Jump to content

Batterilader, Ctek MXS 5.0 Polar - Hvor store batterier?

Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg skal installere en http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%205.0%20POLAR i min båt..

Den kan lade batterier opp til ca. 110Ah og opptil 160Ah for vedlikehold. Jeg har 3 batterier i min båt.

2 stk på 105ah parrallellkoblet og et startbatteri på 115ah. Hvordan skal jeg koble denne laderen slik at alle batteriene blir ladet samtidig? Jeg vet at utgangseffekten på 5A er litt lite for en så stor batteribank, men mitt spørsmål er om batteribanken er for stor for laderen? Vil det ta ukesvis å lade opp batteriene? Blir styrken på batteriene når de er parrallellkoblet for stor for denne laderen siden kapasiteten kun er på 110ah?

Hva anbefaler dere? Tanken er å montere denne permanent i båten og kunne koble til 220V når jeg forlater båten..

Bare la laderen stå på egentlig til neste gang jeg skal bruke båten..

Størrelsen på laderen er ikke direkte relatert til batterikapasiteten. Selv den minste lader kan lade opp en stooor batteribank bare den får ta tiden til hjelp.

Så det du må ha som utgangpunkt er hvor mye batteribanken normalt er utladet og hvor lang tid du kan bruke på å lade den opp igjen.

Om du bruker et spenningsstyrt rele til å styre ladingen vil det være nok med én lader koblet til den banken hvor releet føler spenningen. Altså den banken som blir direkte ladet fra dynamoen. Ideelt sett bør dette være forbruk.

For å unngå mulighet for korrosjon må laderen være dobbeltisolert, at strømkabelen er ujordet. Dette gjelder ved bruk av skjøteledingen. Ved fast installasjon spiller det ingen rolle da forskriftene krever at batteriminus er koblet til landjord.

Se linkene i signaturen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...