Jump to content

Nye Båtsportkart


Flem340

Recommended Posts

Båtsportkartene trykkes bare hver 2. år. Derfor fikk vi bare de sydligste (opp til ca. Risør) med nye oppmålinger og WGS84 i forrige opptrykk (2001-2002) mens de store kartblad 6 og senere 5 (går opp til Svenner fyr/Lavik) kom med nye målinger og WGS84 til 2002-sesongen.

 

Nå foreligger det nytt opptrykk av båtsportkart (2003-2004), med nye målinger og WGS84 for serie B (Tønsberg/Tjøme og Østfold), serie C og D, dvs. til ca. Lindesnes. Disse kartene er en helt annen verden enn de gamle og anbefales. Bare påse at du får riktig utgave.

 

Serie A (Oslofjorden) er fortsatt basert på de gamle målingene og Europeisk gradnett. Med mindre de du har ikke er veldig gamle er det ikke noe poeng å kjøpe nye.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Den dårlige oppdateringsfrekvensen er den viktigste grunnen til at jeg fraråder "Båtsportkart" på mine båtførerkurs. En annen grunn er det upraktiske/usikre i å måtte "legge kabal med kartbladene" så snart man skal planlegge en lengre tur.

 

Den hendige størrelsen kan selvfølgelig være et argument for båtsportkartene, men det er vel egentlig like hendig med vanlige kystkart brettet i 4?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den dårlige oppdateringsfrekvensen er den viktigste grunnen til at jeg fraråder "Båtsportkart" på mine båtførerkurs. En annen grunn er det upraktiske/usikre i å måtte "legge kabal med kartbladene" så snart man skal planlegge en lengre tur.

 

Den hendige størrelsen kan selvfølgelig være et argument for båtsportkartene, men det er vel egentlig like hendig med vanlige kystkart brettet i 4?

Jeg er i og for seg enig med deg, Poseidon, men nettopp formatet på båtsportkartene gjør det veldig praktisk ombord i båter med begrenset plass. I tillegg kan du ha kartene i plastlommer, noe som ikke er så enkelt med de store kartbladene.

 

"Legging av kabal" synes jeg ikke det blir. Jeg har kjøpt en av disse blå kartmappene fra Nautisk Forlag, og satt kartsidene inn der (2 kart i hver lomme). På sør- og østlandet hvor jeg opererer følger jo kartseriene kysten på en slik måte at du nesten alltid kan bla deg fra side til side i "kronologisk" rekkefølge. Unntaket er området Østfold/Tjøme hvor det kan bli litt surr. Her har jeg stokket kartene slik at Vestfold-siden kommer riktig plassert og Østfoldsiden for seg. En praktisk løsning som fungerer greit, synes jeg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det har litt å seia kor ein er i landet og.  I Ryfylkebassenget er det mange båtsportkart å halda orden på, og kabalen blir meir tyngande enn for eksempel på Sørlandet, der eit båtsportkart dekker heile området frå kysten og ut til ytterkant av skjergarden.  Eg har hatt glede av båtsportkart på Sørlandet, men på tur i Ryfylkebassenget synes eg det blir litt rotete.

Link to post
Share on other sites

Helt enig Nils, akkurat det poenget fikk jeg ikke med i min argumentasjon. Til deg Arne, når det gjelder oppdatering så er den noe varierende på alle kart. Men ifølge opplysningene fra Sjøkartverket så er oppdateringsfrekvensen på båtsportkart ca hvert annet år. På kystkartserien er den meget variable, avhengig av endringer og hvor for opplagene selges ut.

 

Men jeg vil også benytte anledningen til å reklamere for Sjøkartverkets utmerkede hjemmeside: http://www.statkart.no/produkte/sjo/

 

Der kan man bl.a. gå inn på "Sjøkartrettelser" og ta ut rettelsene for sine kart når man finner det nødvendig å ta en runde med oppdateringer.

 

Ellers er jo "Den norske Los" blitt et fantastisk hjelpemiddel etterhvert. Spesielt de nyeste utgavene i A4-format er enda bedre enn sine mindre forgjengere.

