kgpriv Startet 4.November.2013 Del på Facebook Startet 4.November.2013 Jeg har en 28’ Nidelv classic og ser meg om etter en mer moderne båt, 2-10 år gammel. Ikke aggregat eller flybridge. Lett adkomst til sjøen akter er viktig på grunn av gummibåt, fiske etc. Av aktuelle båter har jeg merket meg Saga 315, NB 870, Viknes 880, 930 og 1030 samt tilsvarende fra Viksund. Og eventuelt andre båter i samme kategori. Motoralternativer er også viktig! Vedlikeholdsvennlighet er avgjørende for meg; at kvaliteten er topp, servicemulighetene bra og tilgangen til de grepene som skal gjøres på motoren er gode. Jeg er ikke hysterisk opptatt av prisen, men ser for meg at en lett brukt båt er bedre enn å kjøpe en ny. Dels fordi prisen er gunstigere, særlig om det er mye utstyr på båten, og dels fordi det alltid har lett for å være «mange småting å rette på» på en ny båt. Har noen tips og råd til meg, vil jeg sette stor pris på det! Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Alle båtene du ramser opp er bra båter, det er vel litt hva du liker. Du må nok se på de forskjellige båtene og gjøre deg opp en mening selv, Viknes er jo kjempebåter men mange kan ikke fordra utseendet selv om jeg synes det er knallflotte båter. Noen sverger til Volvo Penta, mens andre kun vil ha Yanmar. Noen sverger til halvplaner mens andre vil ha helplaner. Vanskelige greier dette, men heldigvis har vi Baatplassen, det er bare å lese og forsøke å gjøre seg opp en mening. Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 4.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2013 Takk for svar! - Ja det er klart det blir veldig generelt og ender vel opp med smak og behag til den enkelte. Men det er jo interessant å høre hva erfarne brukere synes ut fra sine preferanser. For meg synes det som om Viknes 880 alternativt 930 er mest aktuelt. Virker som røffe båter som er laget for røffe forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 (redigert) Hadde en Viknes 880 i et år. Fantastisk båt! Eneste minus er følsom for flytting av vekt sideveien i over 15 knop og dermed også følsom for flaps. Kvalitetsfølelsen er fantastisk, ingen irriterende knirkelyder. Går mykt og fint i motsjø, ruller endel i sidesjø, dette vet jeg ikke om er spesielt for 880'en. Gjør som meg: kjøp en fin bruktbåt til riktig pris, da er verditapet lavt skulle du finne på å selge igjen relativt raskt. Jeg Eide min i et år og tapte ikke en krone på den. Når i tillegg alt fungerte prikkfritt ble det billig båthold. Tror forresten 930'en er enda bedre sjøbåt enn 880'en... Redigert 4.November.2013 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 4.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2013 Interessant kommentar. Hva hadde du for motor i din 880? Solgte du for å kjøpe annen båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 6by 251hk. Nydelig motorgange og støynivå. Solgte for jeg innså at jeg ikke har tid til båtliv nå... Men om noen år blir det båt igjen og da står Viknes høyest på ønskelisten. Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 4.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2013 Nyttige opplysninger for meg. Mange takk! Var motoren lett å vedlikeholde / lett tilgjenglig i din 880? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Tja... Nå gjorde ikke jeg så mye annet enn å sjekke at alt var ok. Når det er sagt er det nok båter som har et "snillere" maskinrom, spesielt forkant av motoren er litt utilgjengelig på 880'en. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Gå heller for en 930 eller 1030 enn en 880. Skroget til 880 har ved mange anledninger blitt omtalt som nervøst og underlig oppførsel ved høy fart. Dette har ikke vært tilsvarende kjennetegn ved 930 eller 1030. Har selv eid 1030 og kan bare bekrefte de gode sjøegenskapene. Grei tilgang til servicepunkter på motor. Kontroller nøye eventuelle båter for kvalitetsbrister i sammensetningen i den tiden fabrikken leverte som mest (2006-2009). Der finnes det svakheter som hos mange andre fabrikanter. Ut over det er det ikke mye å sette fingeren på for et problemfritt og trivelig båtliv. Tilgang til plattform kan man vel vanskelig ønske bedre. Kun Yanmar diesel. Sjekk for evt. sotproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Skilsø 33 sport med aksel. Er vel et godt alternativ. Det er jo en åpen kalesjebåt da men. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Har 880, er godt fornøyd. Har god plass til service rundt motoren ( Yanmar 6LP ) og båten er tight og fin selv etter mange år med juling. Ligger ute minst 360 dager i året. I hastigheter over 18-20 knop blir båten noe følsom for vektforflytning og må flapses ( noe mange halvplanere må) Suveren båt i motsjø. 880 & 830 Har holdt seg veldig godt i pris. 930/1030 Har meget mere av det hele for og si det enkelt. Større og mere stabile i høy fart. NB 870 Er også en bred og bra båt, men man må ha stor nok motor, mange er levert med Yanm.222 og det kan fort bli litt snaut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 (redigert) Jeg ville vurdert Nimbus 320 Cupe. Det ligger noen på Finn.no. Dette er en båt med meget gode sjøegenskaper og med høy byggekvalitet. Har eid en 310 noen år, og har gode erfaringer med den.Dette er en planene båt med en unik kjølkonstruksjon som gir god manøverebarhet ved sakte fart. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44972991 Redigert 5.November.2013 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Du bør også vurdere Riviera 925 HT. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43188427 Båtbyggeren holder til på Nøtterøy og bygger disse båtene fortsatt. Søk på navnet på båtplassen så finner du en del mer info. Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 5.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2013 Takk for interessante og nyttige innspill. Jeg forstår nå at Båtforumet er et flott sted for båtfolket! Jeg skal ta en runde til med surfing på Skilsø, Nimbus og Rivieraen til Huseklepp. Jeg var ombord hos ham på Båter i Sjøen for noen år siden og fikk et veldig godt inntrykk. Jeg takker for tipset om mulig forekomst av kvalitetsbrister på årgangene 2006-2009 hos flere produsenter. Verdifullt å ta med i betraktning! Chiefengineer sier "Kun Yanmar diesel". Betyr det at jeg bør foretrekke Yanmar fremfor Volvo, eller at han bare har erfaring med Yanmar? Det som jeg faller for hos Viknes 880, 930 og 1030 er at det ser ut til å være de best egnede båtene for fiske og annen litt røffere burk av akterenden på båten. Lett å rengjøre etterpå, og sikkert tilsvarende vedlikeholdsvennlig. Jeg har fått med meg at 930 og 1030 er mer stabile i fart og at 930 er en ganske så forbedret utgave av 880. På bruktmarkedet er det en rekke spennende valg av 880, mens det er få av 930. Jeg får knuse sparegrisen og se hva som finnes der. 930 trenger en større sparegris enn 880, for å si det sånn... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Skroget til 880 har ved mange anledninger blitt omtalt som nervøst og underlig oppførsel ved høy fart. Må ha gått glipp av mange omtaler jeg da? Sitat fra testen til Båtmagasinet: "SJØEGENSKAPER: Med en 220-hesters Yanmar målte vi topphastighet til nesten 25,5 knop, en problemfri hastighet for båten. Både i skarpe svinger til begge sider og med vektforskyving om bord, skjedde det ikke noe uventet. Ikke la båten seg over i svingene, og ikke begynte den å skjene ut ved vektforskyving. Ei heller satte den seg på rumpa med baugen i været, den bare skjøt fart rett fram ved akselerasjon. De "salte vover" var snille med oss på turen, og den småkvapsete sjøen la ingen demper på stemningen om bord. Vindusviskerne fikk være ubrukte. Det tyder på et tørt og fint skrog." Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Chiefengineer sier "Kun Yanmar diesel". Betyr det at jeg bør foretrekke Yanmar fremfor Volvo, eller at han bare har erfaring med Yanmar? Nei det betyr at Viknes nærmes kun er levert med Yanmar motorer. Det finnes vel muligens ett eller to eksemplarer av 1030 som er levert med Volvo D6. Vedr. oppførsel i høyere fart og 880 så er dette diskutert en god del her på baatplassen fra før og jeg har hørt det samme fra andre eiere av 880. Dette er ikke tilfellet for 1030 som jeg har erfaring med. Den er stabil uansett hastighet innenfor de motoralternativene båten er utstyrt med. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Tester i Båtmagasinet o.l bør leses med en klype salt. Her overdrives det en smule både når det gjelder fart og stabilitet. Enhver båt er en sammensetning av begrensninger, man kan ikke få både i pose og sekk. 880 & 830 liker seg i fart under 20 knop og går mykt i motsjø. Andre bredere og flatere båter i samme størrelse kan ha mere fart, men da blir det mere slag i motsjø. Ellers er det slik at når man skal fiske så blir egenskapene til skroget motsatt, jo større fart båten er bygd for jo dårligere ligger den under fiskerier. Akterdekket på NB & Viknes er suverent. Her kan man dekke til langbord eller grise med fiskerier alt ettersom. Skal man fiske faller Nimbus, Riviera og Skilsø litt igjennom da de ikke har styreposisjon på dekk. Akterdekket på Saga er også snaut ( selv om det er styrepos ute ) Hadde selv valgt 930 visst jeg skulle velge. Ikke på grunn av fartsegenskapene, men pga skyvetak og gode løsninger inne og ute. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Skal man fiske faller Nimbus, Riviera og Skilsø litt igjennom da de ikke har styreposisjon på dekk. Riviera 925 kan du få levert med styreposisjon på akterdekket, dette kan også bli ettermontert. Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 6.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2013 Takk for nye innspill! Det later til at Viknes 930 er en solig kandidat... Sitér dette innlegget Link to post
Martine930 Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Jeg har hatt en Viknes 830 i litt over 5 år - og nå 1 år med Viknes 930 med yanmar 8LV 320. Begge båtene er veldig bra som jeg tror alle Viknes båter er dersom en liker combibåt preget. Som nevnt av andre er skyvetaket på 930 veldig funksjonelt. Den største fordelen er farts egenskapene (marsjfart 22-24 knop) og større plass innvendig i 930 sammenlignet med 830. 930 er jo ganske lik 880 i innvendig layout. Yanmars nye V8 diesel er jo utrolig stillegående og sprek, men den er følsom for dieselkvalitet og i løpet av 210 driftstimer har jeg to ganger fått noe redusert turtall som har blitt ordnet etter bytte av filter. Har av yanmar forhandler i Tromsø nå blitt anbefalt Alron som dieseltilsetning, men vil gjerne få dette bekreftet av yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
kgpriv Svart 8.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2013 Takk for nytt svar! Jeg ser meg om etter en egnet 930. Ikke veldig mange på markedet akkurat, så det gjelder å smøre seg med litt tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Har efter fösta hela sommaren i vår Viknes 1030 och 78 önernattningar bara gott att säga. Har svårt att tro du hittar en bättre båt för långturer och att bo i oavsett väder temperatur och årstider. Har 2 värmare. En ute och en inne med resultatet att det alltid tort lch varmt. Snyggare båt är inte svårt att hitta men vi ät väldigt nöjda. 425 hk Yanmar har fungerat perfekt under de 150 timmar vi kört i sommar.Går billigt även i 20 knop ( 2 l/nm) Båten är en 2007 och motorn har nu gått 510 timnar Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Synes 2l/nm hørtes litt optimistisk ut. 880'en som jeg hadde lå på i overkant av dette i 18knop. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 (redigert) I 18 knop är det 2,2 l I 7 knop är det 0,5 l I 8 knop är det 0,8 l I 9 knop är det 1,2 l I 15 knop är det 2.0 l I 25 knop är det 2.6 l I 30 knop ät det ca 3,5 l Om mätaren stämmer. Har 2 gps och dom stämmer Redigert 8.November.2013 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Til trådstarter. Har du fått sett og prøvd de aktuelle båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.