut 43 2008 modell over en ny Princess 43 og en P50

Videre er Azimut 42 2004 en "bilig" båt som ser veldig grei ut.

De andre merkene kjenner jeg dårlig da vi begynte i fjor å lete etter FB.

Går fra helt åpen kalesjebåt.

Azimut vant "årets båt" med sin 50 f FB 2015 - mye pga sjøegenskaper.

Vi bruker båt mye alene og i uthavn og elsker "drittvær"

Da skal! båten tåle det svært godt.

1. Azimut

2. Princess

Jeg setter Princess og Fairine høyest når det gjelder sjøegenskaper under røffe forhold på båter i dette segmentet. Skrog designet av Olesinski som er forholdsvis dype hele veien, men spesielt i forskipet. Ikke de mest lettdrevne skrogene, men de leverer når det gjelder..

Tester og kåringer til årets båt hadde jeg ikke tillagt så stor vekt da bedømingsgrunnlaget ofte er meget mangelfult og i noen tilfeller basert på en halvtimes prøvetur i rolige forhold hvor sjøegenskapene bedømmes ved å krysse hekksjøen til fotobåten... ;-)

Ang det designmessige, så er folks preferanser forskjellige. De nyere AZ båtene har genial layout. Lys og luftig og fantastisk FB. De engelske er mer klassiske, og frem til de senere år litt tyngre typisk engels stil innvendig.

Personlig synes jeg stort sett Princess får meg til å glane lengst, men Fairine har også vært ordentlig heldige med noen båter. Fairine Squadron 58 f.eks er en genistrek som gjorde tomt bord i nesten et tiår i sitt segment. Men Princess p42/43 synes jeg slår Fairine sin Ph40 og SQ42 og P45 var vel mer populær en Fairine sin Ph46.

Personlig synes jeg noe av det viktigste er er tekniske installasjoner, tilgang til disse samt det man finner bak fasadene. Der har jeg ikke blitt helt overbevist av det jeg har sett på AZ, men det har stort sett vært på pre-2005 båter. Mulig det har blitt bedre senere...

Fairline fremstår generelt som hakket mer gjennomtenkt en Princess selv om de begge holder et meget høyt nivå. F.eks på Fairine så har det et genialt kransystem for fuelstyring, og typisk er f.eks en septikpumpe montert litt opp så både inn og ut slangen har fall slik at det blir lettere og mindre grisete å demontere pumpa som man må før eller senere.

Til syvende og sist er det hva man liker best som avgjør valget, og man går ikke feil ved å velge båter fra disse store produsentene.

Om man vurderer ny båt, hadde jeg tenkt meg litt om ang Fairline da de sliter om dagen. En stor del av arbeiderene er permittert og det ryktes at underleverandører ikke har fått betalt. Forhandlerleddet betyr også mye på ny eller nesten ny båt, og i Norge så vinner vel Norsk båtsenter (Princess) der.

Ellers så har man også noen flotte kandidater fra Jeanneau (Prestige) og Beneteau man kan se på.

Den uoppnåelige drømmebilen for meg hadde vært en P43 med 2 Cummins 550 hk motorer. På brukt og hakket mindre uåpnåelig hadde en tidlig P42 med TAMD 75 480 hk stått høyest for meg, men da er man på 10 år+ gamle båter.

Min rangering ser slik ut:

1: Princess

2: Fairline (om de ikke går konk).

3: åpen

4: åpen

5: Azimut

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

"Jeg setter Princess og Fairine høyest når det gjelder sjøegenskaper under røffe forhold på båter i dette segmentet. Skrog designet av Olesinski som er forholdsvis dype hele veien, men spesielt i forskipet. Ikke de mest lettdrevne skrogene, men de leverer når det gjelder..

Tester og kåringer til årets båt hadde jeg ikke tillagt så stor vekt da bedømingsgrunnlaget ofte er meget mangelfult og i noen tilfeller basert på en halvtimes prøvetur i rolige forhold hvor sjøegenskapene bedømmes ved å krysse hekksjøen til fotobåten... ;-) "

______________________________________________________________________________________________

Takk for langt innspill. :clap:

De testene jag har lest er gjort flere ganger og den nest siste jeg leste av Azimut var gjort i uvær i Italia.

Jeg ser at slike tester er svært subjektive, men opplever at AZ kommer veldig godt ut. Lå ved siden av en AZ 43 i fjor sommer og eier skrøt hemningsløst av "alt"

Bla presiserte han hvor lett det var å komme til ting ved vedlikehold opp mot andre ting vs Princess bla.

Men madammen sa da vi så på 47 og 43 fot AZ i Drammen at skap og dører virket mer kvalitet i Princess en de 2 AZ vi så på.

For meg teller sjøegenskaper alt!! og separate drivlinjer. (som det virker som alle vi har sett på så langt har)

Vi er mye alene på sjøen og starter sessogen tidlig og avslutter sent. Tigergutt ble heist på land onsdag.

Vi liker også å kjøre mot strømmen når andre drar i havn. Så vi koste oss veldig utenfor Koster i sommer i steinene der.

Ligger nesten bare i Uthavn.

Det blir slitsomt i lengden å kjøre en båt som Tigergutt i lengden som hopper og slår. (men vi er veldig glad i den båten)

Vi går derfor for større og tyngre og lukket m fly.

Jeg vet heller ingenting om CAT motorer vs Volvo.

Tenker da vedlikehold og driftssikkerhet.

Tar gjerne flere innspill med tanke på:

• Sjøegenskap i segmentet 42-50 fot
  • Driftssikkerhet/vedlikehold maskin
  • Byggekvalitet generelt.

Hopp og sprett

Tigergutt

Redigert av Tigergutt 290 (see edit history)

Har Azimut og er godt fornøyd. Våre venner har Princess og er godt fornøyd. Praktisk er det lettere med P fordi det deletilgang er lettere, men sjarm, drivstoff-forbruk osv er Azimut ledende. Mye teknisk med Azimut.

Jeg selv trives med Azimut. Har ingen planer om bytte. Når det gjelder Fairline, så er de i en økonomisk krise, samt Stavanger båtsenter har lave priser på brukte. Men for all del, flotte båter.

P43 er en utrolig flott båt, og det samme kan sies om Azimut 43.

Vi sees!

Har Azimut og er godt fornøyd. Våre venner har Princess og er godt fornøyd. ...........

Har du og vennene deres prøvekjørt hverandres båter, så du har en mening om det er din eller Princess som tar grov sjø best? Det er vel den beste måten å teste på ..

Vi så også på 2 båter som du har baatsman (42) - en 2000 og en 2004 mod. Er i utgangspunktet litt betenkt på for gammel båt med hensyn til motorene og vedlikehold / havari og har ingen erfaring med CAT motorer. (skrur foreløpig minimalt da motor er dyrt og jeg ikke vil gjøre noe vondt verre...

Elsker å lære og ser for meg å skru / vedlikeholde en del selv i et motorrom jeg faktisk får plass i :lol:

Madammen likte AZ 42 2004 modellen godt - jeg falt veldig for 43 2008 mod som stod i Drammen.

Jeg har skrevet litt om en AZ39 jeg vurderte selv for noen år siden. Leste meg da opp på CAT 3126 og AZ.

Bare så det er sagt, det eksemplaret var endel ting med. prisen ble etterhvert såpass lav at den neste kom over i kupp-kategorien da den måtte selges pga tragiske omstendigheter.

Jeg valgte likevel å avstå av flere grunner, men det viktigste var nok pga det jeg så av teknisk installasjon og tilgang til endel ting litt utenom det å peile olja.

Yttersidene av motorer, spes SB var det jeg vil si var umulig å komme skikkelig til om man skal ha av varmevekslere eller eksosbend etc. Berederen satt også der ute.

De innstøpte pottene til undevannseksosen sitter ut på sidene i bakkant av motorer og forhindret tilgang til yttersiden. Foran motorene var det ikke plass til å krype forbi.

Tankene var uten mannlokk eller avtappingsmuligheter og satt nesten oppunder taket mellom motorrom og lazarette uten noe luke over.

Det var et par eksempler som var kjedelige når båten viste tegn på slitne varmevekslere, uviss tilstand på eksosbend og med tanker fulle av grums.

Mulig 42 er bedre på disse områdene.

Har vært med å prøvd en nyere AZ43. Stilig design og flott planløsning. Gikk ikke så nøye gjennom ting der så har ikke så mye å si annet at det er en flott båt, men personlig synes jeg den lå et hakk under sine britiske konkurrenter på det jeg kaller bak fasaden - kvalitet.

Nå ble det ikke til at kompis kjøpte den 43'n.

Om det var pga videoen under tviler jeg på, men den hjalp nok ikke.

http://youtu.be/msP-yHaU1Ts

Alt i alt handler dette om penger og personlige preferanser. På litt eldre båter er det alltid noe som dukker opp, så personlig legger jeg da større vekt på hvordan ting er å komme til om ditt eller datt skulle skje. Det syndes endel hos mange produsenter på det området dessverre.

Jeg vet om mange som er fornøyd med AZ og som har kjøpt de igjen. Samme med båter fra P og F og andre :-)

Mvh. SAP

Huff. Her var det mye slurv og fusk. Tenker med gru på hva som kan dukke opp på en 6-8 år gammel båt. :-(

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...