Jump to content

Mørkekjøring med snekke i Oslofjorden - er det farlig?

Pequod

Recommended Posts

Jeg har knapt tre uker bak meg som båteier og fører, likevel har jeg tre ganger endt opp med å navigere i mørket, alle stort sett ikke planlagt og ufrivillig.

Jeg har en Nidelv 24 snekke med babord, styrbord og akterlanterne, samt midtlanterne. Jeg har både vanlig sjøkart og digitalt via iPad, men ikke kartplotter (foreløpig) eller radar (ikke planlagt).

Ved alle tre tilfellene, bortsett fra første gang, kjenner jeg farvann og rute godt, ingen grunner eller andre ting. Indre Oslofjord er et ukomplisert farvann å navigere i. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Det eneste jeg har vært litt bekymret for, er å kjøre på noe som ligger i sjøen og som kan skade båten slik at den kan ta inn vann. Jeg har derfor kjørt med litt redusert fart og alltid stått oppreist for å klare å ha et så godt overblikk som mulig slik at jeg har mulighet til å stoppe eller styre unna hvis jeg skulle oppdage noe. Ei snekke går tross alt ikke veldig fort...

Jeg søker ikke aktivt å dra ut med båten i mørket! Alle tre gangene har det vært uforutsette hendelser som har ført til forsinkelser, bortsett fra i går, hvor jeg tidlig skjønte at to tredeler av turen ville foregå i mørke, men fortsatte ettersom jeg følte meg sikker på farvann og rute.

Jeg vil gjerne ha synspunkter på dette fra folk som er mer erfarne båtfolk enn meg. Er jeg dum eller litt for selvsikker? Er det andre farer/problemer med å være til sjøs når det er mørkt som jeg ikke har nevnt/har tenkt på? Jeg må jo innrømme at det er en litt spesiell og fin opplevelse også!

P'er-Helge

Er ute med båten i mørke flere ganger i uka jeg! Men det er klart, man må følge godt med. Både på hvor man er, ting som flyter (eks. bøyer til hummerteiner som det kryr av for tiden), og andre båter. Ikke ta det for gitt at andre har sett dine små lanterner, vær defensiv og unngå faresituasjoner så godt du kan. Og tilpass farten etter forholdene. Så burde navigering i mørket gå helt greit.

Jeg synes det er en helt spesiell stemning på sjøen når det er mørkt og stille. Herlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ha gjerne med en kraftig lommelykt eller 12V-lykt når du er ute i mørket. Det kan være til stor hjelp til å f.eks indentifisere merker uten lys på, eller objekter i vannet. Ellers er det bare å være oppmerksom og overvåken. Som index og Eric sier, hold god utkikk, tilpass farten etter forholdene og kjør defansivt.

Lykke til og kos deg på vannet døgnet rundt! :thumbsup:

Redigert: Dårlig staving :blush:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Unngå sterke lyskilder, så blir nattsynet ditt mye bedre.

Sett feks Ipad i nattmodus, skjerm lanterner, og unngå å lyse med lyskaster på dekk etc.

Du ødelegger nattsynet på sekunder, mens det tar mange minutter å få tilbake fullt nattsyn.

Av samme grunn bør du ikke lyse på andre båtførere heller, hvis du kan unngå det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er virkelig radar "nødvendig" for at man skal kunne ferdes på sjøen med fritidsbåt?

Etter min mening er det ikke måte på hvor mye dingser og apparater som skal slepes ombord,og alt i sikkerhetens navn.

Radar er nok ett godt hjelpemiddel i mørke og tåke,men synes 20000 ++ blir veeeldig mye penger,jaggu dyrt nok som det er med båt.

Ikke misforstå,sikkerhet er bra,men man kan ikke utelukkende kjøpe seg sikkerhet.

