navid Startet 1.November.2013 Link til dette innlegget Startet 1.November.2013 Baugthruster, hvordan har dere koblet batteriet til baugthrusteren i forhold til forbruks- og startbatteri? Når jeg ligger med landstrøm får alle tre batteribankene lading fra en batterilader. Laderen er en såkalt «smartlader». Altså laderen varierer batterispenningen opp og ned fra 12,4 til 14,3 volt. Problemet oppstår når jeg skal starte opp med bare 12,4 volt på batteriene og skal manøvrere ut i fra havn (selve motor startingen går helt fint). Da opplever jeg at det er for lav spenning på thruster-batteriet slik at thrusteren ikke fungerer som den skal. Er løsningen å montere en egen lader som forsyner thruster-batteriet, slik at det holder topp spenning hele tiden? Eller er det en annen smart løsning på problemet? Link to post
Zach Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Mange tråder om dette her på BP. Bruk SØK så finner du sikkert mange innlegg/meninger om dette. Link to post
Chiefengineer Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Hvordan er batteribankene dine satt opp? Hva forsyner de? Link to post
larss Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Hei Jeg har tre st 110 Amp batteri. To til forbruk og ett til start- baugthruster- ankervinsj. Imellom forbruk og start har jeg ett BEP relee. smartlader er koplet til forbruk, som etter å ha ladet forbruk sjalter til start batteri. Motoren lader start batteri når dette er fult sjalter den til forbruk. Enkelt og greit system som virker. larss Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Det er vel egentig mest vanlig å priorotere startbatteriet fra laderen. Men går ut fra du har en hovedstrømsbryter slik at du kan samkjøre alle batteriene. Har du ikke det bør du anskaffe deg en. Selv har jeg et eget trøsterbatteri på ca 100, som er plassert rett ved trøsteren. Det kan anbefales. Link to post
nordan family 27 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Du har altså thrusteren fra forbruk? Min er koblet til start, og er da stort sett fulladet. Jeg har ikke benyttet to utganger på mine ladere, men har satt inn en egen lader til hver bank. Litt dyrere, men alltid max fokus på hver bank. Link to post
oivindg Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 @navid: For meg høres det ut som det er noe feil med batteri eller kabling til thrusteren, hvis du ikke har nok kraft når det er 12.4 Volt på batteriet. Hvor mye strøm er batteriet oppgitt til å kunne levere? Hvor lange kabler har du, og med hvilket tverrsnitt? Øivind Link to post
Scand Baltic Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Hei. Har egen forbruksbank med lader, eget thruster/ vinsjbatteri med egen lader og eget startbatteri. Har regulator med tre utganger på slik at alle batteribankene blir ladet av motor. Startbatteriet blir kun ladet av motor. Har da en 115 a. dynamo. Det er to ting som er viktig (sikkert flere også...) : D motorer som har common rail (mulig det gjelder alle CR motorer) skal ha et eget dedikert startbatteri som ikke skal ha tilkoblet andre tunge strømkrevende brukere. Da får enten motorstyringer eller f.eks thruster for lite strøm siden motor har et stort strømforbruk. Det andre er at thruster må ha såpass god tilgang til strøm at det ikke måles mindre enn (hvis jeg husker rett) 10.2 volt på thrustere under bruk. Ved mindre spenningen mister man effekt og langt mer alvorlig, releet kan "brenne" seg fast slik at thrusteren ikke stopper. Da bør man vite hvor hovedstrømbryteren er... Den beste løsningen synes jeg da er et eget batteri til thrusteren plassert rett ved siden, og gjerne med en egen liten landstrømlader. Link to post
ariann Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Beste løsning for full effekt på bauthruster er et batteri i nærheten av bauthruster + en lader av denne typen : CTEK 12V SMARTPASS Link to post
