Jump to content

Hvordan få propell som sitter fast av propellakselen

Allegro27

Recommended Posts

Jeg har en bekjent med 4-bladers propell som letter etter noe slikt.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-20339/

Jeg dro av to stk 4-bladers propeller nå i helga med en slik toarmet avdrager. Fungerte utmerket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ref LarsH: Den avtrekkeren der ebonita, er den hjemmelaget, eller hvor kan den skaffes?

Egen konstruktion Lars, och tillverkad på Åkermans Verkstad där jag jobbade i 19 år.

REM: Det var ju bra att Du hade nytta av Biltema-avdragaren, måste dock säga att mina propellrar brukar sitta så pass att jag misstänker att den skulle glidit av. Jag får dra åt /rejält/ växelvis på alla fyra skruvarna plus gärna lite värme plus en slägga. Den stora sexkantiga distans-biten har gängor i den ena änden så att man kan skruva på den löst på axeländen så att inte propellern far iväg. Propellern brukar lossna med en SMÄLL!

Roger: Ja om det är tre (eller fem) blad så får man komplettera hålbilden. Bara det är plats till skruvarna mellan bladen...

Redigert av ebonita (see edit history)

Patentet til Ebonita er en 150# blindflens og en 150# rørflens. Muligens 3 inch. Hender vi mekker slike saker ute i Nordsjøen når vi skal pumpe av nav. Vi setter da en jekk mellom akslingen og den ene flensen. Største jekken jeg har brukt var 80 tonn. Skulle ha av wiretromler på livbåtwincher, som hadde stått og rustet en del år. Tromlene spaserte noen meter bortover dekket da de løsnet.

REM: Det var ju bra att Du hade nytta av Biltema-avdragaren, måste dock säga att mina propellrar brukar sitta så pass att jag misstänker att den skulle glidit av. Jag får dra åt /rejält/ växelvis på alla fyra skruvarna plus gärna lite värme plus en slägga. Den stora sexkantiga distans-biten har gängor i den ena änden så att man kan skruva på den löst på axeländen så att inte propellern far iväg. Propellern brukar lossna med en SMÄLL!..

Njaaa. Var vel ikke akurat Biltemaavdrager jeg brukte, men en av samme typen, dog kraftigere og med lengre spenn. Lånte med meg en fra jobben. I oljeindustrien har vi kraftig utstyr

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

REM: Det var ju bra att Du hade nytta av Biltema-avdragaren, måste dock säga att mina propellrar brukar sitta så pass att jag misstänker att den skulle glidit av. Jag får dra åt /rejält/ växelvis på alla fyra skruvarna plus gärna lite värme plus en slägga. Den stora sexkantiga distans-biten har gängor i den ena änden så att man kan skruva på den löst på axeländen så att inte propellern far iväg. Propellern brukar lossna med en SMÄLL!

Har noen ganger i andre sammenheng klemt de to armene på avtrekkeren sammen med to slangeklemmer,

når det ser ut til at armene vil glippe av.

Ja en må ha mutteren på

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 6 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...