Jump to content

Vibrasjon VP DPSA drev

tnlu

Recommended Posts

Har en Finnmaster 68 wa 2011 modell med D3 170 med DPSA drev.

Etter ca 80 timer så begynte det å dure/vibrere i båten ved ca 3000 omdreininger når eg svinger litt mot høyre. Det kan våre nok å holde båten mot sidevind. Powertrim på ca + 3.

Hår vært inne hos VP forhandler som og hørte duringen. Drevet ble tatt av og alt sjekket men ingenting galt funnet. En kompis har og samme båt/motor. Den er og startet å dure.

Limer inn mail til forhandler under. Noen som har forslag på hva dette kan være?

Ref problemstilling i mail under.

XXXbåt har gjort en grundig sjekk med blant annet prøvekjøring, demontert drev, sjekket drivknute, opplining av motor etc. Det eneste de ikke sjekket var «demperplate». Vil understreke at jeg ikke tviler på at de har gjort en grundig jobb.

Resultatet av jobben er at de ikke finner noe som er galt.

Jeg mener jo at det må være noe galt (er sikker) da den er kommet de siste 5-10 kjøre timer og er økende

Hei

Glemte å si en sak når eg var på service med Finnmasteren. Det er begynt å vibrere i båten spesielt ved sving til høyre.

Lyden og vibrasjon i skrog kan best beskrives som om man kjører på en “rumle linje” med bilen. Det “durer”.

Ved gange ca 1500 Omin så er det mye vibrasjon ved sving mot høyre, sterkere dess mer man svinger. Nesten ingenting ved sving mot venstre.

Ved 3200 Omin så er det samme som over.

Ved store rattutslag til høyre så durer det godt i båten.

Ved litt sidevind som gjør at man må “holde mot høyre” for å holde kurs fremover så kommer duringen. Ved å styre nøytralt rett frem er det ikke vibrasjon.

Søkte litt på nett og det kommer opp forslag alt fra drivknuter, slarkete stag til lagrer skjold osv til luft i olje på servo.

Sjeket da olje på servo. Oljenivå lå på minimumsmerke og eg fylte på til max uten at det hjalp (trodde heller ikke det)

Vibrasjoner ved sving, og da spesielt ved sving kun en vei, er som regel drivaksel, servo eller lignende, men ettersom du har undersøkt nesten alt på verksted så er det ikke så mange muligheter igjen.

Ettersom det er på høye turtall kan det være vertikalaksel eller propellaksel også, eller propellene, men de regner jeg med er inspisert ettersom drevet har vært av.

Det kan også være at servopumpen rett og slett er dårlig, at noe er skjevt i forhold til skrog eller styring eller noe sånt, det er vanskelig å svare på hva det kan være når et verksted ikke finner ut av det ?

Har vært inne og montert vibrasjonsdemper og skiftet ekspansjonstank og ellers tatt alle oppdateringer etc.

Har og prøvd å legge vekt (meg) på motor under kjøring. Dette for å sjekke om motorlabber "bunnet" og gir skrogvibrasjoner. Veldig myke labber. Klarte ikke å provosere noe mer frem. Motor er nå gått 130 timer slik at denne ulyden har vært de siste 50 timene. Kan ikke si den er blitt så mye værre heller men.....

Skulle tro det er en eller annen generell feil da kompisen min fikk samme ulyd etter ca 60-70 timer...

Må jo berre bruke den men føler meg ikke alltid like komfertabel når eg går over sletta i litt sjø.....

Merklige greier.

• 7 måneder senere...

Der var problemet løst.

Var nå inne på service. Der fant de ikke noe galt men servicemann ville prøve å skifte propell selv om det ikke var noen synlig skade. Tidligere satt det 2 propeller med 3 blad hver. Nå sitter det en med 3 blad innerst og 4 ytterst. All vibrasjon er borte. På de gamle propellerne var ulyd stigende. Om det er noe galt med at navet blir slitt eller om det er at det nå er 3+4 blad aner eg ikke, Uansett så fungerer desse perfekt :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...