Mye handler om hvordan man opptrer og erfaringer,farer er det overalt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg tror du klarer å se dine egne begrensninger når det kommer til nattseilas :thumbsup: Hvilken annen måte skal du lære deg å bli trygg på deg selv og ditt utstyr? Selvfølgelig er kompetansen her på BP enorm og mangt vil du nok lære av innspill,men til syvende og sist er det deg selv dette står på. Det jeg har lest av deg så får jeg inntrykk av at du er reflektert og forsiktig av natur så dette takler du nok på "strak arm" Lykke til :thumbsup:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Nattseilas er en flott opplevelse, og slett ikke noe "risikosport". Det er vanskelig å oppdage objekter som ligger å flyter i vannet, så som teinetau, garnblåser og lignende når det er mørkt. Nå skal det sies at man ikke er dømt til å sette seg fast om man treffer en garnbøye, ofte er et lite dunk det eneste ubehaget man har av det. Det finnes også taukuttere man kan sette på propellakselen, som skal kutte evt. tau som finner veien dit. I praksis har jeg ikke hatt noe erfaring med slike, så effekten kan jeg dessverre ikke si noe om. (Den beste effekten er kanskje at den senker frykten for å få motorstopp pga tau i propellen?) Du nevner at du tenker på å treffe ting slik at du tar inn vann, det er ikke noe å bekymre seg over, til det er nok farten for lav i en Nidelv 24. Det skal relativt mye krefter til for å slå hull i skroget. Du kan fint treffe en tømmerstokk og bøyer uten at det trenger å være noe dramatikk i det. Jeg hadde vært litt mer bekymret for andre ting, så som kollisjon med andre hurtiggående båter som kanskje ikke fører lanterner. De kan være tilnærmet umulig å se og vanskelig å høre pga motorstøy fra egen motor. Men noe stort problem er ikke dette heller, da de mest uerfarne og raskeste av båtfolket gjerne har båten godt plantet i bakken på land på denne årstiden. Når det gjelder radar og andre tekniske dupeditter, er ikke dette noen nødvendighet i det hele tatt. Jeg hadde uansett kjøpt kartplotter før radar, da jeg ser på en kartplotter som mer anvendelig. (Det er tross alt flere dager uten tåke enn med) Har du en kartplotter er det uansett enkelt å vite "hvor man er" i mørket, og du trenger så og si ingen trening eller erfaring i bruken av den. Men nå kaster jeg kanskje stein i glasshus, for det er jo såklart individuelt hva man foretrekker først. Det viktigste med å være på sjøen, uansett årstid og tid på døgnet er å kose seg og nyte friheten. Unødige bekymringer hører hjemme på landjorda. Jeg synes ikke du skal bekymre deg over å være ute i mørket, du vet selv om du føler deg komfortabel eller ikke. Se deg godt for, bruk sunt sjøvett og nyt timene på sjøen i høst og vinter:) (...Og la alle oss andre som har "bastante" meninger om ting og tang seile vår egen sjø..:)

Ang. Faren for å synke, så er den lav. Sammenstøt med flytende objekter skal det svært mye til at skal kunne lage hull i ditt skrog, i din fart og i dine farvann ( er ikke så ofte det er flytende containere der vel), men HVIS det likevel skulle skje, så er det stor sansynlighet for at det da lekker septik ut, istedet for vann inn, for nidelven din har sannsynligvis dobbelt skrog der hele kjølsvinet er septik tank. Ergo kan du ikke synke selv om det går hull. Om du ikke er 100% safe så er det ikke langt i fra :-)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for alle gode svar! Føler meg litt tryggere nå! Var redd for at det kanskje var noe overoptimistisk for meg som fersk båteier å begynne med slikt! Nå er det jo ikke helt slik at jeg hittil har dratt ut om natta i utgangspunktet, men det har som sagt hendt at jeg har kommet litt skjevt ut på returen og at det har blitt mørkt før jeg var tilbake. Men jeg har lært å sette pris på den frihetsfølelsen og den fantastiske stemningen det er å ferdes utpå i mørket!

Det blir jo også mørkere raskere på ettermiddagen, og når jeg er ferdig på jobb 15.00 vil jeg tidligst være i båten mellom 16.15 og 17.00, og da er det allerede i ferd med å bli mørkt!

Der jeg har kjørt hittil er det ikke noe særlig med teiner eller slikt i nærheten. Har ikke sett noe slikt på ruta over hverken på dagtid eller sen kveld. Og holder meg til en fast rute som jeg etterhvert kjenner ganske godt. Jeg har ingen kartplotter ennå, men har tenkt å kjøpe det til våren når sesongen starter for alvor. Jeg har hittil brukt en iPad og NaVida og det har fungert prikkfritt. Radar føler jeg er litt overkill for en snekke fra 1974... :smiley:

I kveld sitter jeg imidlertid og teller på knappene om jeg skal ta båten til jobben... Jeg har nattvakt denne uka, og har lyst til å ta båten over i kveld og hjem igjen tidlig i morgen. Begge veier vil bli en opplevelse, og det er utrolig fristende! Jeg vil kunne se båten (med kikkert) fra jobben der jeg har planlagt å legge til. Og på en natt til fredag tror jeg neppe det er store muligheter for at noen rapper den med seg, for å si det slik. Den vil ligge et sted hvor det ikke akkurat ferdes veldig mange folk om natten, så jeg anser det som trygt...