Chiefengineer Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Hei. Har egen forbruksbank med lader, eget thruster/ vinsjbatteri med egen lader og eget startbatteri. Har regulator med tre utganger på slik at alle batteribankene blir ladet av motor. Startbatteriet blir kun ladet av motor. Har da en 115 a. dynamo. Det er to ting som er viktig (sikkert flere også...) : D motorer som har common rail (mulig det gjelder alle CR motorer) skal ha et eget dedikert startbatteri som ikke skal ha tilkoblet andre tunge strømkrevende brukere. Da får enten motorstyringer eller f.eks thruster for lite strøm siden motor har et stort strømforbruk. Det andre er at thruster må ha såpass god tilgang til strøm at det ikke måles mindre enn (hvis jeg husker rett) 10.2 volt på thrustere under bruk. Ved mindre spenningen mister man effekt og langt mer alvorlig, releet kan "brenne" seg fast slik at thrusteren ikke stopper. Da bør man vite hvor hovedstrømbryteren er... Den beste løsningen synes jeg da er et eget batteri til thrusteren plassert rett ved siden, og gjerne med en egen liten landstrømlader. Som jeg skulle skrevet det selv. Jeg har alle forholdene som er beskrevet ovenfor og endte opp med å dedikere egne boosterbatterier til thrustere, koplet direkte i parallell over thruster og ladet av Ctek smartladere som henter strøm fra hovedbatteribank når spenningen er over et visst nivå. Dvs. i praksis all tid motorene går eller man ligger på landstrøm lades thrusterbatteri. Og lader kutter når alt er stanset slik at ikke hovedbank tappes. Resultatet var langt bedre skyveeffekt i thrusterne og mindre belastning av hovedbatteripakker. Fairline har et 4-splitt elektrisk system der generatorbatteri, forbruksbatteri, sb og bb motor har et styrt parallellkoplingssystem ved underspenning slik at om f.eks. SB common railmotor får for lav spenning på batteripakken legges det inn automatisk et kraftrele som sammenkopler denne med en annen batteripakke der spennning er ok. Systemet kan også aktiveres fra bryter men er normalt alltid deaktivert. Dette er pga. problemstillingene som KAN opppstå med CR-motorer og høyt spenningstrekk, og funksjonen skal kunne sikre driften selv ved eventuelle el.problemer. Link to post
Jori Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Til TS, dine problemer kan skyldes svakt Startbatteri. Var akkurat slik hos meg også, inntil jeg byttet batteri. Mao en celle som er delvis defekt. Til Scand Baltic og Chiefengineer, interessant at dere sier dere har batteri på baugtruster, uten at det tar lading ifra motor. Satser mao på 220v anlegget alltid lader opp batteriet? Jeg har samme system som flere andre med at startbatteriet også forsyner ankervinsj og baugtruster, Er ikke fornøyd med skyvet på truster og har derfor gått til anskaffelse av eget batteri som jeg skal montere fremme, Det som dere sier er at jeg trenger strengt tatt ikke å benytte meg av ledningene som løper frem fra dagens startbatteri, kan bare koble dette isolert? Ser en fordel og det er at svakhet i startbatteri eller baugtrusterbatteri koblet i serie, vil selvfølgelig medføre at det andre batteriet ikke får maks kapasitet. Dette unngår man gjør man de til to isolerte forsyninger. Men siden jeg allerede har ledninger frem, er det kanskje like greit å kjøre de i serie? Link to post
navid Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Morn morn! Ny dag og nye muligheter. Takk til dere alle for tilbakemeldinger! Får ta en liten oppsummering. Forbruks- og startbatteriet står i hver sin side i eget rom bak motorrommet. Avstanden er i underkant av 3 m mellom de. Kort avstand inn til motorene. På bakskotten i motorrommet står tre kontaktorer / hovedbrytere med pluss og minusskinner som batteriene er koblet til. Jeg kan ikke se noe BEP relee i kretsen. Laderen fra landstrømmen er koblet til batteriene på b.b. Side. Når alle tre kontaktorene er lukket er alle batteriene koblet sammen og laderen forsyner hele banken. På start- og forbruksiden har jeg så langt ingen problemer. Batteriene tar