Sturee Startet 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2013 Hei! Driver å fikser på en Tohatsu 4hk fra 2001. har hatt den opp og byttet lager. etter jeg hadde satt den sammen nektet den å starte. prøvde og prøvde men ingenting. den fikk bensin og det er gnist på pluggen. startet ikke med startgass heller. men plutselig etter å ha stått over helga uten å bli rørt startet den på andre drag. gikk i ca 5 sekunder før den stoppet. så var den livløs, ingen tegn til liv uansett hva jeg gjorde. så jeg lot den stå igjen. og joda, med full gass den startet raskt, men kom seg aldri opp i turtall, nådde ikke tomgangsturtall en gang. gikk sånn i 5-10 sekunder, så stoppet den. helt død og igjen ikke noe livstegn. Choke gjør det bare værre. da starter den ikke i det hele tatt og stopper om jeg drar den ut mens motoren går. Er ny plugg, som sakt er det gnist på pluggen, om det er god nok gnist vet jeg ikke men... er også god kompresjon og den får bensin, så jeg skjønner ikke hva som er problemet. Noen som har opplevd dette og vet hvor feilen kan ligge? er jo ikke veldig avanserte motorer dette, så gnist, kompresjon og bensin skal jo være det som skal til... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Forgasseren. Har maken motor og har plukket forgasseren i atomer, renset meget nøye og satt sammen igjen. Første gang var resultatet så-som-så, men gang nummer 2=knallfin. Vært bra i 3 år nå. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonita I Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Enig med Bavaria32Sport: Hadde samme problem etter motor hadde stått en stund uten å ha vært startet. Oljen i bensinen hadde "levret" seg - og etter en skikkelig rens av forgasser og alle ledninger fungerte den utmerket. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
dante Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Høres ut som typist flomming da ventilen til flottoren ikke tetter. Slik du beskriver det vil jeg tro at du får start etter en tid fordi sylinder og plugg har tørket. Hvis du ikke hadde åpnet kranen for bensin ville motoren gått lengre enn om kranen var åpen - frem til flottørkammeret ble tømt. Skru av forgasser og del flottørkammeret. Ta ut splinten som holder ventilen som flottøren løfter - rengjør hullet og annlegget ti konen på ventilen og sett sammen igjen. Som nevnt kan bensin over tid få en forgasser til å "gro igjen", gjerne med noe som ser ut som fine sandkorn. Jeg har i år praktisert tømming av tank, fylt på en halvliter med bensin beregnet for motorsager (ferdigblandet akrylatbensin), og kjørt på dette ifm opplag. Denne bensinen vil ikke danne slagg og urenheter ved lagring. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Takk for svar! siste stemmer veldig bra, pluggen blir våt med en gang jeg drar i snora. prøvde en annen forgasser og da gikk den fint. men det var en som var lånt så den måtte jeg sette tilbake. prøvde da å bytte den nåla som stenger ventilen, det hjalp ingenting. prøvde også å bytte bensinpumpe, heller ikke det hjalp. så tror det er setet til den nåla som har skylden. på denne motoren er selvfølgelig den slått/presset inn og umulig å bytte. bare å kjøpe ny forgasser da? Motoren er også ekstremt treig på turtall. lar jeg den falle ned til ca tomgang før jeg gir full gass, går det ca 7-10 sekunder før motoren kommer opp i høyt turtall, og det er helt uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.