Jump to content

Marex 290 Sun Cruiser, valg av propell


Guzzi

Recommended Posts

Jeg ble eier av en Marex 290 Sun Cruiser i høst. Den har en Volvo Penta KAD 43 motor, og er utstyrt med B3 propellere. Ut fra det lille jeg har fått prøvd den, så gjorde den drøyt 28 knop med to mann ombord og 3/4 full dieseltank. Pussig nok ville ikke turtelleren særlig over 3500 omdreininger, men jeg har ikke testet om den er rett. Den veide 3800 kilo da jeg løftet den opp. Det var ikke særlig groe på den, men litt slim er det jo alltids. Det er litt kavitasjonsskade og litt "kjekstæring" ytterst på kantene på den innerste propellen, og den ytterste har en liten bulk på en av vingene. Ser ut som den kan ha slått i en tomflaske eller lignende. Jeg vurderer bytte av propeller i stedet for reparasjon, men spørsmålet er hva jeg skal velge. Stål eller alu, og hvilken størrelse. Hva har dere andre med samme båt?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har samme propeller på min 290, og får 3800 o/min uten problemer. Toppfarta ligger mellom 28 og 30 knop ( på plotteren) , alt ettersom havstrøm, last, om kalesjen er nede eller oppe etc. Men kanskje du ikke får topp turtallet pga dårlig lufttilgang ? Kanskje det holder med å stille opp turtallet på dieselpumpa ?

Link to post
Share on other sites

Samme båt, samme propell, samme fart, men 300 rpm forskjell. Kan det rett og slett være turtelleren som er upålitelig. Tror jeg skal måle rett på motoren neste sesong, bare for å se om det kan være tilfelle. Det kan jo være at det ikke bare er timetelleren som er håpløs i det instrumentet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har samme båd, fået indstalleret en KAD300, nu med et sæt C3 probeller. Kan ikke få omdrejninger højere end 3400 rph med ca. 23-24 kn. Båden kommer hurtigt op at plane men vil ikke opnå rette omdrejningstal? Kan nogen give en forklaring, kan turboen være fejl?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er jeg fortsatt litt i tvil når det gjelder turtelleren på min KAD 43, men både båten og jeg storkoser oss på ca 3100 rpm i følge min turteller. Da ligger vi mellom 23 og 24 knop.Har en kompis som helst vil kjøre mellom 20 og 21 knop med sin Beneteau. Da må jeg ned i underkant av 3000 når vi kjører i følge. Kjører jeg noe særlig saktere enn det, vil den gjerne ha litt støtte av trimplanene. Jeg har klart å holde den greit i plan helt ned i 14-15 knop når jeg har gått i grov sjø. Da står imidlertid flapsene ganske rett ned. Egentlig har den vel ingen planingsterskel i det hele tatt med rett bruk av trimplan, men jeg synes det blir for mye styr å bruke dem hver gang jeg skal opp. Drevet har jeg gjerne i 0 eller opptil 2, uansett fart. En såpass tung båt er nok lite påvirket av trimvinkel. I sakte fart prøver jeg å ligge under 1400 for å slippe å ha kompressoren inne. Mener jeg har snaue 7 knop da, men korttidshukommelsen er ikke som den var. Er ikke mange timene siden jeg satt til rors :-) 5 knop har jeg ved drøyt 1000 rpm. Skal ned til Oscarsborg på opera på tirsdag. Skal se om jeg husker å notere litt nøyaktigere da.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Guzzi! 

Høres bra ut, vi må nå over 3600rpm med C3 for å passere 20-21knop, men har ~20% feil giring på drevet - er nå 1.95:1 istedet for 1.78:1(org. Kad43) og har en god løsning på hånden for å få gearet om nå i høst.

Fordelen nå er jo at det spiller ingen rolle om vi er en eller ti ombord..

Ser fram til riktig gearing for motoren, da båten vår (Viksund 290/310) er ca. tilsvarende vekt/ytelse suncruiseren, ingen spesiell planingsterskel og kan bruke flaps og trim om man har lyst å småjustere litt, eller bare la alt stå i null :)

Link to post
Share on other sites

Busser, din båt skal da normalt klare mer. Jeg sjekket min i dag, og tallene jeg oppga på forskjelige turtall stemmer ikke så verst. Ved 3200 har jeg rundt 25 knop. På vei hjem i dag klarte jeg 28,5 knop på topp med kalesjen på, målt med GPS. Men som nevnt tidligere, min turteller stopper ved drøyt 3500 rpm. Mye tyder imidlertid på at turtall før det er ganske riktige. Det eneste jeg ikke helt skjønner er at du har lavere hastighet enn meg på 3200, når du samtidig har høyere på 1500. Har vi samme utveksling? Jeg har standard 290 DP-E drev.

 

Kibo, følger du fortsatt tråden? Hvordan stemmer din hastighet ved forskjellig turtall?

Link to post
Share on other sites

Vedr. drev, jeg har et DP-G drev med udveksling 1:68. Har sejlet de sidste dage, nåede op på 3400 rpm med en fart på 23-24 knt. Sejler rigtigt godt med hurtig start og planing, men kniber med de rigtige rpm og dermed topfart. Kompresser starter ved ca. 1400-1500 rpm og turbo ved 2800-2900 rpm. Alt fungere tilsyneladende perfekt, blot mangler topfart. Propeller C3. Havde først prøver C4, hvilket gav lidt lave omdrejninger. Er i tvivl om hvor jeg skal søge for at komme problemet til livs. Findes der en begrænser for rpm. på motoren. Hvem har et svar?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...