egilarnt Startet 4.November.2013 Link til dette innlegget Startet 4.November.2013 Har fått periodevis startproblemer på vår 1998mod.Kad 44. Når jeg vrir på nøkkelen slår starteren inn i ca. o,1sek. Dreier svinghjulet kansje 1cm. Tidligere kom den etter noen forsøk, men nå vil den ikke starte. Virker som at den slår starteren inn, men får så et stoppsignal. Satt på lader får å være sikker på at det ikke er batteriene. Prøvde etter 5min. og den startet. Har målt spenning på batteriene og di har over 12V, så det skal være ok. Har byttet laderele, hovedrele og automatsikkringene i releboksen. Er det noen som har noen tips om dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg synes det kan virke som et jordingsproblem. Har du sjekket at kablene ser bra ut. Kan være de har korrodert ? Sitér dette innlegget Link to post
egilarnt Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Forgreiningspunktet på motoren til minus har vært skadet av tidligere eier og reparert med en avstandsbolt. Har bestillt nytt forgreiningspunkt, men ikke fått det. Sjekket den koblingen og mener at det skal være god kontakt der nå. Skal ta og løsne kablene i startkretsen og se etter eir. Men hvorfor får den stoppsignal, tenker jeg. Hva er det som fysisk skjer. Takk for svar :) Redigert 4.November.2013 av egilarnt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) At batteriene har over 12 Volt betyr ikke at batteriene er I orden. Prøv ett annet batteri før du beginner å skru... Har batteriene derimot 12,7 Volt ett døgn etter lading bør de være OK. Du kan jo måle spenningen nede på innslaget under startforsøket. Spenningen bør ikke være uner 8 Volt I det svinhjulet går rudt. Er den det er enten batteriet dårlig eller det er ett eller annet som gjør det for tungt for startmotoren. Redigert 4.November.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Tenker at batteriet er feilkilden. Sleit med dårlige batterier i fjor, samme symptom som deg og med nytt batteri var problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
egilarnt Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Takk for svar. Skal sjekke batteriene i morgen, men når den først slår inn, så tuller den motoren som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Akkurat dette problemet opplevde jeg når jeg skulle konservere motoren etter å ha fått båten hjem på gårdsplassen. Skulle starte men fikk bare såvidt et lite innslag på starteren flere ganger. Forsøkte flere ganger og plutselig var alt som normalt og fikk startet motoren som normalt. Mistenker at det var motorromsvasken som har gitt vann på elkoblinger kanskje på starteren. Synes dette høres litt rart ut men det kan vel ikke være tilfeldig... Skal gjøre mere research senere men batteriet er i allefall i orden. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg ville mistenkt startbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg ville mistenkt startbryteren. Hvor sitter denne startbryteren. Mener du tenningslåsen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jepp. Slett ikke uvanlig feil og enkelt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
egilarnt Svart 5.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) Inntresant at det er flere med samme problem. Hvordan kan jeg sjekke tenningslåsen? Redigert 5.November.2013 av egilarnt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Meiner nok hovedstrøm bryter.Mål på starter om det er stort spenningsdropp ved starting,eller koble sammen ledningene til hovedbryter Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Hvis det ikke er noe problem å tjuvkoble tenningslåsen og få start så har du feil på denne. Hvis feilen også inntreffer ved tjuvkobling er det noe annet, f.eks. hovedstrømbryter eller andre koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg hadde trøbbel å få start en gang etter noen dager stilleligge, det bare burte/duret i starteren. Viste seg at det var hovedstrøm bryteren, byttet denne å problemet har ikke vist seg siden. Er forøvrig akkurat de samme batteriene som står i nå som da. Sitér dette innlegget Link to post
egilarnt Svart 5.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Nå starter den igjen uten at jeg har gjort noe. Det kan nok være tenningslåsen. Skal prøve å tjuvkoble den når feilen oppstår igjen. Er det noen som har styrestrømskjema over startkretsen. Fant skjema på andre VP motorer, der var innsignalet rød/gul ledning. Kansje samme på kad44. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Det er veldig vanlig med rød/gul ledning til innslaget og den er normalt merket med 50 på tenningslåsen. Jeg tipper du har en rød ledning merket med 30 som er batteripluss. Så har du 15 som får spenning når tenningen står på, denne er kanskje lilla? Noen tenningslåser har to utganger. Så har du en ledning som går til stoppsolenoiden tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
egilarnt Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Har ikke fått sjekket tenningslåsen, når den ikke har startet enda. Vi smurte tenningslåsen med crc, å siden har den startet flere ganger. Når jeg er med starter den alltid, men når min far har vært å prøvd å startet, så har den ikke alltid startet. Ser mer og mer ut som det er tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Den tennigslåsen som er på 44 (samme på 32) kan gå istykker. Feilen skjer når "man vrir for langt" hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vendte meg til å bare vri 95% på ferien ifjor og da startet den hver gang. Vri for "langt", så startet den ikke. Kun det lille kvartsekundet. Bryteren er da "mos" innvendig og må skiftes. Min er bytte og starter nu perfekt hver gang. Om det er samme hos deg vet jeg ikke, men det likner det jeg hadde :.-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mr_Stian Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) Isteden for å starte ny tråd så drar jeg opp denne. Ikke samme som TS, men topic passer fint. Har og en 98 kad44 som jeg må starte to ganger for å få den til å gå. Første gang den starter så bare stopper den. Prøver en gang til så starter den alltid på andre forsøk. Dette er nytt av sesongen. Før startet den alltid på første forsøk. Kinner noen sekunder men ikke mer en hva som er vanlig. Dette skjer om den har stått en uke eller en dag. Er den varm er ikke dette ett problem. Eneste som er gjort med motor er å bytte reimer. Ventiler ble justert i fjor høst sammen med sjekk av dyser Redigert 9.Mai.2021 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.