 

God seilas  -  med oppdaterte kart!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøp ny serie B, scannet, sydd-sammen osv. Nå hadde jeg planlagt følgende og lurer på om det er dummt eller lurt. Hva mener dere:

 

Det er 12 ark (eller 10?) og du kan finne problemfritt 6 par som ikke har noe felles kant. Slike par hadde jeg tenkt å lime rygg mot rygg for så å laminere dem inn. Burde bli ganske stabil og raskere å lete bland 6 enn 12 ark.

 

Praktisk eller dummt?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøp ny serie B, scannet, sydd-sammen osv. Nå hadde jeg planlagt følgende og lurer på om det er dummt eller lurt. Hva mener dere:

 

Det er 12 ark (eller 10?) og du kan finne problemfritt 6 par som ikke har noe felles kant. Slike par hadde jeg tenkt å lime rygg mot rygg for så å laminere dem inn. Burde bli ganske stabil og raskere å lete bland 6 enn 12 ark.

 

Praktisk eller dummt?  :yesnod:

Slik har jeg gjort med kartene mine i alle herrans år..... I tillegg legger jeg på matt kontaktpapir på begge sider. Dermed tåler kartene vann, foruten at man kan skrive på de med bløt blyant som lett kan viskes vekk.. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 4-5 stk nye båtsportkart serier til fullpris, samtidig med noen 50 kr. kart fra kartbutikken i januar. Ikke et ord (selvsagt) at det kom nye serier i mars/april !!!! Selsagt visste Kartbutikken at nye serier kom, og etter min mening burde de absolutt sagt i fra. Slik bør ikke en seriøs leverandør opptre...........

:nono:

Link to post
Share on other sites

Ergrelsen over å ha kjøpt fullpris gamle kart til denne sesongen er fullt forståelig . .. . . :yesnod:

 

Båtsportkart er "ferskvare" og de er på en måte "datostemplet". Eksempelvis kan man lese på fremsiden av plastmappen de selges i: *Serie B 2003 - 2004*. Det betyr at ny utgave kommer i 2005. Det er vel en del år at dette har vært slik?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøp ny serie B, scannet, sydd-sammen osv. Nå hadde jeg planlagt følgende og lurer på om det er dummt eller lurt. Hva mener dere:

 

Det er 12 ark (eller 10?) og du kan finne problemfritt 6 par som ikke har noe felles kant. Slike par hadde jeg tenkt å lime rygg mot rygg for så å laminere dem inn. Burde bli ganske stabil og raskere å lete bland 6 enn 12 ark.

 

Praktisk eller dummt?  :yesnod:

Kunne tenkt meg samme løsning selv. Hva slags laminat tenker du å bruke? Det bør være noe som det går an å tegne med blyant/viske ut på.

Link to post
Share on other sites

Hvordan laminere?

 

Enten finne et firma som gjør det (Copy-shop o l)

 

eller kjøpe sånne kaldlamineringslommer - vet at de finnes men har ikke prøvd dem før, ikke vet jeg ennå hvor de selges heller og om de finnes i stor nok format.

 

eller (helst ikke) bruke selvlimende plastfolie (det er vel det som heter kontaktpapir?) på begge sider som PanPan nevner.

 

Det var engang på Sjøen for alle et firma som hadde dette som sitt levebrød. Noen som husker? Man kunne sende inn sine kart eller kjøpe kart ferdig laminert.

Link to post
Share on other sites

Hvordan laminere?

 

eller (helst ikke) bruke selvlimende plastfolie (det er vel det som heter kontaktpapir?) på begge sider som PanPan nevner.....

Laminere: .... vel jeg har brukt "Casco RX Lim" som jeg påfører i strimer ca. 3 cm fra hverandre på baksiden av det ene kartet. Deretter legger jeg det andre kartet med baksiden i mot dette.

 

"Kontaktpapir"-betegnelsen brukes desverre om forskjellige varianter. Den jeg har på fremsiden av kartet får man på rull. Yttersiden bør være "matt klar". På andre siden, hvor limet sitter, er det papir. Papiret fjernes, og du legger limsiden mot kartet. Dette bør man trene på slik at man unngår å få luftlommer under kontaktpapiret (som egentlig da er den matte klare plasten).

 

Slikt kontakt papir får du i en papirhandel. "Binders" har nå en variant, men den er desverre "skinnende blank". Egner seg dårlig, etter min smak.

