Haba Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Hei ! Hva har skjedd med Jotun Non Stop selvpolerende bunnstoff ? Har brukt ovennevnte bunnstoff et par år i den tro at som reklamen sier at det er bare å spyle av om høsten og så legge på et nytt lag til våren. Men hva oppdager jeg nå ved siste bunnsmøring , jo, at det bygger seg opp i lag. Kuttet derfor denne gang ut fullstendig smøring av hele båten i håp om å få "polert" bort noe av tykkelsen, nøyet meg med å ta vannlinja og flekke. Men så til spørsmålet, finnes det et bunnstoff som løser seg skikkelig i vannet (selvpolerer) og som jeg stort sett kan spyle bort med høytrykkssprøyta og slippe oppbygning av lag ? Har hørt om noe som heter Gjøko som skal være bra og billig, noen som kjenner til dette ? Alle gode forslag mottas med takk. God Påske ! hilsen Haba Quote Link to post
Lotus Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 (edited) Hei ! Hva har skjedd med Jotun Non Stop selvpolerende bunnstoff ? Har brukt ovennevnte bunnstoff et par år i den tro at som reklamen sier at det er bare å spyle av om høsten og så legge på et nytt lag til våren. Men hva oppdager jeg nå ved siste bunnsmøring , jo, at det bygger seg opp i lag. For det første. Du spyler ikke av bunnstoff om høsten, du spyler av slim og grønske, men det var sikkert det du mente.For det andre. Du legger ikke på nytt lag hvert år. For det tredje. Hardheten på bunnstoffet er et kompromiss. Vanlig fremgangsmåte er å spyle om høsten og å flekke slitte punkter om våren. Bunnstoffet er laget for å slites ned i løpet av sesongen, men det skjer bare på de mest utsatte stedene. Kunne man ikke laget bunnstoffet enda mykere? Jo det kunne man, men hva da med de som bruker båten mye og har en raskt båt? Irriterende å måtte stoffe midt i sesongen, så man inngår kompromisser. Stoffinga holder hele sesongen for de som kjører mye og fort. Vi andre får flekke litt og heller stoffe annethvert år. Med god hjelp av en svamp langs vannlinja andre sesongen, går dette helt utmerket. Dessuten sparer du både penger og tid ved å helstoffe halvparten så ofte. Lotus PS: Denne sesongen skal jeg bare flekke. Da er det 2 sesonger siden forrige fulle stoffing. Antar at det går bra i kombinasjon med en lang kost, en gryteskrubb og en dykkermaske. Edited March 24, 2005 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
Lotus Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 En ting til. Gjett hvilken bunnstoffarge som spiser mest av det lyset det grønne slimet skulle ha? Quote Link to post
mavi Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Ikke så mye gjetting, men elementær kunnskap om lys sier svart. Quote Link to post
BEG Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Ganske interessant ord, dette "selvpolerende". Det reklameres med at stoffet slites av "pent og pyntlig". Vil vi ha "selvpolerende" beis til huset? Eller lakk til bilen?? For egen del er jeg mest interessert i et stoff som hindrer groing. At det ikke blir slitt ned i løpet av sesongen er vel bare positivt, sålenge motstandsdyktigheten mot groing beholdes. De siste årene har jeg brukt 1 boks Nonstop på 30 fots båt før sjøsetting. Ingen groe utover slim. I år blir det ingen stoffing. Erfaringer fra mange andre tilsier at det skulle gå bra. Selvpolerende? Gleder meg til noen kommer opp med en båtvoks som er det og som holder gelcoaten blank og fin sesongen igjennom!! Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Slagskibet Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Tror det må nærme seg 5 år siden siste fullstoffing etterhvert. Nå ser båten til de grader slitt ut under vannlinja,den sorte Racingen skinner gjennom i store områder så i år blir det helstoffing. I fjor skiftet jeg fra International til Seajet og det virket som Seajet var veldig lett å blåse av med høytrykksspyleren. Quote Link to post
KnutH Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Noen her som har prøvd bunnstoffet fra Biltema ? Og i så fall.... er det bra (nok) ? Quote Link to post
Baltic Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 (edited) Noen her som har prøvd bunnstoffet fra Biltema ? Og i så fall.... er det bra (nok) ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg brukte Biltemas bunnstoff sesongen 2002 og 2003 på Draco 21 SC. Toppfart 32 knop og marset rundt 25 knop (i den grad dette kan være interessant i forbindelse med slitestyrke/groing på bunnstoff). Jeg var godt fornøyd NB! Om dette er samme bunnstroff som de selger nå om dagen har jeg ingen anelse om Edited March 25, 2005 by Baltic (see edit history) Quote Link to post
KnutH Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Takker og bukker ! Da veet jeg hva påskeaften skal brukes til ! Gå på ski ? Særlig ! Her skal det pusses og stoffes ! Hiv og hoi.... snart er skatten vår... da kan jeg ta det rolig på sjø'n i hele år Quote Link to post
Ingar Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Noen her som har prøvd bunnstoffet fra Biltema ? Er Biltema bunnstoff selvpolerende?Noen som har testet Biltema bunnstoff? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.