eehgil Startet 31.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2013 (redigert) Hei, I forbindelse med totalrenovering av det elektriske anlegget i min Comfortina 32 tror jeg det blir innkjøp av nytt «instrumentsystem». Hadde egentlig tenkt på B&G Triton siden det har fått gode kritikker, men har også tenkt litt alternativer. Noen spørsmål: 1. Kan jeg få et godt resultat med kun et Triton display? Vil det kunne vise fart, dybde og vind samtidig på en god måte? Eller er det da «bedre» med to tradisjonelle instrumenter? Hvis jeg bør ha to Triton display blir det fryktelig dyrt og alternativet i spørsmål 3 under blir aktuelt. 2. Hvordan vurderer dere B&G Triton i forhold til Raymarine i70? Jeg heller litt mot Triton, men det er egentlig syltynt begrunnet med at jeg synes de ser bedre ut. Liker ikke krom-ringen på instrumentene fra Raymarine. 3. Kan jeg få et fullgodt system uten separate instrumenter? Dvs. koble vind, fart og dybde-sensorer direkte i en multifunksjonsskjerm og bruke denne som et stort instrument. Er det noen typer som tilbyr et godt skjermbilde der man får tydelig den informasjonen man trenger når man seiler? Jeg klarer ikke å se dette alternativet i manualen til f.eks B&G Zeus touch 7. Ser for meg at et system med f.eks en multifunksjonsskjerm som vanligvis viser seildata og et nettbrett som kartplotter kanskje kan være en god løsning. 4. Hvilken produsent vurderer dere til å ha det beste kabelsystemet? Stor fordel med små plugger og tynne kabler (men selvfølgelig dønn solid), slik at man kan tre de uten å måtte klippe og skjøte, og uten å måtte borre større hull. 5. Jeg vil ha fremtidig mulighet for å utvide med en Autopilot, VHF, AIS osv. Det er vel en fordel å holde seg til samme merke også her. Hvilket merke vurderer dere til å kunne gi den beste totalpakken, jeg tenker vel hovedsakelig på Raymarine eller Simrad/B&G. Viktige ting er: driftsikkerhet, komponentpriser, delepriser, kompabilitet med andre merker, fremtidsrettet osv… Takk for svar! :-) Redigert 31.Oktober.2013 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Gå trådløst ! Velger du trådløs giver i masta sparer du kabel ned med alle de fordeler det innebærer. Før var det bare Tactick og Nexus som hadde dette, nå er det flere. Dessuten bør alt sammen være NMEA 2000 som er mye lettere å koble sammen. Integrasjon med laptop eller skipsPC'en er også viktig. B&G skryter av seilfunksjonene på plotteren og de er utmerkede på regatta, men ikke så mye hjelp utenfor regattabanen. Keep it simple. Tenk på hva du ønsker å få instrumenthjelp til og hva du faktisk trenger, ikke hva som hadde vært kult. Det er stor forkjell på å seile mellom skjærene i Bohulän og ute på åpne havet. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
eehgil Svart 31.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Ser absolutt fordelen med trådløst, spesielt på vindfløy. Men er det grunn nok til å velge Tactic eller Nexus fremfor de nye fra Raymarine eller Simrad/B&G? Totalprisen blir vel omtrent det samme. Kan man på en enkel og billig måte koble en trådløs vindfløy til et system med f.eks Triton eller i70 instrument, evnt en "mutlifunksjonsskjerm". Eksempler på andre trådløse systemer mottas med takk, kunne ikke finne noen i farten. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Det man strengt tatt trenger, er fart og dybde. I tillegg er det kjekt å ha (i prioritert rekkefølge) vindretning, vindstyrke, fart over grunn og kurs over grunn, uansett om man seiler regatta eller tur. Hvis jeg har forstått rett, er det mulig å få vist allt dette samtidig i Triton. Jeg vurderer selv ett Triton-display som erstatning for utdatert og tildels manglende instrumentering.I små båter er det begrenset plass, så ett display som viser alt man trenger høres forlokkende ut. -Alf Inge Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Hei Min far har en Omega 30 som trenger nytt instrumentsystem. Han har i dag et stowe dataline med dybde,fart og vind. Dette har fungert ok og vi har holdt liv i det til nå. Spørsmålet er hva erfaringer har dere med nmea 2000 instrument serien fra Garmin, B&G eller raymarine? Vanntetthet? Brukervennlighet? I min båt har jeg et aldrende B&G som jeg kjøpte i si tid for å få best mulig vind-data. Jeg har litt reservedeler til dette så det bør jeg holde liv i litt videre. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bjørkski Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Jeg hadde Tactic trådløst i min Mini650, som er en meget våt båt. Og mine instrumenter virket upåklagelig. En fordel med trådløst er at du enkelt ta instrumentene med hjem eller ligger dem inne i båt etter endt seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 (redigert) Jeg har Nexus trådløst vind + logg / ekolodd koblet til Nexus server den er i sin tur koblet via en Actisense til NMEA2000 systemet og B&G Zeus2 plottrer.........ekoloddet skal til neste sesong skiftes til ett Simrad forwardscan. jeg har også en GoFree....så att jeg kan få over all Navdata til ett nettbrett eller PC du kan ju få dette systemet mye billigere idag med B&G Vulcan med inbygget wifi her er en liten test http://www.pbo.co.uk/gear/sailing-chartplotters-exclusive-first-test-21854 det ligger også en del B&G demo videos på youtube Redigert 21.Oktober.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ravddo Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Heller mot B&G (simrad), trådløst blir ekstra dyrt og det står kabel i masten nå så fort gjort å bytte ut denne. Garmin kjøpte vel opp nexus? Raymarine kjøpte opp tactic. Raymarine seilbåtpakke koster litt mere en Garmin og B&G. Raymarine leveres med Itc-5 for integrasjon til Seatalk så muligens det er derfor prisen er høyere. Dette trenger vi ikke så da står det mellom Garmin og B&G ser det ut til. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Horst Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Jeg gjør dette nå, bytter ut Raymarine c80 med radar og gamle vdo instrumenter. Gikk for Vulcan 9 med 4G radar, B&G VHF, triton seilpakke. Koster en del, men var en del rimeligere enn Raymarine. Ble frarådet trådløst da masten min er over 12 meter, vet ikke om det var et salgstriks, men valget er nå tatt.... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Da har min far (mest meg) gått for B&G triton2 vind, fart og dybde pakke. Han prøver med et instrument nå i starten og kjøper et til hvis han savner dette. Det blir ingen integrasjon mot plotter eller annet utstyr. Han har en Navman M121 plotter som står stand alone i dag. I tillegg monterer vi et 100w solcellepanel så da kan forhåpentligvis kjøleboks gå konstant når de ligger i ro. Redigert 26.Oktober.2017 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.