Jump to content

Kalesjeimpregnering

Victora III

Recommended Posts

Velger å trekke ut dette spørsmålet fra pollen om sjøsetting:

Er det fordel eller ulempe at impregneringen inneholder silikon?

Dette er det helt sikkert noen flere her som har kvalifiserte synspunkter på. Har tidligere brukt Blåtind sin impregnering med godt resultat. Pleier å pensle dette på etter å ha vasket og tørket kalelsje grundig.

I år har jeg kjøpt noen flasker Impreg-X fra Maritim. Det står at disse er med silikon. Noen som har erfaring med denne impregneringen og andre fordeler ulemper med silikon i impregneringen??

Har forstått det slik at det ikke bør være silikon i impregneringen. Noe med at det ødelegger duken og sømmene, men jeg husker ikke elt begrunnelsen lenger. Men jeg bruker i alle fall kun uten silikon, og fikk sikkert servert noen gode argumenter for det en gang :sad: . Kanskje noen andre husker bedre hva dette går ut på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noen som har erfaring med denne impregneringen og andre fordeler ulemper med silikon i impregneringen??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Swande

Har ikke erfaring med dette du spør om. Men det finnes en tråd om dette i emneoversikten :

Impregnering av kalesje. Med eller uten silicon

Kanskje du finner svaret der. Eller i en av alle de andre trådene ang kalesjer.

Lenge til du skal sjøsette ?

GeV

Mvh

`MINA`

Som nevnt i den andre tråden om sjøsetting, har jeg brukt Jens Sagens kalesjeimpregnering med hell. På flaska står det at den inneholder "silikonbasert hydrofobieringsmiddel med innebygget katalysator". Det høres jo fint ut... :wink:

Når dette middelet er produsert av, og anbefalt av et firma som selv produserer kalesjer, så må man vel kunne stole på at det er bra saker? Dette med at silikon angriper trådene og sømmene i kalesjen hadde vært fint om noen kunne verifisere eller avsanne med skikkelige fakta.

Til Lars H. som fryktet eventuelle problemer med å påføre ny impregnering over en tidligere silikonimpregnering, så kan jeg for egen del si at dette har jeg ikke erfart med Sagens middel. Brukte Sagens i fjor, og påførte Sagens på ny i forgårs. Ikke noe problem med at ikke stoffet trenger inn i kalesjen på nytt, men kanskje impregnering uten silikon ville bli vanskelig å bruke over tidligere silikonbasert? Min kalesje er i alle fall pottetett hele sesongen fra april til november med Jens Sagens impregnering. Veldig fornøyd! :cool:

Lenge til du skal sjøsette ?

Hallo, GeV, når Swande nå har trukket temaet om kalesjeimpregnering UT av tråden (pollen) om sjøsetting... Da må ikke du gjøre denne tråden om til sjøsetting, da... :lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...