lading og holder på strømmen. Ca ni meter forover fra start- og forbruksbatteriene står en Sleipner SP7512 4,4 kw baugthruster. Den har sitt eget batteri, et AGM 95 Ah. med godt dimensjonerte kabler. Det batteriet får også lading fra den samme batteriladeren via to kabler på 7,5mm2 når kun landstrøm er på. Batteriet tar lading og holder på strømmen. Så til problemet: Denne laderen (smart ) lar batterispenningen gå ned til ca 12,2 volt før den starter på ny lade-sekvens, og lader da batteriene opp til over 14 volt. Dette har tilsynelatende fungert veldig bra helt til jeg var uheldig å skulle bruke thrusteren med bare vel 12 volt på batteriet. Det fungerte dårlig. Den enkleste løsningen på problemet for meg er kanskje å bytte denne laderen til en lader som topper batteriene hele tiden. Slik som laderne gjorde i «gamle dager». Link to post
Marwin Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 En rimelig CTEC-lader vil gjøre jobben med thrusterbatteriet bedre. En annen løsning kan være å koble thrusterbatteriet til startbatteriet.... Da får du lading fra den hoved-laderen du har, samt fra motoren når den er igang. Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg har Optima redtop ved SE80 thrusterne mine. Redtop blir koplet inn relestyrt via tenning når motor startes. Bruker BEP fjernstyrt batteribryter til dette. Har aldri hatt behov for noe lading utover dette. Kun lading via motor/dynamo i høysesong. I vinterhalvåret overstyrer jeg BEP bryteren manuellt og thrusterbatteriene får lading av laderen ett par ganger i løpet av vinteren hvis båten er lite i bruk. Link to post
Chiefengineer Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Til Scand Baltic og Chiefengineer, interessant at dere sier dere har batteri på baugtruster, uten at det tar lading ifra motor. Satser mao på 220v anlegget alltid lader opp batteriet? Jeg har samme system som flere andre med at startbatteriet også forsyner ankervinsj og baugtruster, Er ikke fornøyd med skyvet på truster og har derfor gått til anskaffelse av eget batteri som jeg skal montere fremme, Det som dere sier er at jeg trenger strengt tatt ikke å benytte meg av ledningene som løper frem fra dagens startbatteri, kan bare koble dette isolert? Muligens ørlitegrann dårlig presisert. Alle mine batteripakker lades selvsagt fra motorenes dynamoer, men det er ikke alle som forsyner motorene tilbake med kraft for å være mer spesifikk. To av batteriene er dedikerte til hhv. SB og BB motor siden jeg har common rail mens et er til forbruk og et til generator. Forbruksdelen er senere utbygd med ytterligere to batterier i parallell. Jeg har altså satt inn Optima redtop direkte i parallell over thrustermotorens poler der den originalt forlagte strømmen er tilkoplet thrustermotoren men med en egen kraftsolenoid (300A) samt en sikring og en AV/PÅ hovedstrømsbryter på + ledningen fra Optimabatteriet. Solenoiden fikk en egen liten styring med et par hjelpereleer etc. siden strømtrekket var for stort til å kunne hentes direkte fra joystickelektronikken. Kraftsolenoidens eneste misjon er at jeg ikke likte tanken på at thrustermotoren blir liggende med 12V konstant over polene når boosterbatteriet ble montert siden jeg har elektrisk aktivert hovedstrømsbryter fra den originale strømkilden. Så solenoiden og dermed parallellkoplingen av boosterbatteriet aktiveres kun i thrusterkretsen ved betjening av joystick til SB eller BB. Optima Redtop henter sin lading gjennom en CTEK 12v/12v lader fra forbruksbatteribanken. Forskjellen ble svært stor på effekten i thrusters ettersom spenningen over motorene økte betydelig. Nå tar Optimabatteriet majoriteten av belastningen. Det finnes selvsagt et utall varierende monteringsmetoder men felles for de alle tenker jeg at du havner på at et ekstra batteri direkte ved thruster er det som virkelig vil utgjøre forskjellen i effekten. Så til problemet: Denne laderen (smart ) lar batterispenningen gå ned til ca 12,2 volt