Ternen32 Startet 1.November.2013 Link til dette innlegget Startet 1.November.2013 Det er mulig jeg er helt på jordet, men det å ha lag på lag med bunnstoff på trimflaps, det må jo virke helt mot sin hensikt?. Slipet ned ene flapsen min i dag og der lå det altså 4-5 lag med bunnstoff, 3mm tykt lag med ruglete bunnstoff må jo bare være en stor bremsekloss fremfor noe annet mener jeg. Er jeg helt på jordet nå ? Jeg ville si at syrefaste trimflaps skal være så glatte som overhodet mulig medfører ikke det riktighet ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Luffe82 Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Mener at alt som er under vann må ha bunnstoff. Og et tynt lag vil ikke merkes på fart eller forbruk. 5 - 6 lag erderrimot ikke bra, og vil redusere virkningsgraden av bunnstoffet. Dette gjelder også på skroget generelt. Men viktig å bruke et stoff som ikke reagerer med metall, og ikke smår noe på anodene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Tja, om det blir lag på lag med bunnstoff, så blir det jo tykt og ujevnt med tiden. Bruker selv spraylakk for propeller, International sin, på trimflaps. Blir tynt og fint lag på den måten. Og slik så den ut etter 6 måneder på sjøen, ved opptak for 2 dager siden. Ingen groe utenom noen brune flekker på den vertikale bakenden. 1 enkelt rur på SB trimflap. Ingen groe på oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Selv har jeg aldri brukt noen form for stoff på flapsene,på andre båter, før brukte bare polerings pasta og filtbørste på drillen har alltid høyglanspolert Flaps og propeller, alt har vært like fint ved opptak (Riktignok står mine båter i Ferskvann) Dette bilde er fra tresnekka mi fra 2004: Redigert 1.November.2013 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
adeneo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Du kan jo prøve uten noe bunnstoff på og se hvordan det går, men av erfaring så gror det noe jæEG#H på alt som ikke er stoffet, også flaps. Jeg har selv prøvd et år med høyglanspolerte flaps uten stoff, og fikk en større skrapejobb på høsten og har siden sprayet mine med drevspray. Nå ser det ut til at det går greit for celzeron, men det skulle da jammen tatt seg ut om det begynte å gro i ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Kan ikke sammenligne ferskvann og saltvann. I høyden litt alger i ferskvann. Selv på skrog som ikke har bunnstoff, en grønn litt seig masse som går av med høytrykkspyler uten motstand når man tar opp båten. Selv algene og den grønne massen er betydelig snillere enn den som er i sjøen. Etter en del år bare i ferskvann hadde jeg glemt hvor ille det kan være i sjøen, til jeg satte båt nr. to der. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Er vel ofte sånn at det som blir disponert for sollys gror mer. Flapsa er jo bak der i lyset. Virker ihvertfall at det har hvert slik på mine båter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ternen32 Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Litt derfor jeg spør, er vant med å ha båten stående i ferskvann, er selvfølgelig ut i sjøen i ferien, men har ikke hatt problem med groing under den tiden, det forklares kanskje med at båten ikke står mye stille denne tiden Når jeg overtok den båten jeg har nå så var det ful blåskjellfarm på flaps og drev, fik knapt 16 knop på den Redigert 1.November.2013 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
nordan family 27 Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Tror kanskje dette påvirker mindre på flaps enn skrog. Tenk hvordan interceptorene virker - den vannmengen som blir under flapsene bremser ikke så mye. Selv bruker jeg vanlig non stop. Synes drevspray og alu bunnstoff gror for mye, så jeg bruker non stop på flaps, akslinger og baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.