Jeg får se hva jeg ender på... Trygghet og sikkerhet er uansett overordnet lysten til å prøve båten døgnet rundt...!!!

Redigert av Pequod (see edit history)

Nattseilas krever øvelse, og indre Oslofjord er en utmerket treningsplass for det. Gå sakte og stopp opp hvis du er usikker. Jeg ville hatt med en kraftig lommelykt eller lyskaster som du kan belyse staker oa. Selv synes jeg det er vanskelig å bedømme avstander i mørket. Da kan en lykt være god hjelp. Det kan også ha noe med at jeg ikke er helt ny lenger og at nattsynet ikke er hva det var.

Bare for å sette ting i perspektiv: i de nordligste landsdelene er det mørketid fra i november til slutten av januar. Der foregår også store fiskerier samtidig. Både av yrkesfiskere og fritidsfiskere. Med både passivt og aktivt bruk. Det er også en stor andel av båter her oppe som er i bruk gjennom vinteren pga. stort sett fravær av isproblemer sett i forhold til Østlandet f.eks.

Dette foregår uten noe større dramatikk selv om radar stort sett kun finnes ombord hos yrkesfiskere med båter av noe størrelse.

Fartsavpasning, kjennskap til farvann og lokale forhold samt det som inngår i betegnelsen godt sjømannskap er vel hovedårsaken. De hendelsene som har vært vinterstid har i hovedsak skyldes polare lavtrykk som er vanskelig å forutse og som kommer svært fort og brått, og ikke selve mørket.

Nattseilas er etter mitt syn på sitt mest krevende når det er mange lyspunkter på land der man ferdes. Når trafikken i tillegg kan være ganske tett, synes jeg absolutt det er verdt å koste på en radar om man virkelig seiler mye i mørket. En liten historie fra september 2012, jeg gikk da inn Drøbaksundet (nordover langs Hurumlandet) i midten av september og sent på kveld. Holdt konstant god utkikk, men så ingen båter. Plutselig ser jeg at jeg har en annen seilbåt som går innover maks 50 meter fra meg. Denne hadde ikke akterlanterne, og for alt jeg vet var det han som vek til siden slik at jeg ikke skulle renne inn i han (jeg hadde trolig ca 3 knop høyere hastighet). Selvfølgelig er ikke radar et must, men det kan være veldig kjekt å ha, uansett båtstørrelse.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Den beste begrunnelsen for å opparbeide seg erfaring med å ferdes ute i båt i mørket kommer vel trådstarteren selv med: Tre ganger har han ufrivillig og uforutsett havnet i en sånn situasjon.

Da er det greit å ha erfaringa inne. Blir nesten det samme som å være i stand til å lufte dieselsystemet/skifte evt. gummiimpeller på egen motor.

Og jeg sa nesten.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Radar er helt klart flott, og et sikkert og greit hjelpemiddel, men som tidligere nevnt, ikke det mest naturlige man kjøper til en 24 fots snekke. Og nattseilas uten radar i 5-6 knop er ikke risikosport, selv for en nybegynner. Men jeg vil kanskje anbefale å ikke bruke gps/kartplotter/ipad så mye, men heller studert papirkartet, brukt kompasset og gått på fyr. Enkelt å lære seg, og en fantastisk opplevelse å bli ledet på vei av det norske fyrvesenet.

Når du i stummende mørke går gjennom et trangt sund, kun hjulpet av et par overrettsfyr, og du bare aner land passere på hver side av båten, blir du ganske ydmyk, og får kanskje som jeg et nærmest religiøst forhold til de herrer som for generasjoner siden planla og bygget det sinnrike systemet av veivisere langs kysten vår.

Lykke til med videre nattseilas!

Bruk båten, også når det er mørkt. Planlegg gjerne ruta, øv deg på å bruk kart og fyrsektorar. Å vere på land fordi ein ikkje har radar, er ikkje nødvendig. Hald utkik- NB! Stopp båten om du er usikker. Snart er det mørkt allereie kl 16-17. Skal ein bruke båten på denne tida av året, må ein ut i mørket. Alternativet er vel å legge båten i opplag og vente på våren :wink:

I kveld sitter jeg imidlertid og teller på knappene om jeg skal ta båten til jobben... Jeg har nattvakt denne uka, og har lyst til å ta båten over i kveld og hjem igjen tidlig i morgen. Begge veier vil bli en opplevelse, og det er utrolig fristende!

