Ulvis Startet 7.November.2013 Del på Facebook Startet 7.November.2013 Eg lurer på om nokon har erfaringar med forbruksmålar for påhengsmotor (Bensin) ala FUTURLEC GASFLOWMETER. Link: http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml Pris på denne er absolutt interessant og burde ikkje vere all verden i å få installert. Aktuell båt for installasjoner er ein Skibsplast 655 med Suzuki DF115 utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 (redigert) Flow Rate 2.0 - 30.0 liter/hr...Regner med du bruker mindre enn 2 l/t på tomgang, nærmere 1 l/t, men det spørs jo hva du er ute etter...Men billig var den iallfall. Redigert 7.November.2013 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 er det å sette den rett på bensinslangen og en ledning te batteri og good to go? ser jo meeget interessant ut ja! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 250 kroner levert er jo ingenting selv om det kan tilkomme mva. Om den ikke er like nøyaktig som disse som koster mange båtllapper synes jeg ikke at det gjør noen ting så lenge du kan lese forbruket i øyeblikket og dermed kunne bruke optimalt turtall i forhold til fart Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Permagne Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Jeg bestilte nettopp yamaha sitt fuel management instrument. Det skulle den yamaha ha over 7000 for i Norge. Fant samme på ebay for 2300 pluss mva og frakt til Norge. Yamaha sin kan kobles til hastighetsmåler på motor, eller gps så du kan få liter prøve nm i tillegg. Dette til sammenligning. For 250kr hadde jeg nok prøvd varianten fra futurlec. Men som nevnt tidligere er forbruket på en df115 utafor målområdet til denne sensoren, både innen øvre og nedre bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Jeg bestilte nettopp yamaha sitt fuel management instrument. Det skulle den yamaha ha over 7000 for i Norge. Fant samme på ebay for 2300 pluss mva og frakt til Norge. Yamaha sin kan kobles til hastighetsmåler på motor, eller gps så du kan få liter prøve nm i tillegg. Dette til sammenligning. For 250kr hadde jeg nok prøvd varianten fra futurlec. Men som nevnt tidligere er forbruket på en df115 utafor målområdet til denne sensoren, både innen øvre og nedre bruksområde. Hvor rette er disse orginale målerne på drivstoff forbruk? Ser at måling på fart stemmer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Yamaha sin måler kommer med en sensor til å sette på drifstoffslangen, lik futurlec, men antar den dekker rett målområde. Jeg forventer vel at sensorene ikke har avvik på mer enn 1-2%. Yamaha måler hastighet på motoren, men det er litt avvik på den oppgitte hastigheten på orginalinstrumentet i forhold til GPS, typisk 1knop eller så. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Hvis du har en relativt ny motor og kartplotter så kan de sannsynlig kobles sammen via ett motorinterface mellom motorens diagnoseport og plotterens NMEA2000-port. Da vil du kunne vise turtall, temperatur, trimvinkel og forbruk på plotteren. Jeg gjorde det på min forige båt med en 2005-modell Suzuki DF250 og 2012-modell Raymarine e7. Motorinterfacet bestillte jeg fra USA. Kostet ca 1000-lappen inkludert frakt om hukommelsen virker. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 (redigert) Flott alternativ det der for oss med gammel teknologi men dessverre utenfor mitt måleområde med bare 30 l/t.. Dog e eg sikker på det finnes tilsvarende på eBay som er i rette området. Redigert 8.November.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulvis Svart 8.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2013 (redigert) Kenneth: Bra forslag det der med motor Interface. Dog har eg kjøpt ny plotter i haust (Båter i sjøen), ein liten Garmin som eg mistenker ikkje har NMEA inngang dessverre. Edit: Garmin echoMap 50S. Redigert 8.November.2013 av Ulvis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Blir vel på grensen for min 90 hk e-tec også ved full fart men ettersom jeg kjører cirka 40 mil på 30 liter med et tidsforbruk på 4x22 minutt greier den seg iallefall rundt mars farten Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 hæ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Noe du ikke skjønte? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 ja. 40 mil på 30 liter med et tidsforbruk på 4x22 minutt. Ser ikkje hva du mener med dette Underlig måte å oppgi noe som helst på. Måleren viser l/t. Og du skal greie deg akkurat med den måleren 30 l/t etter mine opplysninger Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Kanske litt knotete skrevet men bruker 22 min til hytte. Kjører til, tilbake, til og nesten helt tilbake noe som blir 88 minutt eller en og en halv time hvis vi runder litt opp. Distansen hver vei er ifølge plotteren (padda) 9,75 mil som jeg rundet opp til 10 da jeg vel sjelden ligger just på streken hele tiden. Det jeg uansett skulle frem til var at når jeg kjørte i marsj fart overseg jeg ikke begrensningen til måleren noe jeg muligens gjør hvis jeg kjører for full gass Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 http://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-pahengsmotor-evinrude trykk på denne og let opp din motorstørrelse. Ser dette vetugt ut eller er det ikkje pålitelig ? synes det virker plausibelt tallene eg får opp på ting eg kjenner til Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Ja blir jo temmelig riktig i forhold til forbruket jeg beskriver den der eller er det noe jeg ikke har forstått? Havner akkurat på grensen om jeg kjører for fullt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 21.November.2013 Del på Facebook Svart 21.November.2013 Da har jeg bestilt den så får vi se til våren om den er nyttig eller ei? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Da var den montert og den virker faktisk, har et forbruk på 0,37 sånn cirka i minuttet når jeg ligger rundt 4000 omdreininger og 23-24 knop. Var ruskende vær idag pluss at jeg ikke har trimplan som virker slik at båten ligger skjevt.hvor pålitelig den er har jeg ingen mening om, den viser heller ikke forbruket ved lave turtall Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.