-morten- Startet 1.November.2013 Link til dette innlegget Startet 1.November.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44938784 Jeg er sikkert bare konservativ og gammeldags, men må si jeg har lite sansen for at den vanlige mann i gata bruker splittflagg på sin fritidsbåt. Den som kjøper denne Windyen får med et saltgjennomtrekt oversize splittflagg, og går sikkert opp et hakk eller to i adel også.. Bare min personlige mening altså!! om andre vil føre slike flagg så aksepterer jeg det Selv ville jeg skjemtes om jeg kom i en havn på Trøndelagskysten eller mørekysten med et sånnt flagg! Førøverig flott båt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Jeg myser litt etter ei lita helt åpen tresnekke, og når jeg får meg en slik kunne jeg godt tenke med splittflagg. Da med Olav V, selvsagt. Dette er ikke for å stige nevneverdig på listene over Østfold-adelen(planke-adelen), men heller fordi jeg synes det er et pent flagg som passer på gamle trebåter. Forutsetter dog at båten er pent vedlikeholdt. Splittflagg på tupperware-båter er jeg tilbøyelig til å mene er å pynte grisen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Astor Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Vi er vel enige der. Ler litt når noen skaffer seg splittflagg på fritidsbåt. Men det får jo være min mening…. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Det er vel ikke verre enn at de er medlem i KNS, men dette faller visst enkelte enkle sjeler tungt for brystet. På den annen side er det jo godt at de finner humor i noe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tombåt Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Her er det tydeligvis mangel på viten om regler for splittflagg når man begynner å snakke om at det passer på trebåter og pynting av grisen Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Det er bra når man ser humoren i det. Det er vel og bra det, men etter min mening er det forsvaret staten og postens båter som skal føre splittflagg. Det er det det står i regelverket også, men noen få foreninger og klubber har klart å fått godkjendt splittflagg ned sin logo. Men da er det ikke et norsk statsflagg, men et pynteflagg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tombåt Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 En Enkel oppklaring: Av privatpersoner er det kun medlemer av KNS som kan føre splittflagget på sine fartøyer (både seil- og motorfartøy) For å føre splittflagg må båten være registrert i foreningen og eies av medlem som er norsk statsborger, båten må videre være under kommando av eieren eller hans representant, som også må være medlem. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister i henhold til KNS sitt flaggreglement.Ellers føres splittflagg av marinens fartøyer (orlogsflagg) Videre benyttes splittflagget på statens offentlige bygninger, og bygninger benyttet av statsinstitusjoner. Post- og tollfartøyer benytter splittflagg, men her skal flagget ha merke med "Post" eller "Toll" i midten. Postførende fartøyer skal kun føre flagget på ruter i forbindelse med føring av post. Kystverket sine fartøyer fører også splittflagg. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 En Enkel oppklaring:Makan til selvhøytidelig vås skal man vel lete lenge etter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tombåt Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Greit nok at KNB/KNS har regler for hvordan og hvem som kan benytte splittflagg, og at det i utgangspunktet er bare deres medlemmer som har rett til å føre dette på fritidsbåter. Men hvis jeg får tak i et gammelt OlavV-flagg og henger det bak på snekka fordi jeg synes det er pent, gir jeg blanke i om en KNB-Windy kommer opp på siden og gneldrer ett eller annet. Could't care less, som de sier utaskjærs. Jeg tror hverken politi eller kystvakt går til aksjon, og jeg kan tøffe videre mens jeg spiser is og koser meg. Synes bare det er et pent flagg, og det passer på fine gamle båter. Klubb-regler er noen ganger til for å brytes, særlig når det irriterer selvhøytidelige folk. Når jeg tenker meg om bør jeg kanskje ha en blå Blazer og ei hvit skipperlue liggende også, i tilfelle det trekker litt. Tror det blir fint med hvite benklær, blå blazer, skipperlue og splittflagg når Marna'n skal sveives i gang. Samt at det ser mye bedre ut når man står og holder i rorkulten med ei litt høy nese.... Redigert 1.November.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
S/Y Emma Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Bra man har noe å irritere seg over!! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BOBO II Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Heia Norge Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Eureka Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Splittflaggførende hekksjøgeneralt :) Kan det bli verre! - de får gjøre som de vil for meg, personlig har jeg nok å bekymre meg for. Deriblant om jeg skal kjøpe ny flaggstang i ubehandlet teak, syrefast stål eller lakke opp igjen den flassende kula på den gamle flaggstanga. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 En Enkel oppklaring: .... .... Post- og tollfartøyer benytter splittflagg, men her skal flagget ha merke med "Post" eller "Toll" i midten. Postførende fartøyer skal kun føre flagget på ruter i forbindelse med føring av post. Kystverket sine fartøyer fører også splittflagg. Og litt mer oppklaring: Da vi kjøpte ROGALAND tilbake til Stavanger i 1989 og fikk den vernet av Riksantikvaren sendte jeg en henvendelse til Posten om at vi gjerne ville føre postflagg som en del av skipets autentisitet. Vi fikk da et hyggelig svar tilbake med konklusjon (fritt etter hukommelsen): " .... Det ansees sannsynliggjort at ROGALAND har vært postførende og Postdirektoratet har ingen innvendinger til at skipet fører postflagg også som vernet skip....". