Jump to content

Tohatsu 4hk 2t starter, dør etter 5 sek uten å starte igjen

Sturee

Recommended Posts

Hei!

Driver å fikser på en Tohatsu 4hk fra 2001. har hatt den opp og byttet lager. etter jeg hadde satt den sammen nektet den å starte. prøvde og prøvde men ingenting. den fikk bensin og det er gnist på pluggen. startet ikke med startgass heller. men plutselig etter å ha stått over helga uten å bli rørt startet den på andre drag. gikk i ca 5 sekunder før den stoppet. så var den livløs, ingen tegn til liv uansett hva jeg gjorde. så jeg lot den stå igjen. og joda, med full gass den startet raskt, men kom seg aldri opp i turtall, nådde ikke tomgangsturtall en gang. gikk sånn i 5-10 sekunder, så stoppet den. helt død og igjen ikke noe livstegn. Choke gjør det bare værre. da starter den ikke i det hele tatt og stopper om jeg drar den ut mens motoren går. Er ny plugg, som sakt er det gnist på pluggen, om det er god nok gnist vet jeg ikke men... er også god kompresjon og den får bensin, så jeg skjønner ikke hva som er problemet.

Noen som har opplevd dette og vet hvor feilen kan ligge? er jo ikke veldig avanserte motorer dette, så gnist, kompresjon og bensin skal jo være det som skal til...

Høres ut som typist flomming da ventilen til flottoren ikke tetter. Slik du beskriver det vil jeg tro at du får start etter en tid fordi sylinder og plugg har tørket. Hvis du ikke hadde åpnet kranen for bensin ville motoren gått lengre enn om kranen var åpen - frem til flottørkammeret ble tømt. Skru av forgasser og del flottørkammeret. Ta ut splinten som holder ventilen som flottøren løfter - rengjør hullet og annlegget ti konen på ventilen og sett sammen igjen. Som nevnt kan bensin over tid få en forgasser til å "gro igjen", gjerne med noe som ser ut som fine sandkorn. Jeg har i år praktisert tømming av tank, fylt på en halvliter med bensin beregnet for motorsager (ferdigblandet akrylatbensin), og kjørt på dette ifm opplag. Denne bensinen vil ikke danne slagg og urenheter ved lagring.

Takk for svar! siste stemmer veldig bra, pluggen blir våt med en gang jeg drar i snora. prøvde en annen forgasser og da gikk den fint. men det var en som var lånt så den måtte jeg sette tilbake. prøvde da å bytte den nåla som stenger ventilen, det hjalp ingenting. prøvde også å bytte bensinpumpe, heller ikke det hjalp. så tror det er setet til den nåla som har skylden. på denne motoren er selvfølgelig den slått/presset inn og umulig å bytte. bare å kjøpe ny forgasser da?

Motoren er også ekstremt treig på turtall. lar jeg den falle ned til ca tomgang før jeg gir full gass, går det ca 7-10 sekunder før motoren kommer opp i høyt turtall, og det er helt uten belastning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...