Go for it! Du er utrolig heldig som har muligheten. Jeg hadde muligheten både til å levere til barnehagen og til å dra ut mot jobb i seilbåt da jeg bodde i Tromsø, og benyttet mulighetene ofte - savner det fælt :-) I dag må jeg opp grytidlig og ta toget fra marinaen, komme meg ut til Grorud for barnehagelevering og levering til skolen, og deretter komme meg til jobb, dersom jeg sover over i båten natt til en hverdag.

Hvordan innretter folk seg praktisk mtp lesing av papirkart i mørket? Jeg vil jo helst unngå å ødelegge nattsynet. Så lenge vi er to ombord, pleier jeg å delegere bort én av tingene - kartlesing eller utkikk.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Tja. Er det farlig å hoppe fallskjerm?

Kjøre uten sikkerhetsbelte?

Å havne tre ganger i mørke uten at det var planlagt tilsier ihvertfall i utgangspunktet dårlig planlegging.

En viktig forutsetning for trygg seilas er normalt god planlegging enten man ferdes på dagtid eller nattestid.

Nattseilas er definitivt mer krevende enn dagsseilas ikke noe å spøke med spesielt høst, vinter og vår.

God planlegging inkl. kyndig bruk av radar, kartplotter, personlig nødpeilesender, VHF, redningsflåte, god bekledning, vest osv. er nødvendig på samme måte som sikkerhetsbelte er nødvendig når man kjører bil. (avh. av hvilken risikoprofil man ønsker å legge seg på)

Om du velger å trosse dette, så øker risikoen etter min vurdering på samme måte som man driver med "annen" risikosport.

Ja man kan gamble på å bli reddet raskt om man skulle ha uflaks men en ulykke skjer ikke alene. Den dagen båten lekker var akkurat den dagen man ikke visste nøyaktig posisjonen pga. tåke og det var lite folk i nærheten, lite batteri på mobilen osv.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)

Valgte å ta turen til jobben i kveld med egen båt. Føler ikke på noen måte at jeg gambler med noe som helst. Farvannet jeg beveger meg i er relativt ukomplisert, både dag og natt.

Været var flott, omtrent skyfri himmel, speilblankt vann og bare kos.Og jeg kjørte i farvann og en rute som jeg har kjørt flere ganger før. Det var en helt spesiell stemning å stå i båten på vei over. Det var veldig klart, så jeg behøvde ikke noe ekstra lys for å se framover. Kjørte med litt mindre hastighet, tok peil på fyret ved Heggholmen og det gled perfekt hele turen. Kom fram til jobben og fortøyde omtrent der jeg hadde planlagt. Nå sitter jeg på jobb og gleder meg til returen i morgen tidlig. :smiley:

Dette er jeg veldig glad for at jeg gjorde, det var en flott opplevelse, men det er ikke noe jeg vil gjøre igjen nå. Jeg vil vente til vår og sommer med lys langt utpå natt. Men fikk veldig lyst til å prøve dette når jeg har muligheten.Og nå er det gjort og jeg er en erfaring rikere.

Nattseilas er noe av det flotteste man kan gjøre på fjorden på denne årstiden. Har benyttet meg av dette mange ganger. Hver gang med grunnlag i radarbruk. Men som nybeynner ville jeg neppe kastet loss og dratt ut i nattemørket. A ville jeg heller brukt helgene til å bli godt kjent med båtens sjøegenskaperog dratt ut på fjorden og praktisert kunnskapene mellom de ulike sjømerkene. Når dette sitter ville jeg satt meg godt inn i de ulike lysblinkdu møter på den rutadu har lagt opp. Det er fasinerende å se at kunnskap og praksis stemmer. Kan du i tillegg ha med deg en kompis som kan lese kart mens du tar utkikken er du godt på vei.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Synest eit uttrykk som "Er du i tvil, så er du ikkje i tvil" er så bra å ha i hovudet heile tida. Eg har nok ein personleghet som likar utfordringar og synest ting kan bli litt kjedeleg med bare flatt vatn og bare solskinnsdagar. Då har det ordtaket vore redningsmannen min mang ein gong når eg har oppsumert reisene mine. Eit lite tips: eg har ei plexiglassplate som har batteri og pære som lyser svakt rødt som eg legg oppå kartet. Ha ferdig inntegna ruter med kursar og gjerne tidsannvisning på marsjfart. Med mantraet i hovudet "Er du i tvil, så er du ikkje i tvil" så kan du få du mange flotte trolske opplevelsar. Det som ofte kan skape situasjonar som krev at du ikkje er i tvil er når det er litt måneskin som lagar skuggar om du går mellom øyar. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...