Jump to content

Familieforøking - noe jeg bør vite om katamaran?

tobixen

Recommended Posts

En 29' seilbåt er litt i knappeste laget nå som vi er blitt fem. Selv om vi fortsatt får plass, er det vanskelig å ta med seg gjester. Et annet moment - små barn (og gjester, kone, dagens kokk, etc) er ikke alltid like komfortable med krenging. Jeg har i de senere månedene vurdert katamaran.

Er dette noe å satse på mon tro: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43283616

Det koster kanskje mye mer å løfte en katamaran opp på land enn en "vanlig" seilbåt? Vi har gaffeltruck på "min" marina i Kambo, det er kanskje ikke godt nok?

Hvor gjør man av en slik sak når den ikke er i bruk? Det koster vel en formue dersom man skal ha bås stor nok til en katamaran?

En katamaran er kanskje ikke like sjødyktig som en vanlig seilbåt? Katamaraner kan faktisk kantre? Men det bør jeg kanskje ikke bekymre meg om, siden jeg "bare" er en enkel turseiler som trives i kystnære strøk, følger godt med på værmeldingen, og søker ly i det værste været?

Er det noe annet man bør vite om katamaraner? Noe spesifikt jeg bør spørre om dersom jeg vurderer kjøp av katamaran?

Ingen spørsmål er for dumme, håper jeg? Er flottørene på en katamaran vanligvis bare flottører, eller finner man soveplasser der? (jeg ser det er vinduer på flottørene på båten jeg har linket opp til?) Hvordan oppfører en katamaran seg på sjøen dersom det er mye bølger?

Er det evt noen katamaraneiere i Oslofjorden som har mulighet til å invitere meg/oss på prøvetur, slik at man lærer litt mer om hvordan livet på en katamaran er?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Katamaraner kan faktisk kantre?

Det kan enskrogsbåter også, forskjellen er at katamaranen ikke kommer opp igjen riktig vei.

Som du nevner så blir jo kostnadene for bryggeplass og opplag dyrere, og i gjestehavner kan det være vanskelig å få plass. De fleste gjestehavner tar betalt etter lengde, så det er jo en fordel med katamaran fremfor STOR enskrogsbåt.

Ville ikke vært urolig for sikkerheten, det seiles med katamaraner i langt verre farvann enn du beskriver. Med relativt liten dypgående åpner det seg også noen muligheter innaskjærs. Og den ekstra farten kontra din nåværende båt gjør jo at du kan dra lenger på kortere tid, Skagen eller Læsø er innen rekkevidde på en langhelg.

Det er vel vanlig å ha lugarene i skrogene tror jeg ja.

Det var det jeg vet om katamaraner, er et par katamaran-frelste på forumet som nok vil komme med mye nyttig informasjon.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

• 2 uker senere...

Lørdag kjører vi over til vestlandet for å se på båten - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43283616

Jeg har fått tilbakemeldinger fra ymse hold om at den "hjemmesnekrede" motorbrønnen kanskje ikke var noen god idé, og at en 100 hk bensindrevet påhengsmotor er lite idéelt, så her kommer jeg nok til å spørre og grave litt.

Det bekymrer meg at den har ligget ute så lenge på finn uten at noen har slått til - da er det helt sikkert enten noe mer galt med båten enn det som kommer frem, eller prisen er over markedspris? (vanskelig å orientere seg om markedspris, da det ligger få katamaraner på finn for tiden - jeg har et inntrykk av at man stort sett må opp på millionen for å få en katamaran av denne størrelsen, men båten i annonsen har jo noen år på baken da ...)

Når båten har stått ubrukt i lengre tid med kjente lekkasjer ifbm gjennomgående skruer, så er jeg bekymret for råteskader - det er noe jeg kommer til å se og lukte nøye etter. (Eieren sier at det ikke er noe problem, båten har stått med varme og luftavfukter på hele tiden).

Andre ting jeg bør være bevisst på / spørre om?

Min umiddelbare tanke er at dette er en noe ukurant båt, og som sikkert ikke er lett å få solgt i en fei om du skulle ønske det noen gang. Hvis den ikke er stoffet de siste tre år ville jeg også sjekket nøye om det er skiftet anoder, sett etter tegn på tæring osv. Ser at bommen er lav, så det er vel grunn til å be mannskapet om å holde lavt i på romme kurser. 42 fot og utenbordsmotor, tja, jeg ville i hvertfall prøvd å finne ut hvordan det er å håndtere båten i havn, gjerne med litt sidevind...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Min umiddelbare tanke er at dette er en noe ukurant båt, og som sikkert ikke er lett å få solgt i en fei om du skulle ønske det noen gang.

Hva legger du i "ukurant"? At båten ikke er masseprodusert?

