Havgap Startet 3.November.2013 Del på Facebook Startet 3.November.2013 Har en masse båtblader, noen Seilas fra 60-tallet og jevnt opp gjennom tiden med mye Båtmagasinet og annet. Synes det er for galt å kaste alt sammen - noen som vet om det er interesse for sånt?? Ikke ute etter penga, kanskje legge ut på finn under gis bort? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jeg tror du skal vente litt, for det er sikkert noen samlere/interesserte som dukker opp. Fruen kastet en haug med gamle Donald-blader for noen år siden. Jeg gråter en liten skvett enda fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Naboen kastet også mange årganger med gamle Donald-blader. Heldigvis rakk jeg å kaste meg over de før dunken ble tømt. Så nå har jeg mange komplette gamle årganger lagret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
torbi Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Eg har en del gamle båtblader og eldre brosjyrer ,synes de er verdt for meg, :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
haugi Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Naboen kastet også mange årganger med gamle Donald-blader. Heldigvis rakk jeg å kaste meg over de før dunken ble tømt. Så nå har jeg mange komplette gamle årganger lagret. Om du noengang skal kvitte deg med dem og de er fra før 79, så send meg en mld. Har komplett samling etter dette Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jeg la ned flere årganger av Båtmagasinet i bruktboden i havna. Hadde nesten komplett fra 1985/86. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Da jeg var guttungen starta jeg båtlivet med en 14,5 fot Rana trebåt og 4hk. Jeg var ofte med å hjalp en kjenning som hadde en staselig Orskjaar, og arva masse BM av han siden 1986. alle min bil/båt/og musikkblader liger lagra oppe på loftet, har ikke tenkt å kaste dem. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lars H. Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jeg har vel komplette årganger av Båtmagasinet fra 1988 og til nå i hyllene. De siste snart 10 årgangene av Praktisk Båtliv/Båtliv har jeg også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havgap Svart 3.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jeg har en del blader, men ingen samlinger og ikke komplett. Men det blir ikke til st at jeg leser de gamle bladene - om ikke jeg rydder på loftet. Da kan det plutselig gå en time med å lese en test av båter som er "veteraner" nå. Har flyttet et par ganger, og bladene flytter med! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Ser aldri på to-tre år gamle båtblader. De leveres i papirinnsamling eller kjøres til resirk med ujevne mellomrom. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jo-morth Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Jeg har 16 årganger med Båtmagasinet, og har oppdaget at de er fine å ha som oppslagsverk om forskjellige ting. Har faktisk benyttet meg av det flere ganger... "kjekt å ha".... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Vi har et bibliotek på klubbhuset på Hovedøya. Der er det fortsatt plass til metervis med båtblader. Ikke kast verdifulle båtblader, det er i alle fall noen som vil ta vare på dem. Bare si fra så kan jeg komme innom om det ikke er for lang unna da. Personlig angrer jeg på at flere årganger av Yachting montly gikk til gjennvinning på 90 tallet. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
index Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Kasta nettopp 10-15 årganger av diverse båtblader. Og før det tilsvarende med veteranbilblader. Kjekt å ha, helt klart! Men det tar mye plass etterhvert, og nå i en relokaliseringsprosess til mye mindre bolig finner jeg ikek på så veldig gode grunner til å samle på gammelt papir. Mye annet gammelt kjekt å ha må også vike, så det er bare å bite tenna sammen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipper Worse Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Gamle båtblader er en kulturskatt. Om man ikke selv kan ha omsorgen enger, er det viktig å finne noen med rett innstilling som kan ta oppgaven videre. Vi skylder våre fremtidige (tipp-)oldebarn å kunne lese, på noe så eksotisk som papir, om hvordan vi hadde det på sjøen den gang alt var så uendelig mye bedre!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Salt Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 For framtidige slekter er eksemplarer avlevert til - og lagret i - riksbiblioteket. Jeg vil ikke fylle opp med massevis av årganger som etterkommerne sukker tungt over og må streve med å bli kvitt. Samtidig har jeg begrensa abonnementene betraktelig, og jeg kan gå på biblioteket og lese. Men folk som har ubegrensa lagringsplass må da gjerne få ha årganger på årganger stående. Slik plass har de fleste ikke. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Diesel248 Svart 3.November.2013 Del på Facebook Svart 3.November.2013 Kanskje dette kan vere rett tråd å etterlyse nokre båtteikningar i. Min båt, ein 21 fots platgatter bygd i Florø, skal visstnok vert bygd etter teikningane som i si tid var publisert i eit blad som heitte Skib'o hoi. Nokon her som har kjennskap rundt dette, eller som veit kvar eg kan skaffe ein kopi av desse teikningane (for nostalgisk skuld). :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Ingar Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Eg har en del gamle båtblader og eldre brosjyrer ,synes de er verdt for meg, :-) Brosjyrer på eldre norske båter er av interesse dersom de ikke allerede finnes i arkivet. Håpet er at vi etterhvert kan få dokumentert mesteparten av norsk båtbyggerhistorie. Sjekk f.eks. det vi har om Fjordboats. Om man ikke kan scanne selv så gjør jeg det gjerne, betaler selvsagt portoomkostninger og garanterer retur i samme stand. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Jeg synes bladene skal taes vare på. Husk at dette er "dokumentasjonen" som eksisterer fra den tiden. Kastes de, så forsvinner det for alltid. Det er begrenset hva som er scannet og elektronisk lagret. I dag forholder vi oss til at "alt" vi omgir oss med ligger elektronisk. Men den dagen pc'n går dunken, eller et forum ikke lenger betaler for serverplass, så forsinner det. Tenk å bla i et båtblad fra 1979 i 2079! Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Rydder for tiden, og har rundt 20 siste årgangene med Båtmagasinet og 10 siste med båtliv liggende i stabler. (Antagelig ikke helt komplett, men i nærheten). Om dette er av interesse for noen er det bare å gi en lyd. Kan lagre de i garasjen i noen dager før papirkontaineren får de. Er i Bergen/Fyllingsdalen. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Herman Svart 29.Februar.2016 Del på Facebook Svart 29.Februar.2016 (redigert) Hele blader er ikke interessant å ta vare på. Men innimellom har de en artikkel om test av en type utstyr med sammenligning av alternativene. Eller tips om reisemål eller andre tips. Disse artiklene river jeg ut og tar vare på. Resten, som stort sett er reklame eller omtale av arrangementer (ferskvare) går i søpla. Etter noen år ligger det en omfangsrik ringperm i båten med artikler om alt fra havnetips i stillehavet via motorreparasjoner til riktig rekkefølge på signalflaggene når man bedriver "stor flagging". Mye av denne informasjonen finnes på internet, men når vi er på båttur har vi ikke nett. dessuten går det raskere å finne fram en artikkel jeg vet vi har enn å google seg fram til svaret. Redigert 29.Februar.2016 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.