Jump to content

Gamle båtblader - bare å kaste?

Havgap

Recommended Posts

Naboen kastet også mange årganger med gamle Donald-blader. Heldigvis rakk jeg å kaste meg over de før dunken ble tømt. Så nå har jeg mange komplette gamle årganger lagret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da jeg var guttungen starta jeg båtlivet med en 14,5 fot Rana trebåt og 4hk. Jeg var ofte med å hjalp en kjenning som hadde en staselig Orskjaar, og arva masse BM av han siden 1986. alle min bil/båt/og musikkblader liger lagra oppe på loftet, har ikke tenkt å kaste dem.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har vel komplette årganger av Båtmagasinet fra 1988 og til nå i hyllene. De siste snart 10 årgangene av Praktisk Båtliv/Båtliv har jeg også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har et bibliotek på klubbhuset på Hovedøya. Der er det fortsatt plass til metervis med båtblader. Ikke kast verdifulle båtblader, det er i alle fall noen som vil ta vare på dem. Bare si fra så kan jeg komme innom om det ikke er for lang unna da.

Personlig angrer jeg på at flere årganger av Yachting montly gikk til gjennvinning på 90 tallet.

Ole
S/Y Algol

Kasta nettopp 10-15 årganger av diverse båtblader. Og før det tilsvarende med veteranbilblader. Kjekt å ha, helt klart! Men det tar mye plass etterhvert, og nå i en relokaliseringsprosess til mye mindre bolig finner jeg ikek på så veldig gode grunner til å samle på gammelt papir. Mye annet gammelt kjekt å ha må også vike, så det er bare å bite tenna sammen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gamle båtblader er en kulturskatt. Om man ikke selv kan ha omsorgen enger, er det viktig å finne noen med rett innstilling som kan ta oppgaven videre. Vi skylder våre fremtidige (tipp-)oldebarn å kunne lese, på noe så eksotisk som papir, om hvordan vi hadde det på sjøen den gang alt var så uendelig mye bedre!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For framtidige slekter er eksemplarer avlevert til - og lagret i - riksbiblioteket. Jeg vil ikke fylle opp med massevis av årganger som etterkommerne sukker tungt over og må streve med å bli kvitt. Samtidig har jeg begrensa abonnementene betraktelig, og jeg kan gå på biblioteket og lese.

Men folk som har ubegrensa lagringsplass må da gjerne få ha årganger på årganger stående. Slik plass har de fleste ikke.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Kanskje dette kan vere rett tråd å etterlyse nokre båtteikningar i.

Min båt, ein 21 fots platgatter bygd i Florø, skal visstnok vert bygd etter teikningane som i si tid var publisert i eit blad som heitte Skib'o hoi. Nokon her som har kjennskap rundt dette, eller som veit kvar eg kan skaffe ein kopi av desse teikningane (for nostalgisk skuld). :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Eg har en del gamle båtblader og eldre brosjyrer ,synes de er verdt for meg, :-)

Brosjyrer på eldre norske båter er av interesse dersom de ikke allerede finnes i arkivet. Håpet er at vi etterhvert kan få dokumentert mesteparten av norsk båtbyggerhistorie.

Sjekk f.eks. det vi har om Fjordboats.

Om man ikke kan scanne selv så gjør jeg det gjerne, betaler selvsagt portoomkostninger og garanterer retur i samme stand.

Jeg synes bladene skal taes vare på. Husk at dette er "dokumentasjonen" som eksisterer fra den tiden. Kastes de, så forsvinner det for alltid. Det er begrenset hva som er scannet og elektronisk lagret. I dag forholder vi oss til at "alt" vi omgir oss med ligger elektronisk. Men den dagen pc'n går dunken, eller et forum ikke lenger betaler for serverplass, så forsinner det.

Tenk å bla i et båtblad fra 1979 i 2079!

• 2 år senere...

Hele blader er ikke interessant å ta vare på. Men innimellom har de en artikkel om test av en type utstyr med sammenligning av alternativene. Eller tips om reisemål eller andre tips. Disse artiklene river jeg ut og tar vare på. Resten, som stort sett er reklame eller omtale av arrangementer (ferskvare) går i søpla. Etter noen år ligger det en omfangsrik ringperm i båten med artikler om alt fra havnetips i stillehavet via motorreparasjoner til riktig rekkefølge på signalflaggene når man bedriver "stor flagging".

Mye av denne informasjonen finnes på internet, men når vi er på båttur har vi ikke nett. dessuten går det raskere å finne fram en artikkel jeg vet vi har enn å google seg fram til svaret.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...