Det fremtidige behovet for å få solgt båten bekymrer meg ikke så mye - men jeg ser jo potensielle problemer i at båtmodellen ikke er like godt gjennomtestet som masseproduserte modeller, at det ikke er mulig å finne tegninger eller spesifikasjoner på nett, at man må frem med målbånd dersom man skal bestille nye seil ... hmja.

Men dersom "ukurant" ikke innebærer større problemer sikkerhetsmessig og seilmessig (lav bom ... ja, det er jo noe å være obs på ... har aldri hatt "høy bom" siden jeg aldri har hatt store båter før, men risikoen for å bli drept av en flygende bom er vel større i en større båt, med lengre og tyngre bom), og "ukurant" allerede er innbakt i kjøpesummen, så er vel det noe jeg kan leve med.

bunnstoff reduserer nok bare groe

Ja, båten er sikkert nedgrodd og oppnår lite fart i vannet. Må få den heiset opp på stedet, høytrykksspylt, vasket og stoffet før det kan bli noe hentetråd ;-) Dersom vi kjøper den tenker jeg at det er rimelig å ta et forbehold om at ingen "ubehagelige overraskelser" dukker opp etter landsetting og høytrykksspyling og evt holde igjen en del av kjøpesummen.

Angående anoder ... det er vel ikke så fryktelig mange av dem, dersom motoren er påhengsmotor? Det er jo ikke sikkert den har stått i vannet i tre år ... eller ... tja, jeg får spørre selger ...

Bunnstoffet reduserer bare groe ja, men hvis båten har ligget på vannet i 3 år er det fare for plastpest. Enda værre hvis det er mye brakkvann der den ligger. Korrosjon kan være på kjøl evt. Alt etter hva den er bygd av.

Du får sjekke med selger :)

Rust på kjøl har jeg mye erfaring med, antar dette ikke er noe stort problem på en katamaran (:

Guest Avmønstret#

Det bekymrer meg at den har ligget ute så lenge på finn uten at noen har slått til - da er det helt sikkert enten noe mer galt med båten enn det som kommer frem, eller prisen er over markedspris? (vanskelig å orientere seg om markedspris, da det ligger få katamaraner på finn for tiden - jeg har et inntrykk av at man stort sett må opp på millionen for å få en katamaran av denne størrelsen, men båten i annonsen har jo noen år på baken da ...)

Du er inne på det selv. Båten er ukurant, motorløsningen er ukurant men det ville egentlig ikke gjort så mye hvis prisen var riktig ;-) Om jeg fikk tenning på båten så ville jeg budt vesentlig lavere enn hva de ønsker å få for den, og da mener jeg vesentlig.

Syns vel også annonsen er relativt dårlig. Jeg får overhodet ingen snøring på planløsningen i båten. Ser bare bilder av et gigantisk styrhus med rare løsninger som feks en svær buesofa og noe greier. Kan godt hende at det er proffer som har snekret men er løsningene proffe? Er det et eneste bilde av en soveplass? 42 fot katamaran med kun 5 soveplasser?

Og jeg er skeptisk til den enorme ruta foran, men vet lite om hvordan en slik båttype tar sjøen osv om det er noen faktisk fare for å få sjø opp dit?

-----------

Er veldig spent på hva du syns om båten.

Katamaraner kan faktisk kantre?

Det kan enskrogsbåter også, forskjellen er at katamaranen ikke kommer opp igjen riktig vei.

Den andre forskjellen er at en katamaran gjerne flyter opp ned, men om den skuta der flyter andre veien er vel kanskje heller tvilsomt.

Min oppfatning er at prisen er noe vel høy, selv om det er en del utstyr i balja, men de fleste som kjøper båt ser gjerne litt på formene også, og der mangler det mye på denne, for den er alt annet enn vakker.

Løsning med en påhenger i midten ser noe spesiell ut, jeg har sett en del katamaraner med en påhenger i hvert skrog, og det er faktisk ikke så uvanlig da det gir samme fremdrift og styring som to innenbords med seildrev, og ved seiling til øde øyer i grisgrendte strøk er det ofte veldig enkelt å bare kunne bytte ut en havarert motor med motoren til jolla dersom noe ryker, samt at deler til små påhengere ofte er mye enklere å få tak i mange steder i verden i forhold til deler til for eksempel en Volvo eller Yanmar marine motor, for å ikke snakke om deler til seildrev eller diverse akselløsninger.

Førsteinntrykket var en slapp vante ... hmja.

Vi har sovet over i båten. Det er nok en del råteskader i sovekabinene. Det er i allefall grunnlag for pruting.