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tombåt Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Greit nok at KNB/KNS har regler for hvordan og hvem som kan benytte splittflagg, og at det i utgangspunktet er bare deres medlemmer som har rett til å føre dette på fritidsbåter. Men hvis jeg får tak i et gammelt OlavV-flagg og henger det bak på snekka fordi jeg synes det er pent, gir jeg blanke i om en KNB-Windy kommer opp på siden og gneldrer ett eller annet. Could't care less, som de sier utaskjærs. Jeg tror hverken politi eller kystvakt går til aksjon, og jeg kan tøffe videre mens jeg spiser is og koser meg. Synes bare det er et pent flagg, og det passer på fine gamle båter. Klubb-regler er noen ganger til for å brytes, særlig når det irriterer selvhøytidelige folk. Når jeg tenker meg om bør jeg kanskje ha en blå Blazer og ei hvit skipperlue liggende også, i tilfelle det trekker litt. Tror det blir fint med hvite benklær, blå blazer, skipperlue og splittflagg når Marna'n skal sveives i gang. Samt at det ser mye bedre ut når man står og holder i rorkulten med ei litt høy nese.... OJOJ Det er bevist igjen janteloven er sterkere enn kjønnsdriften. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 På et skip som Poseidon og dens historie r det kansje naturlig å føre splittflagg/Postflagget.. ellers når det gjelder en helt vanlig lystbåt er jeg fullstendig enig i REM sin komentar lengre oppe.. Høres ut som vedtekter for et marinefartøy på 30 tallet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Johannes Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 KNS må da få ha sine regler som de vil. I likhet med så mange regler og forskrifter hadde de hatt godt av en modernisering. Om man som KNS medlem vil føre KNS splittflagg, fint nok. KNS kan naturligvis reagere mot egne medlemmer som bryter foreningens forskrifter. De har ingen mulighet til å reagere mot andre som bryter splittflaggloven, eller hvor nå dette er regulert. Om noen får fatt i et gammelt splittflagg og fører det på en gammel snekke kan man vel risikere en eller annen påtale. Enten fra et KNS medlem som føler sin splittflaggposisjon truet eller en ivrig representant for påtalemyndigheten. Nå har jeg sett noen snekker med splittflagg, faktisk med postsymbol. Men har tilgode å se at de får noen som helst påtale. Er det noen som kjenner til at det har vert bøtelagt noen for urettmessig å føre splittflagg? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Av privatpersoner er det kun medlemer av KNS som kan føre splittflagget på sine fartøyer (både seil- og motorfartøy) Hvor er lovhjemmelen? Eneste jeg finner er Norges nest eldste gjeldende lov - Forbud mot Vimpel-Føring - http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-17410217-000.html - skrevet i et så arkaisk språk, og med så underlige vendinger at det ikke er helt greit å bli klok på hva loven egentlig gjelder (leser man loven bokstavelig, så er det ikke lov å føre Båtplassen-vimpel, båtforeningsvimpel, OF-vimpel, etc?). Den sier ingenting om unntak. Leser man loven bokstavelig, så er splittflagg like ulovlig for Posten A/S, KNS-medlemmer og alle andre fritidsbåter og handelsfartøyer. Hjemmelen for bruk av postflagg finner man i flaggforskriften av 1927 - http://www.lovdata.no/for/sf/ud/xd-19271021-9733.html - men den sier ingenting om KNS-medlemmer. Bruken av splittflagg for KNS-medlemmer er visstnok hjemlet ved kgl. resolusjon av 6. desember 1884 - men jeg finner ikkeno i lovdata, og ikkeno ved googling. For å være helt ærlig - I couldn't care less - men jeg synes påstanden om at KNS-medlemmer kan bruke splittflagg burde dokumenteres :-) Post-edit: påstanden om at bare KNS-medlemmer kan bruke splittflagg bør vel også dokumenteres. Dersom kongelig resolusjon av 6. desember 1884 ikke finnes i offentliggjort format, hvem vet hvor mange andre hemmelige kongelige resolusjoner som finnes? :-) Redigert 1.November.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Splittflagg eller ikke. Flagget er I mine øyne et nasjonalt symbol og bør behandles og brukes med repekt. Nå er det jo bare splittflagg handler om her, men for meg ville det være like unaturlig å ta meg til rette her, som å gå med en eller annen motorsykkel klubbs emblem uten tillatelse. Det som er litt synd at sistnevnte ville nok straffes vesentlig hardere. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Når jeg tenker meg om bør jeg kanskje ha en blå Blazer og ei hvit skipperlue liggende også, i tilfelle det trekker litt.Trekker det litt er det bare å slenge på seg Teddygenseren da vet du, under blaceren. "Mårn du" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olews Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Tenkte det passet å legge inn litt om bakgrunnen til KNS flagget, dette er hentet fra Båtmagasinet. Moro at det hele startet på Hovedøya. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
tobixen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Kong Harald har altså eksplisitt gitt samtykke til fortsatt bruk av splittflagg? Muntlig eller i form av forskrift i statsråd? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Ingen sterke meninger om splitflagg annet at det er ett flott flagg, men det er jo også det vanlige flagget. Men jeg ser mange som bommer med størrelsen på flagget, både for stor og for småe flagg ses med jevne mellomrom, på motorbåt er de gjerne for små, men enda verre er det når seilbåter koster på seg flagg som er like store som mannen bak rattet. Var forresten ikke klar over at windy har laget en såpass stygg båt, den hardtoppen må jo ha vert designet i fylla... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Splittflagg på fritidsbåter er noe som har overlevd seg selv. Ser at de aller fleste som fører et slikt flagg ikke klarer å følge flaggreglementet på morgenkvisten. Er alltid tidlig oppe og oppe med flagget klokken 08.00 på sommeren, men det er vissent på hondurastengene rundt om. Støtter rem sin konklusjon. Selvhøytidlig vås. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ÅtteGlass Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 ..... Moro at det hele startet på Hovedøya. Foreningen flyttet ikke ut til Hovedøya før i 1905. Revierhavnen lå mellom Havnelageret og der danskebåtene nå legger til. Artikkelforfatteren bruker uttrykket "sær proletarsekt". Foreningen og miljøet var nok det stikk motsatte i den tiden, for å si det mildt. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.