 

Svenskene hadde kart i "båtsportkart-størrelse" på 80-tallet. Jeg har disse som jeg har behandlet på denne måten. Jeg bruker de når det er fare for at de vanlige kartene blir våte (rimeligvis oppdaterer jeg kartene!). Disse kartene fungerer utmerket etter flittig bruk i røfft vær i snart 20 år! Og som sagt: Man kan skrive med bløt blyant på den matte siden, enkelt å bruke viskelær etterpå .... :yesnod:

 

2347: PS: Jeg skal ha "kontaktpapir" på noen nye kart en av de første dagene, skal prøve å få tatt bilder av hvordan vi gjør dette og legge de ut. Jeg bruker en linjal til å "få kontaktpapiret ned" på kartet mens kona holder kontaktpapiret stramt oppe fra kartet i to hjørner (ikke så lett å se for seg kanskje? ....photos are coming!)

Link to post
Share on other sites

Dette med luftboblene var det som gjør at denne metoden havnet på plass 3 i mitt tidligere innlegg. Ellers har man jo en del erfaring med bruk av kontaktpapir i forbindelse med skolebøkene til ungene...

 

Når det gjelder lim, så finnes en kontaktlim på spray-boks som jeg skal prøve. Vannbasert lim fører sikkert til at kartene slå bølger - og det holder jo at sjøen gjør det  :yesnod:.

Link to post
Share on other sites

INFO!

Tore Myrvang hos Nautisk forlag kan opplyse at Båtsportkart serie B-C-D er

oppdatert med nye målinger. :yesnod:

I serie A 2003 - 2004 er kartene syd av Drøbak-sundet og utløpet av Drammensfjorden i WGS 84.

 

Jeg har aldri forstått hvorfor kartverket ikke har utgitt båtsportkartene i WGS 84 allerede fra rundt 1993 da GPS gjorde inntog for alvor i lystbåtflåten. For strekningen Svenskegrensen - Lindesnes har man 10 hovedkart. WGS avlesningene måtte korrigeres med forskjellige verdier for hvert av disse kartene ved plotting eller uttak av posisjonen. Selv nå 10 år etter, har man enda ikke greid å utgi båtsportkart i WGS 84 for området med størst lystbåt-tetthet i Norge. Svenskene la om til WGS 84 for hele Västkusten fra en utgivelse til den neste.

 

Prisene på kart i Sverige og Danmark er lavere enn i Norge, (eks. "... det levende sjøkart. . . ")

 

Nei, desverre - det norske kartverket har ikke kunder, de har skattebetalere.....   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnes det revisjonsnummer på kart?

 

Skal snart byttet ut kartene og ønsker selvfølgelig det nyeste kartet for Østfold.

Hvis du kjøper båtsportkart serie B,  2003 - 2004, får du siste versjon som foreligger ny til denne sesongen. Disse kartene dekker Østfold syd av Sletterøyene og tilsvarende på Vestfold-siden.
Link to post
Share on other sites

Som autorisert sjøkartforhandler mottar jeg de rundskrivene som Sjøkartverket sender ut.

 

I rundskriv av 25.02.2003 opplyses at 2003-2004 utgaven av båtsportkart serie A,B,C,D,E,G,H,J,K OG M er klar for levering til forhandlere. Serie L kommer i slutten av april.

 

Det presiseres også: "Vi vil minne våre forhandlere på at det ikker er bytterett på tidligere utgitte båtsportkart".

 

- - - -

 

I et senere rundskriv "SJØKARTVERKETS SALGSKAMPANJE APRIL 2003" heter det om den samme serien at den er nytrykket for året og gjelder for 2003/2004.  (Men det opplyses ikke hvorvidt "nytrykket" er bare rent trykketeknisk, eller om det også betyr at kartene er oppdatert....)

 

- - - -

 

Sett med mine nærsynte blå koker dette ned til to poeng:

 

1) Man skal sjekke nøye at de båtsportkartene man kjøper er siste utgave, slik at man ikke blir lurt av en forhandlere som satt igjen med litt for mange gamle kart  -  og ingen bytterett.

 

2) Dette er enda en grunn til å vurdere vanlige kystkart som et alternativ til båtsportkartene. Kystkartene både oppdateres og trykkes nemlig langt oftere enn båtsportkartene.

 

- - -

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...