Jeg er ikke så nøye på ytre utseende - og store vinduer ser jeg på som et pluss, ikke et minus, såfremt man ikke har planer om å legge ut på langtur uten å sjekke værmeldingen eller krysse atlanteren. Jeg ser det også som en ubetinget fordel at man har god utsikt forover når man er inne i båten, og at man kan styre autopiloten fra innsiden - men ratt vet jeg ikke om hensiktsmessig, man vil vel uansett alltid være ute på dekk når man har behov for å gjøre mer aktiv navigering enn å justere kursen noen grader.

Det er sikkert en flott bobåt når man har tilgang til landstrøm - det er 220v-kontakter overalt, noen koblet på landstrømsanlegg og andre koblet på 12v -> 220v-omformer - og bare ett 12v-uttak. Halogenpærer overalt, blå LED-striper ved dørk (jeg greier ikke helt å bestemme meg for om akkurat dét er stilig eller harry, men i allefall ser jeg det som viktig med rødt lys i båten, for å kunne beholde nattsyn). De har en stor batteribank og vindmølle, men jeg kan ikke forestille meg at kapasiteten varer særlig lenge på svai dersom man har masse halogenlys og 220v-utstyr tilkoblet. Eller kanskje jeg overvurderer effekttapet i konvertering fra 12v til 220v og tilbake til lavspenning?

Det ser fint ut i salongen, han har brukt mye tid og krefter på å fornye interiøret - men han sier at det nye interiøret er tyngre enn det gamle, og at båten ikke seiler så godt pga vekt. 12 knop maksfart er ved bruk av hele motorkraften antar jeg. Gammel motor stod på samme sted, var en "marinisert VW-motor som ikke fungerte så bra". Ihht utskrifter fra forrige salgsannonse var kapasiteten 54 hk.

Det blir prøvetur senere i dag.

Guest Avmønstret#

Det kan være trivelig å pusle med båt, særlig når man har tid nok til det. Blir dette båt som dere kan ta i bruk med en gang eller mer prosjekt?

Enig i poster ovenfor at en påhengs på hvert skrog kanskje er en bedre løsning. Kan vel hende at en klarer å bytte den svære påhengsen med to i mer passelig størrelse. Skroget tilsier vel ikke at du trenger 100 hester for å oppnå 12 knop. Og med to motorer har du en bedre sikkerhetsmargin.

Synd at en tung innredning har ødelagt for seilegenskapene, har dette betydning i forhold til selve strukturen på båten. Dvs er skroget og særlig "bindingen i mellom dem" konstruert for å tåle den ekstra belastningen, og da særlig under seil/motor i sjø? Må vel være deler av konstruksjonen her som må inspiseres og vurderes?

Tror dette må være samme båten?:

http://hem.just.nu/brink/aakra.html

Og her er en link til flere belobåter:

http://hem.just.nu/brink/belo.htm

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Husk at belastningen på en flerskrogsrigg er stor. Enskrogsbåt krenger kjapt over før den akselererer og slipper dermed ut kreftene i riggen nær momentant.

Med flerskrogsbåt så står riggen som en påla og kreftene slipper ikke ut før skrogene akselererer. Mtp at denne båten er ekstra tung pga innredning så blir belastningen på riggen ekstra stor. Så riggen bør være godt satt opp. Slappe vant er kanskje ikke tingen, men det kan jo hende at de ikke har seilt noe særlig med den da....

Vanskelig å vurdere prisen på en slik båt. Fant en Belo 30 (9x4 meter) på blocket som skulle være i grei stand til 80 000,-, og den har 6 soveplasser. Den ser dessuten til å faktisk ha vært i bruk som seilbåt av seilfolk :-) Med så lav verdi og 15 hk motor ville det ikke koste en formue å føre den inn fra Sverige. En seiltur fra Gøteborg og oppover ville jo også være en opplevelse.

http://www.blocket.se/goteborg/Katamaran_9x4_m_49071319.htm?ca=9&w=3

Slappe vant er kanskje ikke tingen, men det kan jo hende at de ikke har seilt noe særlig med den da....

Dette var første gang på to år at båten forlot brygga ... så det ligger nok noe der.

Vanskelig å vurdere prisen på en slik båt. Fant en Belo 30 (9x4 meter) på blocket som skulle være i grei stand til 80 000,-, og den har 6 soveplasser. Den ser dessuten til å faktisk ha vært i bruk som seilbåt av seilfolk :-) Med så lav verdi og 15 hk motor ville det ikke koste en formue å føre den inn fra Sverige. En seiltur fra Gøteborg og oppover ville jo også være en opplevelse.

Jo, forsåvidt ... jeg tror nok at jeg ønsker litt mer enn 30 fot dersom jeg først skal oppgradere, men 80k er jo rimelig (fruen mener det er helt forkastelig å bruke en halv million på båt). Det éne bildet fra interiøret gir ikke akkurat noe godt inntrykk da. Jeg har ikke noe spesielt forhold til Belo, det var bare tilfeldigvis det som lå ute på finn nå.