før den starter på ny lade-sekvens, og lader da batteriene opp til over 14 volt. Dette har tilsynelatende fungert veldig bra helt til jeg var uheldig å skulle bruke thrusteren med bare vel 12 volt på batteriet. Det fungerte dårlig. Den enkleste løsningen på problemet for meg er kanskje å bytte denne laderen til en lader som topper batteriene hele tiden. Slik som laderne gjorde i «gamle dager». Jeg tror du har et fornuftig og bra system i utgangspunktet iht. beskrivelsen. Ville byttet til en CTEK lader. Denne lader så lenge batterbanken den tar fra er tilkoplet landstrømslader eller motorene kjører og lader batteribanken. Altså spenningsavhengig på inputkretsen. Kommer innspenningen for lavt kutter den og tømmer dermed ikke forbruksbatterikretsen, startkretsen eller hvilken 12V kilde den nå henter fra. Du vil uansett ha lading hele tiden motorene er igang samt når landstrøm er tilkoplet og det skal være mer enn tilskrekkelig. Neste trinn etter kraftig thrusterbruk er oftest landstrømstilkopling, generatorkjøring eller kjøring av motorer slik at du får ladet opp thrusterbatteriet igjen. Link to post
navid Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Takk for gode svar til dere alle! Kan det være en ide å montere en diode på ladekabelen inn til thruster-batteriet? eller vil spenningsfallet over dioden bli for høy slik at batteriet får dårlig topplading? Det som skjer er vel at strømmen fra thruster-batteriet utlignes (går tilbake) gjennom denne ladekabelen ut til forbrukssiden sammen med de øvrige batteriene når laderen går i denne lavmodus. I tilfelle hvor får jeg kjøpt en slik diode? Link to post
Chiefengineer Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg tror temmelig sikkert ikke C-tek laderen vil slippe noe tilbake i retur når den er i hvilemodus. Smartingene har nok tenkt på dette. Tror heller spenningsfallet over en eksternt montert diode vil forstyrre ladeprosessen av batteriet. Link to post
navid Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 (redigert) Takk for en grundig redegjørelse Chiefengineer! Løsningen med en C-tek lader kan jeg tenke meg å prøve. Ser det er flere som anbefaler en slik løsning her. Regner med at det er flere typer C-tek ladere. Kan du sende meg en IM på hvilken modell du vil anbefale i mitt tilfelle. Redigert 2.November.2013 av navid (see edit history) Link to post
Marwin Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Takk for gode svar til dere alle! Kan det være en ide å montere en diode på ladekabelen inn til thruster-batteriet? eller vil spenningsfallet over dioden bli for høy slik at batteriet får dårlig topplading? Det som skjer er vel at strømmen fra thruster-batteriet utlignes (går tilbake) gjennom denne ladekabelen ut til forbrukssiden sammen med de øvrige batteriene når laderen går i denne lavmodus. I tilfelle hvor får jeg kjøpt en slik diode? Ikke bruk diode. Spenningstapet blir da 0,7 volt++ (For Si-diode.) Koble kabelen fra thrusterbatteriet til startbatteriet direkte. Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BOBO II Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Er det så smart da Marwin. Må du ikke ha en stor nok sikring i mellom startbatteriet og kabelen fra truster da? 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
navid Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Ikke bruk diode. Spenningstapet blir da 0,7 volt++ (For Si-diode.) Koble kabelen fra thrusterbatteriet til startbatteriet direkte. Takk for det Marvin! Dioden er herved lagt på hylla.....Blir nok å gå for en C-tek lader over thrusterbatteriet som anbefalt. Direkte koblet fra start eller forbruksbatteriet. Redigert 4.November.2013 av navid (see edit history) Link to post
navid Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Da har jeg fått montert C-tek laderen til thruster-batteriet. En liten oversiktstegning viser hvordan jeg har koblet det hele opp. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn