Jump to content

Topp 5 båtmerker med flybridge 40-50 fot - din rangering?

Vedvards

Recommended Posts

Det der så ikke bra ut. Minn meg på at jeg ikke kjøper meg en Azimut. Det så ut som om hele skuta var skrudd sammen på akkord av lærlinger uten styring.

Det første som slo meg var egentlig; hva med mottakskontrollen her. Har eieren sett over produktet før han har tatt i mot og betalt? Men ved slike kjøp har man kanskje betalt håndpenger og ventet lenge på båten, og når den først kommer så er den din entet du vil eller ikke...

Men det som er betenkelig er jo at det er mulig for et verft å sende fra seg et produkt i denne prisklassen med så mange små og store feil. Gelcoat som sprekker og flasser over tid får man jo ikke kontrollert når man ser over et nytt produkt, men det gir jo bare enda større skepsis til kvalitetskontroll og rutiner under produksjonen, noe som igjen får en til å lure på hva mer som vil dukke opp etterhvert. Ikkje bra...

Det så ut som om hele skuta var skrudd sammen på akkord av lærlinger uten styring.

Det første som slo meg var egentlig; hva med mottakskontrollen her. Har eieren sett over produktet før han har tatt i mot og betalt?

Men det som er betenkelig er jo at det er mulig for et verft å sende fra seg et produkt i denne prisklassen med så mange små og store feil.

Man kan nok ikke forvente at alle båtkjøpere er tekniske eksperter, ei heller har alle bilkjøpere av biler i høy prisklasse svært dyp teknisk innsikt, nok til å foreta en særdeles grundig og inngående kontroll av kjøretøyet ved mottak.

Dog fritar det de ikke fra rettigheten til å faktisk få overlevert en vare i en kvalitet i forhold til de det betaler. Det har ikke akkurat denne Azimut-eieren fått. Det rene skrekkeksempelet på elendig handtverk.

Et og annet tilfelle av lekkasje og glipper i kvalitet hører man om fra de fleste produsenter. Den store forskjellen er at Azimut ved en del tilfeller åpenbart har vist usedvanlig liten vilje og evne til å ordne opp. De fleste forventer bedre av en aktør i premium-segmentet. Bare i år har jeg hørt om 2 tilfeller av taklekkasje på Azimut (hvorav det ene var i Norge).

Min rangering* er:

1. Nordhavn
  2. Prestige
  3. Princess
  4. Beneteau ST
  5. Beneteau GT
  6. Fairline Sq

*Kriteriet for lista var utelukkende smak og behag.

Kristina III undret seg på alderen på de som skriver i denne tråden. Jeg befinner meg i gruppen 40-50 år  :giggle:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Jeg forstår at alle produsenter kan glippe litt her og der, det er nok ikke til å unngå. Men når lista blir så omfattende som på dette eksemplaret vitner det om en gjennomgripende brist på kvalitetskontroll, så vel i produksjon som ferdigkontroll. Når leverandør ble gjort oppmerksom på dette burde de blitt så flaue at de skulle satt "himmel og jord" i bevegelse for å rette opp feil (i den grad det er mulig).

Så en liten liste herfra også :smiley:

1. Nordhavn
  2. Vaagen
  3. Phantom 40
  4. P 40
  5. Viksund Futura 900 -84 :giggle:

1 Azimut og Princess 43

3 Azimut Magalello 43

4 Princess 42/50 gml type

5 Clipper 45

Azimut har mange smarte løsninger og. Som og ha tankene, som er falset, i lasterommet. Etter min mening topp design utvendig/innvendig. Trangt i motorommet på vår 42, men det viktigste servicemessig på motorer er lagt i midten. Gulvet kan vippen opp for bedre adkomst. Doble varmere i ytterkant smart, men trang adkomst. Samme med vv bereder. Du trenger ikke være 1,40 og bmi på 14 for å klare dette.

Vi sees!

Av det som ligger i bruktmarkedet tror jeg at jeg gjør følgende vurdering:

Princess 50 MKIII (2009-

Fairline SQ48 (2014-)

Azimuth 47 (2009- (Velger å tro at skrekkvideoen over er et unntak fra snittet av disse båtene)

De siste plassene er åpne, vanskelig å finne aktuelle kanidater i 48-50 fots gruppa. Det jeg vektlegger er midtkabin som hovedkabin samt at salong oppe skal ha avdeling både på BB side av fører slik at passasjerer kan sitte i samme høyde og se forover samt salong nede. Ut over dette blir det en del smak og behag.

Synes Princessen egentlig ikke har reelle konkurrenter til 1.plassen her med tanke på volum samt ikke minst forhandlerleddet i Norge. Den trekker det lengste strået. Det er også en svært stilren båt, muligens kan de andre ha et litt "friskere" utseende mens P holder linjene mer som en Mercedes. Får man tatt en slik P50 nærmere i øyensyn om den ligger vis a vi den gamle modellen (-2007) ser man at det har skjedd svært store endringer i volumet. Det er rett og slett en mye større båt enn forgjengeren.

Foretrekker også VP som maskineri foran Cat, Cummins etc.

Føler vel at en nesten snakker om to grupper båt her, når en tar 40-50 fot.

Ville nesten gruppert denne opp litt og tatt 40-45 og neste gruppe 45-50, for det er enorm forskjell på Vågen 40 og Princess 50 MK111.

Skal jeg rangere nyere båter 40-45:

Sealine F42/F450 2011-

Princess 43 2014-

Azimut 43 vet ikke når denne kom, var det 2007?

45-50 fot

FairlineSQ48 2014-

Princess 49 blir spennende å se i virkeligheten 2016-

Det var mine personlige kriterier, alder 50+

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...