Båten var opprinnelig 39 fot stor, hadde soveplass til ti personer, og gjorde gjennomsnittsfart på ti knop i frisk bris på henteturen.

På et tidspunkt ble båten mer spartansk innredet, og skrogene ble utvidet i hekken til 42 fot. Selve utvidelsen ser bra ut - men da nåværende eier lagde nytt interiør ble det rett og slett for tungt ifht skrogutvidelsen. Nedre bakre kant av hekken skal såvidt være over vannlinja - men i dag ligger den godt under vannlinja. I tillegg har han bygd et nytt lite skrog i forkant av motoren fordi han var lei av bølgeslag i dørken. Dermed er båten pr i dag alt annet enn en regattabåt. Selger har iterert at det er en "kjempemessig hytte på vannet". Her er komfort prioritert. Jeg anslår at "helgeradiusen" blir det samme som det vi har i dag (kanskje litt lengre, med tanke på at båten er såpass stødig at kokken kan lage mat og resten av familien kan sove uten at det blir mye klaging over krenging). Man har en mulighet til å komme seg litt lengre dersom man svir opp tusenlapper i bensin - men det har jeg lite lyst til.

Sofagruppen han har satt inn ser veldig bra ut - men det er lite velegnet for å sove i. Siden dette interiøret er helt nytt og ser strøkent ut, er det ikke akkurat noe jeg har lyst til å endre på. Med litt innsats kunne jeg fint fått utvidet fra fem til syv soveplasser ... og med litt kreativ pakking kunne vi nok invitert med oss en hel familie med på tur og fortsatt fått nok soveplasser - men fortsatt ville jeg foretrukket en sittegruppe som er ment for å kunne brukes som soveplasser.

Det er en veldig fin båt, og jeg er litt i ekstase over panoramautsikt forover fra kahytten, at ikke alt ramler overende dersom man blir overrasket over en stor hekkbølge eller dønning, at man ikke trenger å ta ned seilene for å kunne lage mat, og at man har tilgang til lagringsplass under benkene i kahytten uten å måtte jage opp de som sitter på benkene, etc.

Komfort er viktigere enn fart for oss - men allikevel - skal jeg først betale en halv million for en katamaran, så ønsker jeg også å utvide "helgeradiusen" vår ifht hva vi har i dag.

Alt i alt - perfekt bobåt (dette inntrykket forsterkes av at det er massevis av 220v-uttak i båten, men bare ett 12v-uttak), men altså ikke helt optimalt for oss.

Off-topic kuriositet: på vei over til vestlandet lørdags kveld så vi en full regnbue! Altså ... lørdags _kveld_, lenge etter solnedgang. Det var fullmånen og ikke sola som lagde regnbue på himmelen ... (og den så mer grå ut enn noe annet, men såvidt mulig å se at det faktisk var et fargespekter der).

(og ja ... det var litt råteskader og "båtlukt" også. Jeg hadde forventet at det i allefall ikke skulle være noen problemer med diesellukt - men det var altså relativt mye "påhengsmotorlukt" inne i båten. Mulig det kom i fra et par reservekanner med bensin som var i den ene sovelugaren).

Var inne å kikket på annonsa no. Eg har ikkje greie på seilbåt, men i forhold til utstyr og magefølelse så hadde selger blitt godt fornærmet om han hadde spurt meg etter prisvurdering.

Det sies ganske uniont her at prisen er alt for høy for en slik båt - og båten har jo blitt liggende ute også en god stund uten å bli solgt, så det er vel sant - men jeg skjønner det ikke, sånn helt generelt - slik jeg ser det er det veldig sjeldent å finne båter i denne størrelsesordenen til såpass lav pris, med mindre det er snakk om et større oppussingsprosjekt. Det er en litt spesiell båt ja, men den har sine kvaliteter.

Det er ganske bittert for selger, han har lagt mye penger og innsats i båten (kjøpt for 650k, pusset opp for 500k, og så kunne de etterhvert ikke bruke båten pga helseproblemer) - selvfølgelig ikke mitt problem, men det gir litt ettertanke. Enten det er båt eller hus eller andre verdifulle objekter - man bør tenke seg om flere ganger og kanskje spørre andre om hva slags meninger de har før man gjør irreversible eller kostbare arbeider. En dag kan det tenkes at man plutselig blir nødt til å selge, og dersom man er alene om å mene at det er en god idé å bygge inn en 115 hk bensindreven påhengsmotor på en katamaran, så går man fort på en smell den dagen man må selge. Jeg ser det selv også, jeg pleier sjeldent å tenke særlig på fremtidige salgsmuligheter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...