Jump to content

Bunnstoff på trimflaps, rett eller galt ?

Ternen32

Recommended Posts

Det er mulig jeg er helt på jordet, men det å ha lag på lag med bunnstoff på trimflaps, det må jo virke helt mot sin hensikt?. Slipet ned ene flapsen min i dag og der lå det altså 4-5 lag med bunnstoff, 3mm tykt lag med ruglete bunnstoff må jo bare være en stor bremsekloss fremfor noe annet mener jeg. Er jeg helt på jordet nå ?

Jeg ville si at syrefaste trimflaps skal være så glatte som overhodet mulig medfører ikke det riktighet ?

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Tja, om det blir lag på lag med bunnstoff, så blir det jo tykt og ujevnt med tiden.

Bruker selv spraylakk for propeller, International sin, på trimflaps. Blir tynt og fint lag på den måten.

Og slik så den ut etter 6 måneder på sjøen, ved opptak for 2 dager siden. Ingen groe utenom noen brune flekker på den vertikale bakenden. 1 enkelt rur på SB trimflap. Ingen groe på oversiden.

bilde

Selv har jeg aldri brukt noen form for stoff på flapsene,på andre båter, før brukte bare polerings pasta og filtbørste på drillen har alltid høyglanspolert Flaps og propeller, alt har vært like fint ved opptak (Riktignok står mine båter i Ferskvann)

Dette bilde er fra tresnekka mi fra 2004:

bilde

Redigert av celzeron (see edit history)

Du kan jo prøve uten noe bunnstoff på og se hvordan det går, men av erfaring så gror det noe jæEG#H på alt som ikke er stoffet, også flaps.

Jeg har selv prøvd et år med høyglanspolerte flaps uten stoff, og fikk en større skrapejobb på høsten og har siden sprayet mine med drevspray.

Nå ser det ut til at det går greit for celzeron, men det skulle da jammen tatt seg ut om det begynte å gro i ferskvann ?

Kan ikke sammenligne ferskvann og saltvann. I høyden litt alger i ferskvann. Selv på skrog som ikke har bunnstoff, en grønn litt seig masse som går av med høytrykkspyler uten motstand når man tar opp båten. Selv algene og den grønne massen er betydelig snillere enn den som er i sjøen. Etter en del år bare i ferskvann hadde jeg glemt hvor ille det kan være i sjøen, til jeg satte båt nr. to der.

Litt derfor jeg spør, er vant med å ha båten stående i ferskvann, er selvfølgelig ut i sjøen i ferien, men har ikke hatt problem med groing under den tiden, det forklares kanskje med at båten ikke står mye stille denne tiden :smiley:

Når jeg overtok den båten jeg har nå så var det ful blåskjellfarm på flaps og drev, fik knapt 16 knop på den :smiley:

Redigert av celzeron (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...