Jump to content

Sparkling av ujevnheter i blykjøl, hvordan og med hva?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Kjølen er av bly og ganske ujevn på sidene. Dette er ikke skader, sprekker, hakk eller lignende men ser mer ut som den svenske blykjølstøperen har vært litt røff med bearbeidelsen og sluttfinishen en gang tidlig 80 tall.

Om jeg skal sparkle det jevnt, hvilken gugge er det riktig å bruke mot bly? Hva som helst expxybasert sparkelmasse?

Og må man egentlig stoffe eller overflatebehandle en blykjøl? Vil en ubehandlet blykjøl gro i det hele tatt?

(sorterte utender seil/rigg/regatta da jeg ikke fant ut noe bedre. Er vel ikke annet en seilbåter som har blykjøl?).

Har ikke personlige erfaringer med dette, men hvor store ujevnheter er det snakk om? Ta noen bilder og mål ujevnhetene, legg en rettholt over for å vise ujevnheter?

Er du sikker på at det ikke ligger et tykt lag epoxy utenpå blyet ?

På Westsystem sin side, tror jeg, lå det en oppskrift på hvordan man utbedrer deformering av byet i kjølen, da etter grunnstøting. Da var det oppretting med hammer, rasping med fil innsmurt med vaselin ( sikkert for å hindre blypartikkler, og deretter noen lag epoxy med påfølgende sliping om nødvendig, som var oppskriften. Ta en titt på siden deres, så er det vel noen tips som er overførbar til din situasjon.

Fant linken: ( kjekt å legge tilfeldige nettsider som favoritter)

http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Rep+av+mindre+kj%C3%B8lskader+sparkling%2Fliming+metall.9UFRzY3S.ips

Om du ikke kan bruke dette direkte, så er det i hvert fall ei fin artikkel for oss som er velsignet med blykjøl.

http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/

Redigert av Eureka (see edit history)
Guest Avmønstret#

Fant den artikkelen men slike merkespesifikke "system" beskrivelser forteller meg egentlig ikke så mye. Ikke før jeg står hos forhandler og tømmer kontoen ;-)

Ang bilder så tror jeg ikke at jeg har evner eller utstyr til å klare å ta bilder som viser noe som helst. Så egentlig for meg å finne rette typen sparkel for jobben. Slipe ned området og dra over med en brei sparkelspade, ferdig. (pluss alt det vanlige da..).

Har ikke tenkt å gjøre noen svær jobb utav det. Trenger egentlig bare å vite hvilken type sparkel som hefter til bly.

Alt til båt handler om epoxy, greit nok, men vanntett er jo ikke et krav i og for seg når underlaget er bly. Bly trekker ikke vann :-)

Guest Avmønstret#

Nei, men den vil få et hvitt oksydlag. Har neppe noen praktisk betydning.

Hmm.. ikke at det gjør noen stor forskjell men gjør jo ikke noe å slippe å pusse/stoffe kjølen. Om jeg tar meg bryet med å slipe den ned så er jeg "home free" mtp vedlikehold av den. Må først sjekke om det er mange lag med morro på den, men det ser egentlig ikke sånn ut. Eneste er jo hvis det er lagt primer, den må i tilfelle vekk for det vil vel antagelig gro på den. Rent bly eller bunnstoff må være løsningen.

Har prøvd BT glassfibersparkel. Enda en ting den ikke kan brukes til.

Limsparkel med en skvett voksløsning sitter som hakka møkk.

Når jeg tenker på det. Om jeg begynner å sparkle og kline på blykjølen så lager jeg egentlig grunnlag for groe. Om det er selve blyet som er ujevnt så skal jeg heller pusse ned og se om jeg kan jevne ut litt på toppene. Om det er sparklet tidligere og det utgjør ujevnhetene så skal jeg vurdere å gjøre jobben litt bedre.

Men jo mer jeg kliner på av greier jo mer åpenbart er det egentlig at det på et tidspunkt vil gro/løsne og lage enda mer arbeid.

Neste gang jeg er i båten skal jeg herje på litt med kjølen og se hva som faktisk skjuler seg.

Guest Avmønstret#

Siden det neppe er av hensyn til det marine livets etiske sans så er jeg litt nysgjerrig på hva du egentlig er ute etter å oppnå med den jobben?

Si det... resten av bunnen osv er slett og fin og da stikker det seg ut som noe jeg kan gjøre noe med for at det skal bli bedre. Er gammel jolle- og brettseiler og har det på en måte i hodet mitt at alt under seil skal ha god finsih under vann. Aner ikke hvor mange timer jeg har pusset og vokset og tullet på med bunnen på joller og brett for å få det perfekt. Tror ikke det hadde mye å si utover mental ro ved å vite at det er i orden. Og gjør jeg noe med det så er på en måte det under vann i orden, da kan jeg kun skylde på alt over vannlinja når det går trått :-)

Er ikke sånt tull seilingens forbannelse da?

Det er klart du skal sparkle kjølen din. Du sier du er gammel jolle/brett seiler så da antar jeg at du kjenner kjølen og rorets oppgaver :) hjelper lite med gode seil dersom form og finish på kjøl og ror er usymetrisk og dårlig.

Kjølens fasong har MYE å si for båtens egenskaper spesielt på kryss.

Min er sparklet opp etter en profil tilsendt fra verftet. Tror det er NACA 0010.

Har brukt epoxy filler fra hempel uten å få hverken osmose eller at det ramler av..... Lykke til :)

Men å påstå at alt som er sagt om epoksy, polyester og osmose er bare tull vil jeg si er å ta litt hardt i. Baserer du det på de to arbeidsbåtene Mulligan, eller har du også andre erfaringer som tilsier at alt som er sagt tidligere bare er tull? At eventuell osmose på en kjøl har lite å si er jeg enig i, men å avskrive all litteratur og erfaringer angående osmose synes jeg tar lite hensyn til faktiske erfaringer og forskning på området.

Selv ville jeg brukt epoksybaserte produkter ved slikt arbeid, mest på grunn at epoksy hefter bedre på de fleste underlag enn polyester, men også siden epoksy så og si ikke krymper under herding, noe som kan være en fordel ved sparkling med tanke på god heft. Så kan faktumet at epoksy trekker mindre vann enn polyester være en kjekk bonus, men ikke hovedgrunnen til å velge epoksy.

Guest Avmønstret#

Har nå sjekket kjølen nøyere. Såvidt jeg kan skjønne/se så er det sparklet i overgangen skrog/kjøl. Dette er gjort noe ujevnt og det har sluppet litt her og der, tror jeg skal ta en liten pusse/sparklerunde her. Nedenfor skjøten er det bly, primer og så bunnstoff. Er litt fristet til å bare slipe ned til blyet under skjøten og la det være med det.

Overgang skrog/kjøl ser forøvrig helt lytefri ut, ikke noe oppsprekking eller noe, ei heller foran/bak kjøl. Ser at båten en gang har dunket på da det er en liten deformering helt ned og foran på kjølen, men blyet har nok tatt av for det verste trykket.

Jeg bruker alltid vanlig bilsparkel. Min kjøl er laget med en syrefast utside som er fylt med bly. (Helt fylt) Jeg fikk en liten ujevnhet når blyet kjølnet og sparklet 20x20 cm og 0-20mm tykt i 2002 det sitter enda like fast.

Jeg har også forandret forkanten på kjølen for endel år siden og dersitter det også bom fast.

Bilsparkel er lett å jobbe med sitter bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...